Gå til innhold

Hvor vanlig er selvskading man må sy etterpå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: cc29f...f11

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor lurer du på hvor vanlig det er?

Anonymkode: 75dae...363

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor lurer du på hvor vanlig det er?

fordi sliter med det selv. vil vite hvor normal jeg er

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

fordi sliter med det selv. vil vite hvor normal jeg er

Du tror det er normalt å selvskade slik at man må sy? At det er normalen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg føler det er normalt siden det er vanlig for meg. Men ifølge min mor er det veldig unormalt

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du trenger ikke være ufin mot en som er redd. Ts, det er nok ganske alvorlig når man må sy. Tror det heller er unntaket. Håper du kan få hjelp til å ta tak i de vonde følelsene. 

Anonymkode: bd8b4...369

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger ikke være ufin mot en som er redd. Ts, det er nok ganske alvorlig når man må sy. Tror det heller er unntaket. Håper du kan få hjelp til å ta tak i de vonde følelsene. 

hva mener du med unntaket? skjønte ikke helt

Takk for støtten ❤️

AnonymBruker
Skrevet
29 minutes ago, AnonymBruker said:

Er veldig vanlig blant de som har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse ihvertfall. Selvskading er oppført som et av symptomene. 

Anonymkode: f336f...122

AnonymBruker
Skrevet

TS snakker om hvor vanlig det er å sy blant dem som selvskader med kutting.

Jeg tror det er forholdsvis lite vanlig. Litt sånn basert på det jeg har sett på andre pasienter på sengepost så er det mest overflatisk risping.

For min egen del har jeg bare sydd en gang, men fastlegen har påpekt andre arr som skulle ha vært sydd. Det kommer også litt an på situasjonen på legevakten og hvor ferske sårene er. Hvis det er lite travelt og medisinstudent på vakt er det større sannsynlig at de syr. Er det travelt eller det ikke blør lenger så limer de bare, selv om det fører til verre arr.

Det finnes altså en gråsone der det er litt tilfeldig, så det er egentlig ikke helt godt å si. Det er mørketall også siden man kan klare seg uten å sy dersom man teiper og bandasjerer godt, og legevakten som sagt prioriterer forholdsvis hardt og gir ikke så lett etter for kosmetiske grunner..

Anonymkode: dbf72...d6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er veldig vanlig blant de som har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse ihvertfall. Selvskading er oppført som et av symptomene. 

Da er jeg normal da. Siden jeg har emosjonelt ustabil personlighetssforstyrelse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er jeg normal da. Siden jeg har emosjonelt ustabil personlighetssforstyrelse

Ja, kanskje det kan være litt godt å vite at med din diagnose er det vanlig å selvskade. Men det er alvorlig når du må sy. Og det gjør vel ting egentlig verre, eller føler du at du får det bedre? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS snakker om hvor vanlig det er å sy blant dem som selvskader med kutting.

Jeg tror det er forholdsvis lite vanlig. Litt sånn basert på det jeg har sett på andre pasienter på sengepost så er det mest overflatisk risping.

For min egen del har jeg bare sydd en gang, men fastlegen har påpekt andre arr som skulle ha vært sydd. Det kommer også litt an på situasjonen på legevakten og hvor ferske sårene er. Hvis det er lite travelt og medisinstudent på vakt er det større sannsynlig at de syr. Er det travelt eller det ikke blør lenger så limer de bare, selv om det fører til verre arr.

Det finnes altså en gråsone der det er litt tilfeldig, så det er egentlig ikke helt godt å si. Det er mørketall også siden man kan klare seg uten å sy dersom man teiper og bandasjerer godt, og legevakten som sagt prioriterer forholdsvis hardt og gir ikke så lett etter for kosmetiske grunner..

Må sy hver gang jeg har selvskadet, ganske mange sting. så jeg er unormal?

Men som du sier sikkert mange som ikke drar på legevakten selvom de egentlig burde sy

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, kanskje det kan være litt godt å vite at med din diagnose er det vanlig å selvskade. Men det er alvorlig når du må sy. Og det gjør vel ting egentlig verre, eller føler du at du får det bedre? 

Joda gjør at jeg føler meg mindre alene (selvom jeg ikke ønsker at andre skal slite med det)

Jeg synes ikke det er så alvorlig å måtte sy. har blitt normalt for meg. men det er sikkert et dårlig tegn

Det varierer. Noen ganger hjelper det ganske godt, andre ganger har jeg bare lyst gjøre det samme på nytt

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
9 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg må innrømme at jeg skulle ønske jeg hadde (fått) sydd flere ganger, kort og godt fordi stingene holder sårene bedre sammen enn lim og strips.

Men bortsett fra det vil jeg prøve å oppmuntre deg til å ikke tenke så mye på hva som er normal selvskading og hvertfall ikke sammenligne deg med andres selvskading. Det er jo ikke tilrådelig å sammenligne seg selv med andre "normale" mennesker som ikke har psykisk lidelse heller. Min selvskading har vært for meg selv og bare meg, jeg bryr meg ikke om hvorfor andre gjør det, og behandler har ikke en gang sett arrene mine.

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke kjedelig å dra på legevakten å sy hver gang? Vanligvis må man jo sitte kanskje flere timer på legevakten før man kommer inn. Og når man først kommer inn så blir man kanskje møtt med huffing og sure sykepleiere som bare er lei av at samme pasient kommer nå igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Er det ikke kjedelig å dra på legevakten å sy hver gang? Vanligvis må man jo sitte kanskje flere timer på legevakten før man kommer inn. Og når man først kommer inn så blir man kanskje møtt med huffing og sure sykepleiere som bare er lei av at samme pasient kommer nå igjen. 

Det er kjedelig ja. 

Jeg har vært heldig med de fleste jeg har møtt på legevakten. De fleste er hyggelige. Men jeg vet andre har opplevd mye av det du skrev. 

Som regel kommer jeg foran i køen. jeg slipper også å vente der alle andre venter, pleier ikke vente mer enn en time

AnonymBruker
Skrevet
10 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er kjedelig ja. 

Jeg har vært heldig med de fleste jeg har møtt på legevakten. De fleste er hyggelige. Men jeg vet andre har opplevd mye av det du skrev. 

Som regel kommer jeg foran i køen. jeg slipper også å vente der alle andre venter, pleier ikke vente mer enn en time

Om du måtte vente i 3+ timer hver gang på legevakten hadde du fortsatt ville skadet deg og dratt på legevakten da? 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke vitsen med selvskading og så fra på legevakta etterpå. 

Anonymkode: ab4c9...26a

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blant de som selvskader, er det ikke uvanlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er normalt om selvskadingen først har kommet dit at sår må syes, dessverre. Heldigvis er det like normalt at man klarer å slutte med selvskading. Det mener jeg er viktig å kommunisere.

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg synes ikke det er så alvorlig å måtte sy. har blitt normalt for meg.

Får du hjelp for det du strever med? Jeg tenker da på det som ligger bak selvskadingen? Selv om det er en personlighetsforstyrrelse, eksisterer det i dag god behandling for denne. Er du ev. motivert for å slutte med selvskading eller opplever du at det er en OK mestringsstrategi i livet ditt akkurat nå?

Min erfaring  da jeg strevde med selvskading, var at  selvskadingen tok enormt mye plass fra terapien og tok bort det meste av fokuset fra hva jeg egentlig strevde med. Sett i ettertid, ble terapien rundt selvskadingen en "brannslukning", og det ble ikke tid til å fokusere på årsaken til å se på årsaken til hvorfor "brannen" oppsto.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...