Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er anafranil beste medisin mot tvang og inngrodde mønstre?

Anonymkode: a5353...c06

Everybody
Skrevet

Psykiateren min sa at den egentlig ikke er så veldig effektiv og at man kan oppleve å besvime på den.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er anafranil beste medisin mot tvang og inngrodde mønstre?

Anonymkode: a5353...c06

Jeg mener det er individuelt. For mange er SSRI best, for noen er Anafranil best. 

Skrevet

SSRI er førstelinjebehandling ved tvangslidelse. For mange holder det med denne, særlig hvis dosen er høy.

Hvis det ikke gir nok effekt, pleier man å legge til et antipsykotikum i lav dose. Det vanligste å bruke er Risperdal da denne har vist noe bedre effekt. Men øvrige kan også brukes.

For de som ikke får effekt av det, vurderes ofte Anafranil. Det er den mest potente serotoninreopptakshemmeren på markedet, men med ganske mange tilleggseffekter som bidrar både til effekt og bivirkninger. Av sistnevnte kan nevnes munntørrhet, hjertebank og blodtrykksendringer (som følge av den noradrenerge effekten av Anafranil), svetting, vektøkning og hos en del; EKG-forandringer som stort sett er uskyldige. Anafranil er også farligere enn SSRI i overdose.

AnonymBruker
Skrevet

Den psykiateren jeg gikk til sa att Trilafon og anafranil var gullstandarden før, mens nå var det zyprexa og zoloft. Han foreslo att jeg prøvde ut den gamle gullstandarden.

Jeg har schizofreni med tvangssymptomer.

Anonymkode: 53f1e...da6

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...