Siena Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Jeg skal i gang med en form for eksponeringsterapi i morgen. Jeg har ikke formelt en angst diagnose, men jeg kan kjenne meg igjen i problematikken. Jeg bare lurer veldig på hva man kan forvente? Hvor mange eksponeringer må til før man blir bedre f.eks? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Hva skal du eksponeres for? Hva sliter du med? Anonymkode: 6234a...f52 1 Siter
Siena Skrevet 11. mai Forfatter Skrevet 11. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva skal du eksponeres for? Hva sliter du med? Anonymkode: 6234a...f52 Folk. Jeg sliter med at jeg overtenker og over analyserer og synes det er ubehagelig. Klarer dog likevel daglige gjøremål som å handle på butikken og ta buss og lignende, det er når jeg skal bli bedre kjent med noen det stopper opp egentlig. 0 Siter
Siena Skrevet 11. mai Forfatter Skrevet 11. mai nachnoo skrev (1 minutt siden): Hva er målet? Hva er det du trenger/ønsker å klare? Målet er å klare å tørre å vise hvem jeg er og klare åpne meg såpass at jeg kan klare få en venninne. 0 Siter
nachnoo Skrevet 11. mai Skrevet 11. mai Med en slik problemstilling ville jeg utført eksponeringen ved å bruke rollespill. Først: Du er deg og behandler er en ny venninne. Når dere har spilt den noen ganger slik at det ikke lenger er en utfordring, ville jeg brakt inn en annen fra jobben. Nå du har vært gjennom 2-3 i tillegg til behandler, og du greier det uten store problemer, er du klar for en ny venninne i RL. 2 Siter
Siena Skrevet 12. mai Forfatter Skrevet 12. mai nachnoo skrev (16 timer siden): Med en slik problemstilling ville jeg utført eksponeringen ved å bruke rollespill. Først: Du er deg og behandler er en ny venninne. Når dere har spilt den noen ganger slik at det ikke lenger er en utfordring, ville jeg brakt inn en annen fra jobben. Nå du har vært gjennom 2-3 i tillegg til behandler, og du greier det uten store problemer, er du klar for en ny venninne i RL. Det var ett godt forslag. Skal foreslå det for behandler. 0 Siter
SoloSuper Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai Jeg har bedrevet eksponeringsterapi i årevis uten å klare å ha nærmere relasjoner av den grunn. Det er helt avhengig av hvor dypt problemene sitter 0 Siter
Siena Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai (endret) SoloSuper skrev (1 time siden): Jeg har bedrevet eksponeringsterapi i årevis uten å klare å ha nærmere relasjoner av den grunn. Det er helt avhengig av hvor dypt problemene sitter Jeg skjønner. Hva gjør man i ett sånt tilfelle? Fortsetter man bare med eksponeringsterapi eller finnes det andre metoder som heller kan hjelpe? Behandler jeg har i kommunen nå er ikke helsepersonell og har lite erfaring (og er vel egentlig ikke behandler), så jeg tror vi begge alt har innsett at jeg må videre til en annen. Endret 13. mai av Siena 0 Siter
SoloSuper Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai I mitt tilfelle så har det handlet mye om aksept for at problemene er såpass dyptgående at jeg ikke kan forvente at det blir helt bra og at eventuelle fremskritt vil være små og nesten umerkelige på kort sikt, men at man på lang sikt kan se fremgangen. Jeg har hatt mye fokus på nervesystemet og det å styrke tilstander som etter sigende er aktive når man er avslappet sosialt. Dette gjør jeg mye på egenhånd og har merket store fremskritt på generell livskvalitet selv om det sosiale fortsatt er svært krevende for meg 0 Siter
Siena Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai SoloSuper skrev (2 minutter siden): I mitt tilfelle så har det handlet mye om aksept for at problemene er såpass dyptgående at jeg ikke kan forvente at det blir helt bra og at eventuelle fremskritt vil være små og nesten umerkelige på kort sikt, men at man på lang sikt kan se fremgangen. Jeg har hatt mye fokus på nervesystemet og det å styrke tilstander som etter sigende er aktive når man er avslappet sosialt. Dette gjør jeg mye på egenhånd og har merket store fremskritt på generell livskvalitet selv om det sosiale fortsatt er svært krevende for meg Jeg forstår. Takk for at du deler. Kunne du beskrevet hvordan du har fokus på nervesystemet? Det høres ut som noe jeg også kunne hatt nytte av. 0 Siter
SoloSuper Skrevet 13. mai Skrevet 13. mai (endret) Handler mye om å lære reguleringsteknikker hvor du bruker ting som pust, muskelavslapning og orientering i nåtid for å bryte automatiske reaksjonsmønstre som har satt seg og blutt dypt kondisjonert i nervesystemet. Mange går rundt og er i flight/freeze/kollaps uten å være klar over det. For å lykkes med eksponeringsterapi må kroppen ha et solid nok grunnleggende trygghetsnivå i nervesystemet for å ta til seg løring og omdefinere ting man er redd for til noe man ikke reagerer på lenger. Bare søk på nervous system regulation på YT så vil du finne masse ressurser Endret 13. mai av SoloSuper 0 Siter
Siena Skrevet 13. mai Forfatter Skrevet 13. mai SoloSuper skrev (30 minutter siden): Handler mye om å lære reguleringsteknikker hvor du bruker ting som pust, muskelavslapning og orientering i nåtid for å bryte automatiske reaksjonsmønstre som har satt seg og blutt dypt kondisjonert i nervesystemet. Mange går rundt og er i flight/freeze/kollaps uten å være klar over det. For å lykkes med eksponeringsterapi må kroppen ha et solid nok grunnleggende trygghetsnivå i nervesystemet for å ta til seg løring og omdefinere ting man er redd for til noe man ikke reagerer på lenger. Bare søk på nervous system regulation på YT så vil du finne masse ressurser Tusen takk. Dette høres nyttig ut, skal søke det opp på youtube og forsøke. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.