Gå til innhold

Burde leger ha mer "kalde føtter"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ofte så blir jo pasienter som hevder de skal ta selvmord eller har selvskadet seg innlagt. Det jeg tenker litt på er om ikke det, på sikt hadde hjulpet disse personene mer om legene hadde litt mer kalde føtter og ikke innlagt personer som hevdet det eller gjorde et eller annet forsøk med en gang, men heller tilbud litt mer hjelp hjemme? At legene gjør de en bjørnetjeneste. Man blir mer og mer avhengig av at det er helsevesenet som skal komme å "redde en" når en har sånne tanker eller selvskader.

Vet om personer som har tatt et titalls overdoser og blitt innlagt på somatisk og etter det overført til psykiatrien. De vet jo at psykiatrien er der å "redder" de hver gang. Og de vet at dette er metoden å få hjelp i psykiatrien/pam/dps på. 

Anonymkode: 43208...660

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ofte så blir jo pasienter som hevder de skal ta selvmord eller har selvskadet seg innlagt. Det jeg tenker litt på er om ikke det, på sikt hadde hjulpet disse personene mer om legene hadde litt mer kalde føtter og ikke innlagt personer som hevdet det eller gjorde et eller annet forsøk med en gang, men heller tilbud litt mer hjelp hjemme? At legene gjør de en bjørnetjeneste. Man blir mer og mer avhengig av at det er helsevesenet som skal komme å "redde en" når en har sånne tanker eller selvskader.

Vet om personer som har tatt et titalls overdoser og blitt innlagt på somatisk og etter det overført til psykiatrien. De vet jo at psykiatrien er der å "redder" de hver gang. Og de vet at dette er metoden å få hjelp i psykiatrien/pam/dps på. 

Anonymkode: 43208...660

Ikke alle leger er raske med å legge inn. Den fastlegen jeg hadde sist jeg var veldig deprimert, la meg ikke inn. Derimot tilbød han meg time 2 ganger i uka som tillegg til terapeuten jeg dengang hadde.  For meg og fastlegen så var dette en god løsning, men den passer nok ikke alle.  Innimellom så trenger en å bli tatt bort fra situasjonen (hjemmet) og da er innleggelse riktig.  Så er det mange fastleger som ikke kjenner pasienten sin så godt og da kan det være vanskelig å ta riktig avgjørelse på om innleggelse er riktig eller ikke.  

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (55 minutter siden):

Ikke alle leger er raske med å legge inn. Den fastlegen jeg hadde sist jeg var veldig deprimert, la meg ikke inn. Derimot tilbød han meg time 2 ganger i uka som tillegg til terapeuten jeg dengang hadde.  For meg og fastlegen så var dette en god løsning, men den passer nok ikke alle.  Innimellom så trenger en å bli tatt bort fra situasjonen (hjemmet) og da er innleggelse riktig.  Så er det mange fastleger som ikke kjenner pasienten sin så godt og da kan det være vanskelig å ta riktig avgjørelse på om innleggelse er riktig eller ikke.  

Ja samme erfaringen har jeg med min fastlege. Når jeg har vært veldig deprimert og hatt mye angst, da ble jeg tilbudt tettere oppfølging av fastlegen og psykisk helsetjeneste i kommunen. Det har vært en god løsning for meg. 

Anonymkode: e9149...ecb

AnonymBruker
Skrevet

Hakk i plata på deg 

Anonymkode: b9f53...909

Skrevet

Det er en viktig faktor som må nevnes her: Statsforvalteren/Fylkeslegen/Helsetilsynet.

I alt for mange saker velger leger en mer omfattende løsning for å dekke sin egen rygg. De tar for mange prøver, billeddiagnostikk, og de legger inn for ofte. Dette for sikkerhets skyld fordi dersom de en enste gang tar feil, er tilsynsmyndighetene og pressen over dem som hauker.

Så ja, leger burde hatt mer is i magen i mange saker, men handlemåten har en forklaring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...