Gå til innhold

Hvordan merker man psykose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan merker man om man er psykotisk?

Anonymkode: 0e13c...a72

Fortsetter under...

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ikke alltid man merker noe men jeg har fått mye angst og vært fysisk dårlig, som om kroppen slutter å fungere. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det første tegnet er at folk forteller deg at nå er det noe som ikke stemmer.

Anonymkode: 48587...a4b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tror nok det første tegnet er at folk forteller deg at nå er det noe som ikke stemmer.

Anonymkode: 48587...a4b

Det kan jo være mange grunner for at «ting ikke stemmer» da😔

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan trigge psykose da? 

Anonymkode: 03b66...d4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva kan trigge psykose da? 

Anonymkode: 03b66...d4e

Angst og en kan få vrangforestillinger, paranoia.

Anonymkode: 679c6...af6

Annonse

Skrevet

Jeg merket det ikke selv før jeg hadde fått medisiner og var på vei ut av psykosen.

Skrevet

Verden blir fjærn, omgivelsene forandrer seg, man får vrangforestillinger og etterhvert hallusinasjoner.

AnonymBruker
Skrevet
GT1 skrev (14 minutter siden):

Verden blir fjærn, omgivelsene forandrer seg, man får vrangforestillinger og etterhvert hallusinasjoner.

Hva er forskjell fra derealisering? At man ved psykose får hallusinasjoner og ikke forstår at verden er ekte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er forskjell fra derealisering? At man ved psykose får hallusinasjoner og ikke forstår at verden er ekte?

Man trenger ikke hallusinasjoner for at det skal være psykose. Derealisering varer ikke så lenge. Hvilket psykose som regel gjør.

Anonymkode: 22f28...364

Skrevet

Kontakt med det guddommelige 

Glitter
Skrevet

Blir veldig opptatt av universet og får paranoide tanker. Vet ikke om jeg vil kjenne det igjen hvis jeg får tilbakefall. Trolig vil jeg oppfatte det som like reelt som tidligere. 

stjernestøv
Skrevet

Men hvem vet hva som er hva egentlig, det vet ingen. 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Man trenger ikke hallusinasjoner for at det skal være psykose. Derealisering varer ikke så lenge. Hvilket psykose som regel gjør.

Anonymkode: 22f28...364

Har hatt uvirkelighetsfølelse leeeenge. Men er jo ikke sånn at jeg ikke tror det er virkelig. Vet jo hva virkeligheten er. Selv om er inni en boble og ting føles uvirkelig 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nå vet ikkje jeg hva derealisering er, men det var i alle fall slik med meg sist at verden forsvant gradvis og ble ugjenkjennelig og at dette var første tegn på psykose.

Everybody
Skrevet

Du tenker ting som ikke er riktig.

FjellOgDalar
Skrevet (endret)

De gangene jeg har hatt psykose (hhv. en episode etter en heftig fyll og mens jeg lå alvorlig syk på intensiven) var jeg så hellig overbevist om at vrangforestillingene var virkeligheten at jeg ikke skjønte det før i etterkant. 

jeg fikk det for eksempel for meg at noen hadde dratt en practical joke, og plassert meg i en vilt fremmed by mens jeg sov ut rusen. Virret gatelangs, skjønte at jeg måtte ha hjelp for å finne veien hjem, men folk forsto ikke hva jeg pratet om da jeg forsøkte å be om det. Tok en hel dag før symptomene begynte å lette, og jeg skjønte hvor jeg var og hvor jeg bodde. Hadde masse hørselshallusinasjoner hele tida. Husker å at jeg forsøkte og ringe på en dør, men at det som sto på ringeklokkene var sarkasmer basert på at jeg ikke fant fram. 

Endret av FjellOgDalar
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.5.2025 den 14.56):

Noen personer «merker» ikke i det hele tatt at de er psykotiske. Jeg er pårørende til en person med diagnosen paranoid psykose. Hn ser på seg selv som frisk, og er ikke i nærheten av å kjenne seg psykotisk. Vedkommende har vært psykotisk i flere år.

Anonymkode: 17a52...61f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen personer «merker» ikke i det hele tatt at de er psykotiske. Jeg er pårørende til en person med diagnosen paranoid psykose. Hn ser på seg selv som frisk, og er ikke i nærheten av å kjenne seg psykotisk. Vedkommende har vært psykotisk i flere år.

Fungerer vedkommende normalt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvis man føler veldig på derealisering og depersonalisering og merker det er ekkelt og off er man kanskje ikke psykotisk 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...