AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 15:20 Skrevet tirsdag kl 15:20 Narsissistiske trekk: Typiske kjennetegn på at noen har narsissistiske trekk er: En overdreven oppfatning av egen betydning Er opptatt av fantasier om ubegrenset suksess og makt Oppfatter seg selv som «spesiell» og enestående, og derfor helst bør omgås andre spesielle mennesker med høy sosial status Krever overdreven beundring Mener å ha spesielle rettigheter Utnytter andre for egne behov Mangler empati Er opptatt av misunnelse Er arrogant Diagnosen narsissistisk personlighetsforstyrrelse krever at personen tydelig har minst fem av de kjennetegnene som er nevnt nedenfor og at dette medfører funksjonssvikt for vedkommende og/eller alvorlige plager for andre. Kilde: Store Norske Leksikon (SNL) Når jeg leser at personen har tydelig minst fem kjennetegn som er nevnt. Når jeg tenker på meg selv så har jeg ingen av de kjennetegnene. Jeg har tenkt mer negative tanker om meg enn motsatte. Kjenner du deg igjen i noen av kjennetegnene? Anonymkode: 20cf7...820 0 Siter
Glitter Skrevet tirsdag kl 15:28 Skrevet tirsdag kl 15:28 (endret) Nei er absolutt ikke i den kategorien. Om noe så er jeg unnvikende i trekkene mine. Endret tirsdag kl 15:28 av Glitter 0 Siter
Everybody Skrevet tirsdag kl 15:30 Skrevet tirsdag kl 15:30 Har noen her møtt noen slike personer? 0 Siter
stjernestøv Skrevet tirsdag kl 15:40 Skrevet tirsdag kl 15:40 Everybody skrev (9 minutter siden): Har noen her møtt noen slike personer? Ja kjenner til noen dessverre. 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet tirsdag kl 15:47 Skrevet tirsdag kl 15:47 Helt sikkert noe 😂 ivertfall når jeg er hypoman. Gikk rundt å sa jeg var verdens peneste menneske🫠 1 Siter
Glitter Skrevet tirsdag kl 15:53 Skrevet tirsdag kl 15:53 Everybody skrev (22 minutter siden): Har noen her møtt noen slike personer? Min stefar er nok narrsisist. Men så er eksen min dyssosial (ifølge retten). Begge deler kjipe mannfolk. 0 Siter
Babette Skrevet tirsdag kl 15:59 Skrevet tirsdag kl 15:59 Dette er den grandiose narsissisten, som er den mest kjente typen. Men det finnes flere. Den stille eller sårbare narsissisten er preget av angst og depresjon, og inntar en tydelig offerrolle. De legger skylden for manglende suksess hos andre, men tror samtidig at andre ikke vil godta dem med mindre de er feilfrie. De lever i konstant frykt for å ta sjanser, og har en trang til å tilfredsstille andre. De fantaserer om storhet og andres beundring. 0 Siter
snusmumeriken96 Skrevet tirsdag kl 16:53 Skrevet tirsdag kl 16:53 Jeg har blitt stilt med den personlighetsforstyrrelsen. Er virkelig ikke lett å leve med. 0 Siter
Everybody Skrevet tirsdag kl 17:13 Skrevet tirsdag kl 17:13 snusmumeriken96 skrev (16 minutter siden): Jeg har blitt stilt med den personlighetsforstyrrelsen. Er virkelig ikke lett å leve med. Det er modig gjort å fortelle. Hva slags behandling får man da? 0 Siter
snusmumeriken96 Skrevet tirsdag kl 17:16 Skrevet tirsdag kl 17:16 Everybody skrev (2 minutter siden): Det er modig gjort å fortelle. Hva slags behandling får man da? Anner ikke. Jeg får ingen. 0 Siter
krøll9 Skrevet tirsdag kl 17:25 Skrevet tirsdag kl 17:25 snusmumeriken96 skrev (7 minutter siden): Anner ikke. Jeg får ingen. Hvordan har det seg at du endte opp med den? Alle har vel noen narcissistiske trekk i seg i en eller annen grad. Mine kommer og går. Tenker at jeg ikke er en spesielt utpreget narcissistisk person men mange av kjennetegnene kan dukke opp i perioder. 1 Siter
Everybody Skrevet tirsdag kl 17:29 Skrevet tirsdag kl 17:29 Noen som har psykoselidelse og som ikke er medisinert kan også få grandiose vrangforestillinger som kan minne om narsissistiske trekk. 0 Siter
krøll9 Skrevet tirsdag kl 17:32 Skrevet tirsdag kl 17:32 Everybody skrev (2 minutter siden): Noen som har psykoselidelse og som ikke er medisinert kan også få grandiose vrangforestillinger som kan minne om narsissistiske trekk. Det kan man ha i hypomane episoder også. Kanskje i light-versjon (hvis man ikke tipper over i mani). Les boka Bipolar Superstar av Stig Mass. Den var jo helt gull der. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 18:48 Skrevet tirsdag kl 18:48 Jeg er på spekteret og kan vel ha visse likheter og at det kan feiltolkes som narsisime. Er nok ingen narsisit da Anonymkode: 62dcb...e08 0 Siter
Glitter Skrevet tirsdag kl 22:45 Skrevet tirsdag kl 22:45 (endret) snusmumeriken96 skrev (5 timer siden): Jeg har blitt stilt med den personlighetsforstyrrelsen. Er virkelig ikke lett å leve med. Hadde heller tenkt at du kanskje hadde emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, men jeg har verken snakket med, eller om denne type PF. Dersom du kjenner deg igjen i narrsistisk PF så har du muligheten til å jobbe sammen med deg nå. Med fokus på symptomer over tid og ikke at du bare får diagnosen av en behandler som har satt den uten å virkelig skjelve eller vurdere andre diagnoser først. Endret tirsdag kl 22:47 av Glitter 0 Siter
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 07:01 Skrevet onsdag kl 07:01 Nå tolker jeg ordet enestående rett frem, og det er vi alle. Enda ikke truffet to mennesker som er helt like. Så foruten det ordet, nei jeg har ikke de trekkene Anonymkode: d1c0f...f5b 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.