Gå til innhold

Residual fatigue ved bipolar lidelse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

@kupton Har på papiret BP2, men skal vurderes for BP1 hos farmakolog/psykiater og få en totalgjennomgang av medisiner om ikke så lenge. Ønsker blant annet å gå over fra Lamictal til Litium, siden jeg har hatt mange episoder de siste par årene, både hypomane, blandede og depressive.

Nå er jeg i eutym fase, men sliter voldsomt med utmattelse/fatigue om ettermiddagen og kvelden. Fra jeg kommer hjem fra jobb, ligger jeg bare på sofaen, og jeg orker ofte verken å lage middag, henge opp tøy eller engang å pusse tenner. Ofte legger jeg meg allerede klokken åtte, men selv om jeg føler meg utmattet, får jeg ikke sove. Jeg har også endel leddsmerter som flytter seg rundt.

Jeg står opp tidlig og går lang tur eller trener før jobb. Da føler jeg meg helt fin, og jeg er effektiv på jobb.

Skal diskutere dette når jeg skal til spesialist, men jeg leste nylig om Modafinil. Er dette noe man kan få som tilleggsmedisin i slike tilfeller?

Andre diagnoser: Hashimotos, med tilhørende lavt stoffskifte, men dette er godt medisinert, og jeg slet med det samme i mange år før stoffskifteproblematikken slo inn.

Medisiner: 400 mg Lamictal, 75 mg Efexor, 5-10 mg Zyprexa som behovsmedisin. Har forsøkt å ta Lamictal og Efexor både morgen og kveld uten at jeg merker noen forskjell (tidligere en svak bedring av søvn om jeg tok Efexor om morgenen).

Andre innspill jeg kan ta med meg videre?

Endret av adhoc

Fortsetter under...

Skrevet

Det var vel @nachnoo jeg hadde tenkt å tagge. 

AnonymBruker
Skrevet

Tok 2 år fra siste episode til jeg ble mer meg selv igjen. Men mistet mye energi. Vaske i dag er ett ork, før var det en glede etc. 

Tror hver episode spiser mer av oss.

Anonymkode: ce0d7...b2e

Skrevet
  adhoc skrev (På 25.4.2025 den 10.14):

@kupton Har på papiret BP2, men skal vurderes for BP1 hos farmakolog/psykiater og få en totalgjennomgang av medisiner om ikke så lenge. Ønsker blant annet å gå over fra Lamictal til Litium, siden jeg har hatt mange episoder de siste par årene, både hypomane, blandede og depressive.

Nå er jeg i eutym fase, men sliter voldsomt med utmattelse/fatigue om ettermiddagen og kvelden. Fra jeg kommer hjem fra jobb, ligger jeg bare på sofaen, og jeg orker ofte verken å lage middag, henge opp tøy eller engang å pusse tenner. Ofte legger jeg meg allerede klokken åtte, men selv om jeg føler meg utmattet, får jeg ikke sove. Jeg har også endel leddsmerter som flytter seg rundt.

Jeg står opp tidlig og går lang tur eller trener før jobb. Da føler jeg meg helt fin, og jeg er effektiv på jobb.

Skal diskutere dette når jeg skal til spesialist, men jeg leste nylig om Modafinil. Er dette noe man kan få som tilleggsmedisin i slike tilfeller?

Andre diagnoser: Hashimotos, med tilhørende lavt stoffskifte, men dette er godt medisinert, og jeg slet med det samme i mange år før stoffskifteproblematikken slo inn.

Medisiner: 400 mg Lamictal, 75 mg Efexor, 5-10 mg Zyprexa som behovsmedisin. Har forsøkt å ta Lamictal og Efexor både morgen og kveld uten at jeg merker noen forskjell (tidligere en svak bedring av søvn om jeg tok Efexor om morgenen).

Andre innspill jeg kan ta med meg videre?

Ekspander  

Har ingen gode råd å komme med, men interessant at du også har det slik som jeg ofte har det på ettermiddagene også. Har også lavt stoffskifte. Har egentlig tenkt at bipoar diagnosen (min) er feil og at det er stoffskiftet som ikke er godt regulert. Det er visst en del komorbiditet stoffskifte/bipolar der ute som jeg har noen tanker om at kanskje er noe annet, i grunn og bunn ikke er bipolar men lignende mønstre pga stoffskifteproblematikken... tar cipralex 40mg og bruker levaxin. Olanzapin har jeg også fått forskrevet ved behov mot uro, men bare prøvd én gang og tør ikke det igjen da jeg ble helt slått ut hele dagen etter. Behandler har foreslått å bytte ut cipralex med wellbutrin da den skal kunne ha positiv effekt på energinivå. Har du erfaringer med den? Jeg tar ikke stemningsstabiliserende og tror kanskje ikke jeg skal heller pga egen tvil rundt diagnose blant annet. Av samme grunn vil jeg ikke ha Lithium... 

Jeg har medfødt lavt stoffskifte men vet ikke hva nøyaktig diagnose er. Har bare alltid tatt levaxin. Fatiguen er noe som har vært aktuelt de siste par åra bare... hm... 

AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at du er ferdig utredet? Jeg trodde i en lengre periode at min utmattelse kom av bipolar, men skal nå utredes videre, fordi jeg kjenner meg igjen også i andre symptomer, hvor utmattelse er et kjent symptom. Så det kan være rett og slett at du er god på vei med diagnosene dine- men at du ikke er helt i mål enda og ferdig diagnostisert.

Jeg har periodevis depresjoner, hypomani og blandede episoder, og opplever lite energi i blandede og depressive perioder, men ikke i eutyme faser fra bipolar som du opplever.

Anonymkode: 093a1...ba7

Skrevet

Jeg ville tatt det i denne rekkefølgen

1. Er det er naturlig tretthet. Du står opp svært tidlig for deretter å trene før jobb. Kanskje det er helt normalt at du da er trøtt etter arbeidstid.

2. Stoffskiftet. Jeg ville ikke umiddelbart akseptert at dette er velregulert. Dosering av thyroxin skal gjøres etter hvordan personen har det (klinikken) og ikke etter laboratoriesvar.

3. Hvis 1 og 2 ikke kan forklare trøttheten/slitenheten, kan en ta fatt på medisineringen for BP.

Annonse

Skrevet

Tusen takk! Jeg får begynne med 2 når jeg kommer til spesialist, for det er ikke vanlig trøtthet, det her. Som jeg selvfølgelig tidvis også har, nettopp av de grunnene du nevner. Det slår nemlig inn også de dagene jeg sover lenger eller bare har gått en kort tur, og det er en følelse av totalt utmattelse, med leddsmerter og muskelverk. Samme hvor trøtt jeg er, burde jeg liksom klare å pusse tennene. Ikke sovner jeg heller nødvendigvis.

Det skal sies at jeg ikke har vært veldig imponert over oppfølgingen hos DPS. Ble først tatt av litium på dagen mens jeg fortsatt var i utprøvingsfasen da de registrerte stoffskifteverdiene mine, stoffskifteprøver ble ikke tatt før oppstart, og så snart jeg var innenfor normalen, overlot endokrinologen resten til DPS, som mente restsymptomene sikkert skyldtes grunnlidelsen. Nå har jeg i hvert fall fått henvisning til superspesialist på medisinering av BP, og så får vi se hva han sier om stoffskifteproblematikken.

Skrevet
  AnonymBruker skrev (På 26.4.2025 den 4.43):

Er du sikker på at du er ferdig utredet? Jeg trodde i en lengre periode at min utmattelse kom av bipolar, men skal nå utredes videre, fordi jeg kjenner meg igjen også i andre symptomer, hvor utmattelse er et kjent symptom. 

Ekspander  

Hvilke andre diagnoser kjenner du deg igjen i? Jeg tror nok ikke jeg har "noe annet" i tillegg, men skal ta til meg @nachnoos råd om å se nærmere på stoffskiftemedisineringen.

Skrevet
  krøll9 skrev (På 25.4.2025 den 22.47):

Har ingen gode råd å komme med, men interessant at du også har det slik som jeg ofte har det på ettermiddagene også. Har også lavt stoffskifte. Har egentlig tenkt at bipoar diagnosen (min) er feil og at det er stoffskiftet som ikke er godt regulert. Det er visst en del komorbiditet stoffskifte/bipolar der ute som jeg har noen tanker om at kanskje er noe annet, i grunn og bunn ikke er bipolar men lignende mønstre pga stoffskifteproblematikken... tar cipralex 40mg og bruker levaxin. Olanzapin har jeg også fått forskrevet ved behov mot uro, men bare prøvd én gang og tør ikke det igjen da jeg ble helt slått ut hele dagen etter. Behandler har foreslått å bytte ut cipralex med wellbutrin da den skal kunne ha positiv effekt på energinivå. Har du erfaringer med den? Jeg tar ikke stemningsstabiliserende og tror kanskje ikke jeg skal heller pga egen tvil rundt diagnose blant annet. Av samme grunn vil jeg ikke ha Lithium... 

Jeg har medfødt lavt stoffskifte men vet ikke hva nøyaktig diagnose er. Har bare alltid tatt levaxin. Fatiguen er noe som har vært aktuelt de siste par åra bare... hm... 

Ekspander  

Jeg fikk min verste blandede episode på femten år rett før de oppdaget at jeg hadde lavt stoffskifte, og et av symptomene på lavt stoffskifte er da også depresjon - hvis jeg var deg, ville jeg virkelig ha sørget for at du er riktig medisinert 😊

Jeg prøvde Wellbutrin i et par måneder, og riktignok følte jeg at jeg fikk litt mer energi, men samtidig ble angsten kraftig forverret - i den grad at jeg ville ha foretrukket depresjon. Så akkurat den lille dosen Efexor jeg går på, tror jeg at jeg skal holde meg til. 

Forutsatt at du blir riktig medisinert for stoffskiftet: Hvorfor er du så skeptisk til stemningsstabiliserende? Om du blir bedre av det, spiller det jo ingen rolle om du er skeptisk til diagnosen som sådan? Og det finner du jo ikke ut om du ikke prøver.

Skrevet
  nachnoo skrev (På 26.4.2025 den 8.09):

Jeg ville tatt det i denne rekkefølgen

1. Er det er naturlig tretthet. Du står opp svært tidlig for deretter å trene før jobb. Kanskje det er helt normalt at du da er trøtt etter arbeidstid.

2. Stoffskiftet. Jeg ville ikke umiddelbart akseptert at dette er velregulert. Dosering av thyroxin skal gjøres etter hvordan personen har det (klinikken) og ikke etter laboratoriesvar.

3. Hvis 1 og 2 ikke kan forklare trøttheten/slitenheten, kan en ta fatt på medisineringen for BP.

Ekspander  

Jeg sliter også med fatique. Jeg trenger 10- 12 timer søvn for å føle meg sånn noenlunde våken og klar for dagen. Jeg har ca en til to timer på dagen hvor jeg kan være i aktivitet ellers ligger jeg i sofaen. I gode perioder sitter jeg. 

Jeg har ikke utfordringer med stoffskifte, går på d vitamin og b vitamin.

Det har vært sånn siden jeg ble syk fir sju år siden. Mine symptomer på psykisk sykdom er redusert kraftig, men utmattelsen vedvarer.

Kan det være Lamictalen?

AnonymBruker
Skrevet
  Fru2020 skrev (På 26.4.2025 den 20.35):

Jeg sliter også med fatique. Jeg trenger 10- 12 timer søvn for å føle meg sånn noenlunde våken og klar for dagen. Jeg har ca en til to timer på dagen hvor jeg kan være i aktivitet ellers ligger jeg i sofaen. I gode perioder sitter jeg. 

Jeg har ikke utfordringer med stoffskifte, går på d vitamin og b vitamin.

Det har vært sånn siden jeg ble syk fir sju år siden. Mine symptomer på psykisk sykdom er redusert kraftig, men utmattelsen vedvarer.

Kan det være Lamictalen?

Ekspander  

Har det veldig likt jeg å. Er skikkelig kjipt være så sliten hele tiden. Nå skal de gå igjennom medsinene jeg bruker for å finne ut om det er bevirkninger av dem

Ta det opp med din behandler er nok best

Anonymkode: e3600...238

Skrevet

I Fk oppgis tretthet som en mulig bivirkning ved bruk av lamotrigin. 

Skrevet
  Fru2020 skrev (På 26.4.2025 den 20.35):

Kan det være Lamictalen?

Ekspander  

Takk for svar :) Det kan det selvfølgelig være, men utmattelsen slår inn på samme tidspunkt uansett om jeg tar Lamictal morgen eller kveld, og jeg har ingen problemer med å stå opp om morgenen åkke som. 

Annonse

Skrevet
  adhoc skrev (På 27.4.2025 den 4.03):

Takk for svar :) Det kan det selvfølgelig være, men utmattelsen slår inn på samme tidspunkt uansett om jeg tar Lamictal morgen eller kveld, og jeg har ingen problemer med å stå opp om morgenen åkke som. 

Ekspander  

Hvis det er så ille at du fysisk ikke klarer å løfte armen for å pusse tennene (?) og i tillegg har muskelverk og leddsmerter og det kun er utover dagen, så ville jeg forsøkt å pushe for å utrede mulige andre årsaker til dette enn den bipolare lidelsen. 

AnonymBruker
Skrevet
  adhoc skrev (På 26.4.2025 den 9.52):

Hvilke andre diagnoser kjenner du deg igjen i? Jeg tror nok ikke jeg har "noe annet" i tillegg, men skal ta til meg @nachnoos råd om å se nærmere på stoffskiftemedisineringen.

Ekspander  

jeg skal utredes for autisme

Skrevet (endret)
  Sokk skrev (På 27.4.2025 den 6.51):

Hvis det er så ille at du fysisk ikke klarer å løfte armen for å pusse tennene (?) og i tillegg har muskelverk og leddsmerter og det kun er utover dagen, så ville jeg forsøkt å pushe for å utrede mulige andre årsaker til dette enn den bipolare lidelsen. 

Ekspander  

Nei, det er det at jeg noen kvelder knapt orker å bevege meg inn på soverommet for å legge meg, langt mindre pusse tennene (pusser tennene to ganger om dagen for øvrig, altså). Det skyldes ikke muskelverk, men en følelse av total utmattelse. Uten noen følelse av depresjon, har lyst til å gjøre alt fra å lese til å rydde, men klarer det rett og slett ikke. Kompenserer for "bare" åtte timer jobb om dagen med tidlige jobbøkter i helgene, for første halvdel av dagen fungerer jeg altså 😝 (Dessuten supereffektiv i hypomane faser 😅)

Endret av adhoc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...