Gå til innhold

Er dette en terapi-sak for DPS eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter med relasjoner. Har ingen venner fordi jeg er unnvikende osv (flere grunner til dette). Har nå lyst til å få venne relasjoner til andre, men føler jeg trenger hjelp til å takle det/klare det. Er det en sak for DPS eller?

Anonymkode: 06dad...ec8

AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: b9b92...592

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Andre steder man kan få hjelp til det da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Andre steder man kan få hjelp til det da?

Tenker at du finner mange tips på Internett. 

Skal slike ting få hjelp av offentlig helsevesen så får ikke de som er psyke hjelp.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skal slike ting få hjelp av offentlig helsevesen så får ikke de som er psyke hjelp.

Jeg har allerede forsøkt i mange år uten å lykkes... 

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Tenker det er noe som må bli bestemt av helsepersonell og selv de kan ha feil av og til❤️

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert en mulighet å gå privat? Må jo være en psykolog ett sted med interesse for dette? Kanskje også avtalespesialist. Nå vet ikke jeg hva som kreves. Men tror kanskje ikke DPS er rette instans..

Anonymkode: a717d...2b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er sikkert en mulighet å gå privat? Må jo være en psykolog ett sted med interesse for dette? Kanskje også avtalespesialist. Nå vet ikke jeg hva som kreves. Men tror kanskje ikke DPS er rette instans..

Avtalespesialister har nå felles henvisningsmottak med DPS og felles kriterier (prioriteringsveilederen).

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er man ikke psyk når man har slike problemer?

Anonymkode: e9a2f...a85

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg sliter med relasjoner. Har ingen venner fordi jeg er unnvikende osv (flere grunner til dette). Har nå lyst til å få venne relasjoner til andre, men føler jeg trenger hjelp til å takle det/klare det. Er det en sak for DPS eller?

Jeg synes du skal ta det opp med legen din. Vær mest mulig ærlig på hva du strever med og hva du tenker at bakgrunnen kan være (jf. uthevet tekst i sitatet). Dette kan fagfolk svare på bedre enn tilfeldige på nett ut ifra noen setninger over et forum.

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, du har i prinsippet rett, men jeg merket meg at TS skrev "flere grunner til dette".

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Å hva mener så du at regnes som psykiske psyke da? Du mener vel at kun de som selvskader eller de som er "suicidale" med haugevis av halvhjerta "selvmordsforsøk" er psyke nok. Men der tar du feil. Det er de som har et stort funksjonsfall og ikke fungerer på forskjellige områder i livet som f. Eks ts ikke gjør med det sosiale som faktisk trenger hjelp. 

Anonymkode: 0d7f9...f78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å hva mener så du at regnes som psykiske psyke da? Du mener vel at kun de som selvskader eller de som er "suicidale" med haugevis av halvhjerta "selvmordsforsøk" er psyke nok. Men der tar du feil. Det er de som har et stort funksjonsfall og ikke fungerer på forskjellige områder i livet som f. Eks ts ikke gjør med det sosiale som faktisk trenger hjelp. 

Anonymkode: 0d7f9...f78

?

Anonymkode: 50098...7bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er man ikke psyk når man har slike problemer?

Anonymkode: e9a2f...a85

Nei.  Vi må selv jobbe med oss selv. Det er mange ting som ikke trenger hjelp fra psykiatrien. 

Vi må faktisk slutte å psykliggjøre alt. Det er ikke unormalt å være unnvikende, ha dårlig selvtillit etc. Det er normalt. Man jobbet med seg selv og blir bedre med årene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvordan defineres «psyk»?

på dps i Oslo får man psykolog for ganske mange mindre «alvorlige» ting 

Anonymkode: 366fa...f4e

AnonymBruker
Skrevet

I psykiatrien lønner det seg å være dramatisk. Skal man få hjelp. Tipper en liten gruppe bruker opp mesteparten av ressursene. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så gjevt å få omsorg i psykiatrien. For det er mange som er ute etter omsorg og ikke behandling. 
Det virker i hvert fall sånn. Man hører jo om folk som har vært veldig mye og hyppig innlagt, som ikke har blitt det spor bedre tross mange år med iherdig innsats. 

Så jeg sier det rett ut:

I psykiatrien belønnes dysfunksjonell søking etter omsorg med behandling den store dramatikeren ikke tar til seg. Det er en ond sirkel ️ psykiatrien ikke makter og håndtere. De mindre dramatiske som lider i stillhet fordi de ikke truer med utagering, får gå å vansmekte.

AnonymBruker
Skrevet

Det er noen inne her som er så bitre. 😂

Anonymkode: 50098...7bf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I psykiatrien lønner det seg å være dramatisk. Skal man få hjelp. Tipper en liten gruppe bruker opp mesteparten av ressursene. Personlig skjønner jeg ikke hvorfor det er så gjevt å få omsorg i psykiatrien. For det er mange som er ute etter omsorg og ikke behandling. 
Det virker i hvert fall sånn. Man hører jo om folk som har vært veldig mye og hyppig innlagt, som ikke har blitt det spor bedre tross mange år med iherdig innsats. 

Så jeg sier det rett ut:

I psykiatrien belønnes dysfunksjonell søking etter omsorg med behandling den store dramatikeren ikke tar til seg. Det er en ond sirkel ️ psykiatrien ikke makter og håndtere. De mindre dramatiske som lider i stillhet fordi de ikke truer med utagering, får gå å vansmekte.

Men dps er jo også vanlig psykologer 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker jo. Relasjoner, det sosiale og kommunikasjon er noe jeg sliter med og jeg skal utredes for autisme hos dps. Det sosiale er det jeg sliter aller mest med!

Anonymkode: 32e2b...0e1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei.  Vi må selv jobbe med oss selv. Det er mange ting som ikke trenger hjelp fra psykiatrien. 

Vi må faktisk slutte å psykliggjøre alt. Det er ikke unormalt å være unnvikende, ha dårlig selvtillit etc. Det er normalt. Man jobbet med seg selv og blir bedre med årene.

Det er jo ikke å sykeliggjøre at man behøver litt hjelp med ting. Det kan i beste fall forhindre noen fra å bli alvorlig psyk 

Tenker at det er ganske dømmende, mange kan ha ting i bagasjen som ubevisst påvirker og behøver litt hjelp

Det er ikke sykeliggjøring

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker med en gang at når du nevner problemer med relasjoner - så kan det være snakk om en personlighetsforstyrrelse eller angstlidelse. Men du gir ikke nok informasjon til at noen her inne kan vurdere om du burde søke hjelp eller ikke. Så du må nesten vurdere dette selv og spørre deg: Har de relasjonelle plagene mine betraktelig nedsatt livskvaliteten min? Er det vanskelig for meg å gjøre andre ting som å gå i butikken, gå på jobb/skole, møte familie, ta kollektiv transport, gå tur osv. ? Har jeg problemer med å ta vare på egen helse (feks søvn, matinntak, hygiene, miljøet hjemme, fysisk aktivitet osv.)? Har jeg andre plager daglig/ofte som feks angst, depresjon, humørsvingninger eller undertrykkelse av følelser? Er de relasjonelle plagene mine så omfattende at de gjelder mange eller alle relasjoner i livet mitt (foreldre, familie, venner, bekjente, fremmede, lærere, sjefer osv.)?

Trenger ikke å være alt dette samtidig, men jeg tviler på at det relasjonelle er det eneste du sliter med. Så det kan være fint for deg å sette ting litt i perspektiv slik at det er litt lettere å føle man har "lov" å søke hjelp. 

Det er absolutt en sak for DPS når en person ikke fungerer i samfunnet og/eller i sitt eget hjem. Det vil si ikke klarer å ta vare på seg selv og hjemmet sitt, ikke klarer å holde på en jobb, ikke klarer å fullføre skolegang, kanskje ikke klarer å gå ut for ærender. Trenger igjen ikke å være alt dette samtidig selvfølgelig.

Det er aldri farlig å gå til fastlegen når man har bekymringer. Det er legen sitt ansvar å vurdere hva som er alvorlig nok for å henvise til DPS. Noen ganger kan legen hjelpe deg selv uten at det trengs videre henvisning. 

Jeg er selv diagnostisert med unnvikende personlighetsforstyrrelse, og sliter mye med lav selvfølelse og å holde stabile relasjoner. Jeg trodde mesteparten av livet mitt at det bare var noe grunnleggende galt med meg, for jeg gikk rundt og var usikker og engstelig helt siden jeg var barn. Fikk ikke ordentlig hjelp før jeg gikk til legen med søvnproblemer og fikk et par år etter diagnosen. Angrer ikke på at jeg søkte hjelp i hvert fall. 

Anonymkode: 2dfa2...916

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...