Gå til innhold

Hva behandler avtalespesialister i psykologi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne tenke meg behandling og å lære meg å leve med panangst og tvangssymptomer som jeg har pga schizofreni. 

Kan jeg be FL om henvisning til psykolog? Jeg er middelaldrende og har nok brukt opp kvota på dps som jeg ikke har godt hos på lenge.

Jeg ønsker å lære meg å nøytralisere overnevnte problemer, slik at jeg kunne få bedre livskvalitet. Altså dempe subjektivt ubehag. 

Anonymkode: e4072...8f9

AnonymBruker
Skrevet

Må du absolutt ha psykolog? Har du vurdert psykiatrisk team i kommunen? 

Anonymkode: 063a8...6e0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Må du absolutt ha psykolog? Har du vurdert psykiatrisk team i kommunen? 

Anonymkode: 063a8...6e0

Jeg vil helst ha psykolog eller psykiater ja. Jeg har svært dårlig erfaring fra kommunen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg kunne tenke meg behandling og å lære meg å leve med panangst og tvangssymptomer som jeg har pga schizofreni. 

Kan jeg be FL om henvisning til psykolog? Jeg er middelaldrende og har nok brukt opp kvota på dps som jeg ikke har godt hos på lenge.

Jeg ønsker å lære meg å nøytralisere overnevnte problemer, slik at jeg kunne få bedre livskvalitet. Altså dempe subjektivt ubehag. 

De behandler vel alt som psykologer kan behandle?

Anonymkode: 6d0e4...718

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.4.2025 den 0.27):

Kan jeg be FL om henvisning til psykolog?

Avtalespesialister i dag går gjennom et felles henvisningsmottak (FHM) via DPS. På listen over avtalespesalister som Helfo har inngått avtale med, står det også hvilken avtalespesialist som tilhører hvilket DPS. Det er DPS som avgjør om du har rett til behandling og ev. tildeler behandler.

Skrevet
Eva Sofie skrev (22 minutter siden):

Avtalespesialister i dag går gjennom et felles henvisningsmottak (FHM) via DPS. På listen over avtalespesalister som Helfo har inngått avtale med, står det også hvilken avtalespesialist som tilhører hvilket DPS. Det er DPS som avgjør om du har rett til behandling og ev. tildeler behandler.

Med lokale tilpasninger - jeg har selv bedt om og fått tildelt en avtalespesialist med helt spesifikk kompetanse som er knyttet til et annet DPS (men henvisningen gikk via mitt lokale).

Eva Sofie
Skrevet
adhoc skrev (22 minutter siden):

Med lokale tilpasninger - jeg har selv bedt om og fått tildelt en avtalespesialist med helt spesifikk kompetanse som er knyttet til et annet DPS (men henvisningen gikk via mitt lokale).

Så bra - det gir litt håp for fremtiden...

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Ok det var synd. Har lyst til å gå utenom DPS. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ok det var synd. Har lyst til å gå utenom DPS. 

Som Eva-Sofie skriver, er ikke systemet lenger slik. Alternativet er å gå privat, med de kostnadene det innebærer, dessverre.

Skrevet
adhoc skrev (55 minutter siden):

Som Eva-Sofie skriver, er ikke systemet lenger slik. Alternativet er å gå privat, med de kostnadene det innebærer, dessverre.

Men sånn som jeg har forstått det så er det bare sånn at henvisningen sendes til og «godkjennes» av et team på DPS. Man trenger ikke møte opp eller snakke med noen på DPS, første oppmøte blir hos avtalespesialisten? 

Skrevet
Sokk skrev (1 time siden):

Men sånn som jeg har forstått det så er det bare sånn at henvisningen sendes til og «godkjennes» av et team på DPS. Man trenger ikke møte opp eller snakke med noen på DPS, første oppmøte blir hos avtalespesialisten? 

Usikker, jeg hadde et (håpløst) opplegg ved det aktuelle DPS-et for et år siden, så var allerede inne i systemet, selv om jeg avsluttet behandlingen. Henvisningen gikk imidlertid fra fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...