Gå til innhold

Hallusinasjon om natten

Anbefalte innlegg

Det ble mye prat fra meg nå de siste timene. Får nesten si beklager for det, men er glad jeg kan utrykke det et sted. 

Jeg kom nettopp på at jeg våknet i natt og var våken en stund mellom to drømmer. Tror jeg drømte kanskje intenst i natt og måtte blant annet knekke nakken på en gammel dame som tydeligvis var en eller annen heks. Det var jo bare en drøm, men ganske ektefølt inntrykk av det jeg måtte ty til i den drømmen. Tok litt på 😆😆

I alle fall, imens jeg var våken en stund så så jeg helt tydelig en enorm edderkopp på størrelse med en knyttneve som krabbet rundt i taket over meg og nedover sengegavlen rett der jeg lå. I og med at jeg i drømme nettopp hadde opplevd en nokså heftig showdown med denne heksa, så var jeg ikke redd, bare litt sånn takknemlig for at den drømmen var over. Men så var det denne edderkoppen. Jeg reagerte ikke så veldig på den egentlig, for jeg skjønte raskt at det måtte være fordi jeg ikke var helt våken. Men så den helt tydelig uansett da, og selv etter at jeg skjønte at den ikke var ekte, så var det spesielt og se den gå samme rute over taket og mot meg gjentatte ganger. Er dette drøm eller hallusinasjon når man er sånn halvveis våken? Det har vært flere småsituasjoner i det siste der jeg tror jeg har hatt noen lydinntrykk, litt usikker på om jeg har sett feil også, men pleier ikke gjøre det, så for meg kjennes ikke det "normalt", eller hva jeg skal si. Å se ting som ikke er der er ikke et vanlig symptom jeg har. Så nå lurer jeg på om det er greit/akseptabelt å ta kontakt med noen form for helse, legevakt eller lignende ila helga hvis jeg fortsatt er sånn ustø i følelser og inntrykk. Prøver å holde meg mest mulig rasjonell og udramatisk, men kjenner jo at jeg føler meg litt alene og usikker med det her. Og sliten. Så lenge jeg selv vet at jeg var i halvsøvne og det jeg så ikke var ekte, så er det ikke akkurat krise, men er jo interessert i at det går riktig vei ila helgen og at det ikke utvikler seg videre innen jeg skal ta fatt på en ny arbeidsuke der jeg må være 100% på og oppegående. Synes det her er litt vanskelig på mange måter, men mest av alt er det kanskje bare ubehag og ikke farlig. Føler kanskje bare litt sånn behov for å kunne dele med noen, og ikke minst ar jeg har fortsatt følelse av å være "in control", hvis dere skjønner. Kanskje jeg bare trenger å bli forstått litt også, så går vel dette helt greit frem til mandag. Kan jo sikkert vurdere på nytt da om det er "medisinsk nødvendig" å si fra om noe til behandler, jeg tipper at det ikke er det, men kjenner jo at jeg er engstelig og sliten da. Så jeg vet ikke. 

Kan jeg i verste fall risikere at noen mener dette ene tilfellet er psykosesymptom slik at man fraråder kjøring osv? Det har jeg ikke mulighet til å la være med, så har liksom ikke peiling på hvor lista ligger, om jeg virker veldig oppmerksomhetssyk for å melde fra om én sånn greie (attpåtil var jeg jo i halvssøvne), eller at jeg tvert om risikerer at andre vektlegger for mye og tenker at dette går ikke an... Helt sirkus for meg innvendig nå må jeg si. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/491808-hallusinasjon-om-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hatt psykose, nærmeste må vel være kraftig delirium i forbindelse med en stor operasjon, men har slike hallusinasjoner med ujevne mellomrom. Alltid i forbindelse med søvn og spesielt netter hvor jeg har tatt en litt for lang power nap tidligere på dagen. Typisk ting som at jeg ser ting kravle i taket, skikkelser i rommet eller et ubestemmelig dyr (som alltid viser seg å være en haug med klær el). Varer alltid helt til jeg fysisk rister meg ut av det eller slår på lyset.

Har alltid sett på dette som helt ufarlig og alltid antatt at det er hypnagoge hallusinasjoner som AB nevner. I og med at synshallusinasjoner ikke er et vanlig symptom for deg ville jeg ikke bekymret meg. Men, nå er ikke jeg psykolog eller noe slik, kun en slags likeperson, hehe. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...