AnonymBruker Skrevet 27. april Skrevet 27. april Jeg kunne tenke meg behandling og å lære meg å leve med panangst og tvangssymptomer som jeg har pga schizofreni. Kan jeg be FL om henvisning til psykolog? Jeg er middelaldrende og har nok brukt opp kvota på dps som jeg ikke har godt hos på lenge. Jeg ønsker å lære meg å nøytralisere overnevnte problemer, slik at jeg kunne få bedre livskvalitet. Altså dempe subjektivt ubehag. Anonymkode: e4072...8f9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. april Skrevet 28. april Må du absolutt ha psykolog? Har du vurdert psykiatrisk team i kommunen? Anonymkode: 063a8...6e0 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. april Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Må du absolutt ha psykolog? Har du vurdert psykiatrisk team i kommunen? Anonymkode: 063a8...6e0 Jeg vil helst ha psykolog eller psykiater ja. Jeg har svært dårlig erfaring fra kommunen. Anonymkode: e4072...8f9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. april Skrevet 28. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg kunne tenke meg behandling og å lære meg å leve med panangst og tvangssymptomer som jeg har pga schizofreni. Kan jeg be FL om henvisning til psykolog? Jeg er middelaldrende og har nok brukt opp kvota på dps som jeg ikke har godt hos på lenge. Jeg ønsker å lære meg å nøytralisere overnevnte problemer, slik at jeg kunne få bedre livskvalitet. Altså dempe subjektivt ubehag. Anonymkode: e4072...8f9 De behandler vel alt som psykologer kan behandle? Anonymkode: 6d0e4...718 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 30. april Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 0.27): Jeg kunne tenke meg behandling og å lære meg å leve med panangst og tvangssymptomer som jeg har pga schizofreni. Kan jeg be FL om henvisning til psykolog? Anonymkode: e4072...8f9 Avtalespesialister i dag går gjennom et felles henvisningsmottak (FHM) via DPS. På listen over avtalespesalister som Helfo har inngått avtale med, står det også hvilken avtalespesialist som tilhører hvilket DPS. Det er DPS som avgjør om du har rett til behandling og ev. tildeler behandler. 0 Siter
adhoc Skrevet 30. april Skrevet 30. april Eva Sofie skrev (22 minutter siden): Avtalespesialister i dag går gjennom et felles henvisningsmottak (FHM) via DPS. På listen over avtalespesalister som Helfo har inngått avtale med, står det også hvilken avtalespesialist som tilhører hvilket DPS. Det er DPS som avgjør om du har rett til behandling og ev. tildeler behandler. Med lokale tilpasninger - jeg har selv bedt om og fått tildelt en avtalespesialist med helt spesifikk kompetanse som er knyttet til et annet DPS (men henvisningen gikk via mitt lokale). 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 30. april Skrevet 30. april adhoc skrev (22 minutter siden): Med lokale tilpasninger - jeg har selv bedt om og fått tildelt en avtalespesialist med helt spesifikk kompetanse som er knyttet til et annet DPS (men henvisningen gikk via mitt lokale). Så bra - det gir litt håp for fremtiden... 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. april Skrevet 30. april Eva Sofie skrev (2 timer siden): Avtalespesialister i dag går gjennom et felles henvisningsmottak (FHM) via DPS. På listen over avtalespesalister som Helfo har inngått avtale med, står det også hvilken avtalespesialist som tilhører hvilket DPS. Det er DPS som avgjør om du har rett til behandling og ev. tildeler behandler. Ok det var synd. Har lyst til å gå utenom DPS. Anonymkode: e4072...8f9 0 Siter
adhoc Skrevet 30. april Skrevet 30. april AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ok det var synd. Har lyst til å gå utenom DPS. Anonymkode: e4072...8f9 Som Eva-Sofie skriver, er ikke systemet lenger slik. Alternativet er å gå privat, med de kostnadene det innebærer, dessverre. 1 Siter
Sokk Skrevet 30. april Skrevet 30. april adhoc skrev (55 minutter siden): Som Eva-Sofie skriver, er ikke systemet lenger slik. Alternativet er å gå privat, med de kostnadene det innebærer, dessverre. Men sånn som jeg har forstått det så er det bare sånn at henvisningen sendes til og «godkjennes» av et team på DPS. Man trenger ikke møte opp eller snakke med noen på DPS, første oppmøte blir hos avtalespesialisten? 0 Siter
adhoc Skrevet 30. april Skrevet 30. april Sokk skrev (1 time siden): Men sånn som jeg har forstått det så er det bare sånn at henvisningen sendes til og «godkjennes» av et team på DPS. Man trenger ikke møte opp eller snakke med noen på DPS, første oppmøte blir hos avtalespesialisten? Usikker, jeg hadde et (håpløst) opplegg ved det aktuelle DPS-et for et år siden, så var allerede inne i systemet, selv om jeg avsluttet behandlingen. Henvisningen gikk imidlertid fra fastlegen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.