Gå til innhold

Måten man blir møtt på av helsepersonell etter selvskading

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det egentlig bra om man blir møtt på en dårlig måte og opplever skam når man kommer dit? Jeg tenker på om man hver gang hadde blitt møtt med (litt overdrevet da) masse omsorg, stakars deg holdning, 1 times lang støttesamtale, innleggelse på psykiatrisk osv. Ville ikke det gjort at man lettere vil fortsette å selvskade vs om man blir møtt med det motsatte eller nøytralitet og kald skulder?

Anonymkode: 53f00...d5f

Fortsetter under...

Skrevet

Godt spørsmål. Jeg sliter ikke med det selv, men har hørt fra andre som må til legevakt med selvskading at det står i journalen deres at de skal behandles instrumentelt. Om det er en universell fremgangsmåte for alle helsepersonell på legevakt (og ellers?) vet jeg ikke. Men det virker nesten sånn, ut i fra det jeg har hørt andre fortelle.

Anonymkode: fe59b...14f

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er det egentlig bra om man blir møtt på en dårlig måte og opplever skam når man kommer dit? Jeg tenker på om man hver gang hadde blitt møtt med (litt overdrevet da) masse omsorg, stakars deg holdning, 1 times lang støttesamtale, innleggelse på psykiatrisk osv. Ville ikke det gjort at man lettere vil fortsette å selvskade vs om man blir møtt med det motsatte eller nøytralitet og kald skulder?

God faglig praksis innebærer ingen av de to alternativene du skisserer. Mennesker som trenger medisinsk hjelp etter selvskading, skal møtes respektfullt og nøytralt. Verken for mye dilling eller skampåføring, er hensiktsmessig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg fikk kjeft og det hjalp ikke en dritt. Pro tip: påføring av mer skam har aldri hjulpet noen. Nøytral og proff hjelp som alle andre får er det som skal til. Og forresten: har aldri aldri noensinne vært borti «stakkars deg» holdning. Helsepersonell forakter selvskading og forgiftninger. 

Anonymkode: de54a...6d0

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Godt spørsmål. Jeg sliter ikke med det selv, men har hørt fra andre som må til legevakt med selvskading at det står i journalen deres at de skal behandles instrumentelt. Om det er en universell fremgangsmåte for alle helsepersonell på legevakt (og ellers?) vet jeg ikke. Men det virker nesten sånn, ut i fra det jeg har hørt andre fortelle.

Anonymkode: fe59b...14f

Hva betyr behandles instrumentelt? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva betyr behandles instrumentelt? 

Kaldt og uten følelser 

Anonymkode: 58468...bdb

Annonse

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det å bli møtt på en negativ måte i den hensikt å påføre skam, har liten hensikt. De fleste som skader seg selv, føler allerede på den skammen. Ønsket om å ville ha oppmerksomhet er det jeg har møtt flest ganger: "du ønsker gjerne oppmerksomhet, om ikke hadde du vel ikke kommet så ofte til legevakten?". Jeg håper det har blitt bedre i dag 15 år senere. For meg fikk slike setninger og andre hendelser store konsekvenser.

Det å bli prioritert i køen kan noen ganger handle om skaden i seg selv, hvor lenge siden skadetidspunktet etc., og ikke at man blir behandlet pent som selvskadende. Jeg kan kun snakke for meg selv, men det å bli behandlet dårlig, har utelukkende ført til mer subjektiv skam.

psykedeliker
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

"du ønsker gjerne oppmerksomhet, om ikke hadde du vel ikke kommet så ofte til legevakten?"

Da svarer man: "Jeg gjør det som er nødvendig for å få min sak på dagsorden".

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg har selvskadet ved å svelge ett glass piller en gang. Da jeg skulle pumpes var det en svært ubehøvlet og sur mannlig sykepleier som skulle være med å pumpe meg. Han var sur som en eddik-brygger. Så wp er ute etter litt oppmerksomhet i dag da??? Også videre. Selve pumpingen var så ekkel at det gjør jeg aldri igjen 🤢.

Selvskading er ikke noe jeg har hatt som symptom, jeg gjorde det bare for å komme ut fra ett sykehjem og det virket jo.

psykedeliker
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

Selvskading er ikke noe jeg har hatt som symptom, jeg gjorde det bare for å komme ut fra ett sykehjem og det virket jo.

Så bra, da fikk du din sak på dagsorden!

Skrevet

Jeg har ikke brukt å bli innlagt av selvskading. Har kjent mye skam rundt det. Det var skammen som gjorde at jeg for over to år siden sa til legen på sykehuset (måtte operere skadem) at dette var siste gangen min. Jeg skalv i hele kroppen da jeg sa det til han. Tror ikke han trodde meg etter så mange ganger, men jeg har holdt ord. Februar 2023 var sist jeg skadet meg. 

For min del ble jeg stort sett møtt nøytralt når jeg møtte sy/opetere. Har opplevd å bli tvangsinnlagt etter alvorlig selvskading, men det var ikke noe jeg ønsket. Jeg ville ikke ha på meg at jeg selvskadet for å bli innlagt og få omsorg. Så så sant jeg fikk valget så valgte jeg alltid å dra hjem. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...