Gå til innhold

Tørre slutte på medisin eller ikke? (Mulig dumt spørsmål)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bipolar type 2 der depresjonene og psykosene beskrives i journal som alvorlige. Bruker i dag litium, abilify og wellbutrin. Jeg vurderer slutte på wellbutrin fordi jeg ønsker minst mulig depresjoner, men har ingen annen grunn for å ville slutte. Er det dumt av meg? Ja? Nei? Annet?

Anonymkode: ab8b4...e41

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet

Du bør diskutere dette med din lege/behandler, ikke slutte alene. Og i hvert fall ikke basert på hva fremmede på nett skriver.

Anonymkode: 9b9f6...2df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du bør diskutere dette med din lege/behandler, ikke slutte alene. Og i hvert fall ikke basert på hva fremmede på nett skriver.

Skal det. Bare tenkte jeg måtte bestemme meg for om jeg skulle slutte eller ikke før jeg tok det opp med lege, er jo ikke vits å plage legen hvis jeg ikke har bestemt meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skal det. Bare tenkte jeg måtte bestemme meg for om jeg skulle slutte eller ikke før jeg tok det opp med lege, er jo ikke vits å plage legen hvis jeg ikke har bestemt meg.

Du bør jo nettopp ikke bestemme deg på forhånd, du må jo høre hva legen sier før du bestemmer deg. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har bipolar type 2 der depresjonene og psykosene beskrives i journal som alvorlige. Bruker i dag litium, abilify og wellbutrin. Jeg vurderer slutte på wellbutrin fordi jeg ønsker minst mulig depresjoner, men har ingen annen grunn for å ville slutte. Er det dumt av meg? Ja? Nei? Annet?

Hvorfor tror du at du kan få minst mulig depresjoner ved å slutte på wellbutrin? 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (7 minutter siden):

Hvorfor tror du at du kan få minst mulig depresjoner ved å slutte på wellbutrin? 

Ble en artig skrivefeil der. Skulle stå "Fordi jeg ønsker minst mulig medisiner". 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Du sier til legen du tenker på det, så snakker dere om det. 

Anonymkode: fede5...eda

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du sier til legen du tenker på det, så snakker dere om det. 

Han kan ingenting om psykiatri. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ble en artig skrivefeil der. Skulle stå "Fordi jeg ønsker minst mulig medisiner". 

Tror du at du får den medisinsen for moro skyld?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror du at du får den medisinsen for moro skyld?

Nei, selvfølgelig ikke. Men tenkte litium og abilify kanskje kunne være nok?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han kan ingenting om psykiatri. 

Han kan lese og kontakte psykiater

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, selvfølgelig ikke. Men tenkte litium og abilify kanskje kunne være nok?

Hvis du ikke får den for moro skyld, hvorfor tror du da litium og abilify er nok?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han kan lese og kontakte psykiater

Har liten tro på det.

Hvis du ikke får den for moro skyld, hvorfor tror du da litium og abilify er nok?

Fordi jeg ikke er deprimert nå.

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg ikke er deprimert nå.

Du tror ikke det er nettopp pga medisinen, da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du tror ikke det er nettopp pga medisinen, da?

Det kan hende. Kan hende ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan hende. Kan hende ikke.

Høres ut som du allerede har bestemt deg. Lykke til med det.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du allerede har bestemt deg. Lykke til med det.

Jeg har ikke bestemt meg. Er bare ikke så glad i medisiner generelt sett (så vil derfor bruke minst mulig), men vil så klart heller ikke bli dårlig. Så hvis det er overveiende sannsynlig at jeg kan/blir dårlig igjen ved å slutte (på en medisin) så får det bare være.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke bestemt meg. Er bare ikke så glad i medisiner generelt sett (så vil derfor bruke minst mulig), men vil så klart heller ikke bli dårlig. Så hvis det er overveiende sannsynlig at jeg kan/blir dårlig igjen ved å slutte (på en medisin) så får det bare være.

Dette er et fint tema å ta opp med en spesialist i psykiatri. Har du kontakt med psykiater? Det er ikke noe galt i å ønske å bruke færrest mulig medikamenter, men endringer bør gjøres i samråd med noen som har spesialkompetanse på sykdommen din. 

Du har sannsynligvis også rett i at den medisinen det er minst risiko å slutte med for deg, er wellbutrin. Men sørg for å få snakket med noen som kan se nøye på dette sammen med deg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...