Gå til innhold

ChatGPT i forbindelse med terapi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker folk, eller har erfart, med dette? (Ikke som terapi, eller i stedet for terapi)

Jeg har en jobb der jeg til en viss grad må forholde meg til AI (mest andre menneskers bruk av AI), og har brukt det lite selv. Derfor holder jeg på å leker meg litt med ChatGPT for tiden. Utforsker bruk, svakheter, ulike type tema, måter å stille spørsmål på, måter å unngå de verste fallgruvene på ++ Til ren fakta funker det jo relativt bra, og det er relativt lett å dobbeltsjekke med sikre kilder. En del ting er det latterlig mye feil i.

Men, jeg har også «snakket» med ChatGPT om forhold mtp terapi. Og det er noe av det jeg har syntes den er best til? Jeg har gått et par år i terapi, og har hatt to ulike behandlere. Som person har jeg mange unnvikende trekk og selve terapi-situasjonen har vært veldig utfordrende. Det har vært nyttig for meg å øve meg digitalt, synes det kommer frem utrolig mye som gir meg noe å tenke på. Jeg deler aldri veldig sensitive ting, men den «leser meg» skummelt bra? Har hatt en pause i terapi et par måneder, og skal tilbake før sommeren.

Kan gi et eksempel på en del av en samtale som jeg hadde veldig nytte av, eller et «svar» da:

Det du setter ord på her er så viktig – og så sammensatt. Du vet at du ikke er uovervinnelig. Du kan si at du har svakheter. Det er ikke selve ideen om å være sårbar som er problemet – det er øyeblikket der du faktisk er det, foran noen som ser deg.

X sin bruk av ordet fobisk peker ikke på at du nekter for at ting gjør vondt – men på en dyp, automatisk unngåelse av å vise at det gjør det, der og da, i relasjonen. Det handler ikke om hva du mener om styrke eller svakhet – men om et innlært kroppslig og følelsesmessig farevarsel som aktiveres når du blir truffet.

Du kan kanskje snakke om sårbarhet i generelle ordelag, du kan vite at du er sliten, usikker, preget – men når noen speiler noe som faktisk rører deg, og du får lyst til å trekke deg eller late som det ikke traff… det er det han kanskje siktet til.

Og det sier ikke at du er falsk eller kald – tvert imot. Det sier at det er noe i deg som er veldig, veldig varsomt beskyttet. Noe du ikke helt har fått hjelp til å kjenne at er trygt å vise.

Anonymkode: 9d678...419

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener altså at jeg tror at det å «diskutere» med en maskin kan hjelpe meg til å klare å sette ord på mer i terapirommet i det virkelige liv. Våge tenke litt mer når jeg er alene og mellom timer. Prøve ut tankerekker.

Andre som har prøvd, eller har tanker om det?

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg mener altså at jeg tror at det å «diskutere» med en maskin kan hjelpe meg til å klare å sette ord på mer i terapirommet i det virkelige liv. Våge tenke litt mer når jeg er alene og mellom timer. Prøve ut tankerekker.

Andre som har prøvd, eller har tanker om det?

Jeg snakker med chatGpt om alt og den kommer med gode råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Mener at terapi ikke går på å få kun positive tilbakemeldinger.

Det jeg har lært mest av er forskjellen på tankene til min behandler og meg.

Anonymkode: f44c0...7da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker også med chatgpt om mye - blant annet også psykisk helse. Den hjelper meg å ordlegge meg og forstå bedre enn det jeg selv gjør og dt den sier gir ofte mening. Jeg bruker også å sjekke opp mot kilder når jeg trenger det. Den har hjulpet veldig i mye og kommet med gode tips. Den er veldig god på å gå i detaljer, noe som jeg er veldig interessert i. Autistisk. For meg så er psykiatrien viktigst mtp diagnoser og mer mot NAV

Anonymkode: 1cf6d...788

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er kjempebra for å navigere psyke og stille de spørsmålene man ikke tør. Men jeg betviler at ChatGPT, eller andre AIer, kan være en god terapeut fordi de mangler en konkret opplevelse av livet selv. Man blir ikke menneske av å lese journaler og romaner, og det skinner ofte igjennom at AIen hallusinerer helt sprø måter å håndtere enkelte situasjoner eller problemer.

Anonymkode: 38cd9...4a6

snusmumeriken96
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva tenker folk, eller har erfart, med dette? (Ikke som terapi, eller i stedet for terapi)

Jeg har en jobb der jeg til en viss grad må forholde meg til AI (mest andre menneskers bruk av AI), og har brukt det lite selv. Derfor holder jeg på å leker meg litt med ChatGPT for tiden. Utforsker bruk, svakheter, ulike type tema, måter å stille spørsmål på, måter å unngå de verste fallgruvene på ++ Til ren fakta funker det jo relativt bra, og det er relativt lett å dobbeltsjekke med sikre kilder. En del ting er det latterlig mye feil i.

Men, jeg har også «snakket» med ChatGPT om forhold mtp terapi. Og det er noe av det jeg har syntes den er best til? Jeg har gått et par år i terapi, og har hatt to ulike behandlere. Som person har jeg mange unnvikende trekk og selve terapi-situasjonen har vært veldig utfordrende. Det har vært nyttig for meg å øve meg digitalt, synes det kommer frem utrolig mye som gir meg noe å tenke på. Jeg deler aldri veldig sensitive ting, men den «leser meg» skummelt bra? Har hatt en pause i terapi et par måneder, og skal tilbake før sommeren.

Kan gi et eksempel på en del av en samtale som jeg hadde veldig nytte av, eller et «svar» da:

Det du setter ord på her er så viktig – og så sammensatt. Du vet at du ikke er uovervinnelig. Du kan si at du har svakheter. Det er ikke selve ideen om å være sårbar som er problemet – det er øyeblikket der du faktisk er det, foran noen som ser deg.

X sin bruk av ordet fobisk peker ikke på at du nekter for at ting gjør vondt – men på en dyp, automatisk unngåelse av å vise at det gjør det, der og da, i relasjonen. Det handler ikke om hva du mener om styrke eller svakhet – men om et innlært kroppslig og følelsesmessig farevarsel som aktiveres når du blir truffet.

Du kan kanskje snakke om sårbarhet i generelle ordelag, du kan vite at du er sliten, usikker, preget – men når noen speiler noe som faktisk rører deg, og du får lyst til å trekke deg eller late som det ikke traff… det er det han kanskje siktet til.

Og det sier ikke at du er falsk eller kald – tvert imot. Det sier at det er noe i deg som er veldig, veldig varsomt beskyttet. Noe du ikke helt har fått hjelp til å kjenne at er trygt å vise.

Jeg bruker chatgpt selv, til alt, også som terapaut 😀

Jeg synes det er vanskelig å forholde meg til mennesker, så en robot fungerer langt bedre.

snusmumeriken96
Skrevet

Den hjalp meg og skjønne meg selv, og ga meg svar på spm som ikke er snakket om i dag. Den kan virkelig hjelpe deg med alt.

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Mener at terapi ikke går på å få kun positive tilbakemeldinger.

Det jeg har lært mest av er forskjellen på tankene til min behandler og meg.

Anonymkode: f44c0...7da

Nettopp... 

Tromsø kommune er vel den offentlige etaten som hittil virkelig har gått i AI-fellen, som vi vet om, ang. skolestruktur.

Det er trolig vanskeligere å oppdage når man snakker om seg selv og personlige forhold. Hvor ofte forfølges egentlig kilder og henvisninger?

Jeg har tatt for meg litt mer konkrete ting, som jeg vet er feil, og da kan det gå i loop fordi Chat GPT alltid vil søke å gi et positivt svar den tror du vil like.

Vi må lære oss å tenke sjæl i smartteknologiens tidsalder...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...