AnonymBruker Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Jeg ønsker gjerne å begynne å skrive terapi dagbok for å få mest mulig ut av terapien. Tanken er at jeg skal skrive det vi snakker om i timene og mine refleksjoner rundt det samt hvordan det går i mellom timene og mine tanker og følelser da. Men så har jeg ett par problem ift dette: 1) Jeg glemmer lett hva vi har snakket om i timene så får ikke helt skrevet ned det 2) Jeg sliter med å reflektere, kommer ikke på noe å tenke 3) Jeg tenker og føler lite Noen som har råd og tips til åssen fikse det? Også noe mer man burde ha med i en terapi dagbok? Anonymkode: ea6b6...f0f 0 Siter
Vendi Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Ang punkt 1: Kanskje du kan spørre om tillatelse til å ta opp samtalene? Endret 9. mai av Vendi 0 Siter
Glitter Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai (endret) Du kan sette deg på venteværelset etter timen og skrive ned stikkord fra samtalen. Så kan du skrive mer utfyllende når du kommer hjem. Hvis du ønsker tilbakemeldinger, både negativ (konstruktiv) og positive tilbakemeldinger, tips og råd så vil jeg anbefale å skrive dagbok her på forumet. Det har jeg gjort i 3-4 år og fått mye ris, men sannsynligvis mest ros og gode råd. Jeg synes det er nyttig. Ikke alltid jeg liker det jeg får høre da, men mange ganger er det på en måte fortjent. Da kan jeg få muligheten til å reflektere om det er slik eller ikke. Den gode refleksjonen min kommer ikke alltid med en gang jeg får tilbakemelding da. Noen ganger må det modnes litt og jeg tenker litt. 😅 Endret 9. mai av Glitter 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 9. mai Skrevet 9. mai Vendi skrev (3 timer siden): Ang punkt 1: Kanskje du kan spørre om tillatelse til å ta opp samtalene? Ja, det var lurt. Takk for tips! Spør man bare eller må man ha kontrakt på det hvis man får ett ja? Glitter skrev (3 timer siden): Du kan sette deg på venteværelset etter timen og skrive ned stikkord fra samtalen. Så kan du skrive mer utfyllende når du kommer hjem. Hvis du ønsker tilbakemeldinger, både negativ (konstruktiv) og positive tilbakemeldinger, tips og råd så vil jeg anbefale å skrive dagbok her på forumet. Det har jeg gjort i 3-4 år og fått mye ris, men sannsynligvis mest ros og gode råd. Jeg synes det er nyttig. Ikke alltid jeg liker det jeg får høre da, men mange ganger er det på en måte fortjent. Da kan jeg få muligheten til å reflektere om det er slik eller ikke. Den gode refleksjonen min kommer ikke alltid med en gang jeg får tilbakemelding da. Noen ganger må det modnes litt og jeg tenker litt. 😅 Det var også lurt. Takk for tips! Anonymkode: ea6b6...f0f 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, det var lurt. Takk for tips! Spør man bare eller må man ha kontrakt på det hvis man får ett ja? Anonymkode: ea6b6...f0f Jeg gjør det - sitter igjen på venterommet i ca. 40 minutter etter timen og noterer ned hva vi snakket om. Jeg har spurt min terapeut om tillatelse, fordi det er et lite venterom med begrenset med sitteplasser. Om det er et større DPS, holder det kanskje å spørre i resepsjonen, men jeg ville uansett ha avklart det med egen terapeut. Under pandemien ble jeg spurt om å dra direkte etter terapitimen. Ingen problem. Det verste svaret du kan få, er "nei, helst ikke". Gi en forklaring hvorfor du ønsker å sitte igjen på venterommet. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Eva Sofie skrev (11 timer siden): Jeg gjør det - sitter igjen på venterommet i ca. 40 minutter etter timen og noterer ned hva vi snakket om. Jeg har spurt min terapeut om tillatelse, fordi det er et lite venterom med begrenset med sitteplasser. Om det er et større DPS, holder det kanskje å spørre i resepsjonen, men jeg ville uansett ha avklart det med egen terapeut. Under pandemien ble jeg spurt om å dra direkte etter terapitimen. Ingen problem. Det verste svaret du kan få, er "nei, helst ikke". Gi en forklaring hvorfor du ønsker å sitte igjen på venterommet. Skriver du på pc eller med penn i en bok? Jeg lurer på hva som er best... Anonymkode: ea6b6...f0f 0 Siter
nachnoo Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai Seriøse idrettsutøvere skriver alltid treningsdagbok. Det er jeg sikker på er nyttig også i terapi. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai nachnoo skrev (9 minutter siden): Seriøse idrettsutøvere skriver alltid treningsdagbok. Det er jeg sikker på er nyttig også i terapi. Hvordan vet du det? Kjenner du alle seriøse idrettsutøvere? Anonymkode: 9c842...4a7 0 Siter
nachnoo Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvordan vet du det? Kjenner du alle seriøse idrettsutøvere? Anonymkode: 9c842...4a7 Jeg kjenner nok til å vite det. Men du har rett, det er et par jeg ikke kjenner. Jeg var i sin tid med å stifte Norsk idrettsmedisinsk forening. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 10. mai Skrevet 10. mai nachnoo skrev (8 minutter siden): Jeg kjenner nok til å vite det. Men du har rett, det er et par jeg ikke kjenner. Jeg var i sin tid med å stifte Norsk idrettsmedisinsk forening. Er det bare to ikke kjenner i denne verdenen!? Ja ja mennsann, du er virkelig en beriket mann som kjenner så mange! Anonymkode: 9c842...4a7 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Skriver du på pc eller med penn i en bok? Jeg lurer på hva som er best... Anonymkode: ea6b6...f0f Jeg har mest brukt PC, nettbrett med eksternt tastatur og små stikkord på telefon i nøden. Håndskrift har absolutt sine kvaliteter, mener jeg, for å huske bedre, ulike notatteknikker, tankekart etc. som er vanskeligere å få til på en PC med tastatur. Det må du se hva du selv trives med. Jeg bruker en del av tiden etter timen på å jobbe med terapiinnholdet. Om du først begynner å notere ned stikkord, vil du oppdage at du husker mer og mer. Den ene assosiasjonen drar den andre med seg. Notatene/oppsummeringene er fine som en forberedelse til senere timer. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.