Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan behandles aleksitymi? Og finnes det noen nettsteder eller bøker der man kan få mer info? Finnes jo ikke så mange treff på google så vidt jeg har funnet verken om behandling eller mer utfyllende generell info.

snusmumeriken96
Skrevet

Hei. En psykolog jeg gikk til sa at jeg hadde det.

Men tror ikke det finnes noe behandling.

Du kan også være understimulert. 

Skrevet
snusmumeriken96 skrev (8 minutter siden):

Hei. En psykolog jeg gikk til sa at jeg hadde det.

Men tror ikke det finnes noe behandling.

Du kan også være understimulert. 

Åja. Jeg så for meg at det fantes behandling for det, men det kan jo hende det ikke gjør. Hva mener du med understimulert? Som i at livet har lite innhold og at det skjer lite, eller?

snusmumeriken96
Skrevet
Siena skrev (2 minutter siden):

Åja. Jeg så for meg at det fantes behandling for det, men det kan jo hende det ikke gjør. Hva mener du med understimulert? Som i at livet har lite innhold og at det skjer lite, eller?

Er man understimulert vil man ikke føle like mye på følelser, og man tenker mindre, er mer nummen. 

Det kan minne om den tilstanden du snakker om.

Skrevet
snusmumeriken96 skrev (3 minutter siden):

Er man understimulert vil man ikke føle like mye på følelser, og man tenker mindre, er mer nummen. 

Det kan minne om den tilstanden du snakker om.

Skjønner. Jeg regner med det er aleksitymi da flere ulike behandlere har påpekt det.

Glitter
Skrevet
Siena skrev (15 minutter siden):

Skjønner. Jeg regner med det er aleksitymi da flere ulike behandlere har påpekt det.

Man kan absolutt bli bedre av aleksitymi. Det handler om å bevisstgjøres kroppens emosjoner og signaler. Lære seg å koble følelser til kroppslige fornæmmelsee.

For noen kan det utarte seg slik at en person har mye sinne og reagerer raskt med sinne i ulike situasjoner. Det blir derfor mange konflikter. Her kan det være lurt av behandler å hjelpe personen til å identifisere de egentlige og underliggende følelsene som i stedet dekkes over med sinne. Det handler om å  lære å kjenne igjen og sette ord på følelser og ikke minst lære seg sine triggere og hvordan tåle den primære følelsen. For sinne er som en sekundær følelse. Det kommer en vanskelig følelse og i stedet for å lytte til den primære følelsen så hopper han inn i den sekundære følelsen for det er selvsagt mindre ubehagelig fordi følelser er så store og skumlere. 

Men greia er jo at det et denne ubevisste strategien når det gjelder følelser som faktisk skaper problemer for personen.

Så det er absolutt bra å få behandling for det. Gruppeterapi kan også være en mulighet.

Jeg slet med aleksitymi før, men etter veldig mange samtaler om følelser så har jeg blitt flink til å kjenne igjen følelser og flykter ikke unna det på samme måte som jeg gjorde før. Er ikke utlært akkurat, men i forhold til hvor jeg var så er det mye mye bedre. 

Skrevet (endret)
Glitter skrev (16 timer siden):

Man kan absolutt bli bedre av aleksitymi. Det handler om å bevisstgjøres kroppens emosjoner og signaler. Lære seg å koble følelser til kroppslige fornæmmelsee.

For noen kan det utarte seg slik at en person har mye sinne og reagerer raskt med sinne i ulike situasjoner. Det blir derfor mange konflikter. Her kan det være lurt av behandler å hjelpe personen til å identifisere de egentlige og underliggende følelsene som i stedet dekkes over med sinne. Det handler om å  lære å kjenne igjen og sette ord på følelser og ikke minst lære seg sine triggere og hvordan tåle den primære følelsen. For sinne er som en sekundær følelse. Det kommer en vanskelig følelse og i stedet for å lytte til den primære følelsen så hopper han inn i den sekundære følelsen for det er selvsagt mindre ubehagelig fordi følelser er så store og skumlere. 

Men greia er jo at det et denne ubevisste strategien når det gjelder følelser som faktisk skaper problemer for personen.

Så det er absolutt bra å få behandling for det. Gruppeterapi kan også være en mulighet.

Jeg slet med aleksitymi før, men etter veldig mange samtaler om følelser så har jeg blitt flink til å kjenne igjen følelser og flykter ikke unna det på samme måte som jeg gjorde før. Er ikke utlært akkurat, men i forhold til hvor jeg var så er det mye mye bedre. 

Så fint å høre at du har blitt bedre. Er det en spesifikk terapiform som blir brukt eller?

Jeg har jo gått i terapi tidligere, da ISTDP. Men jeg slet veldig med å kjenne hvor i kroppen jeg følte noe. Hadde også mye forsvar.

Endret av Siena
Glitter
Skrevet
Siena skrev (1 time siden):

Så fint å høre at du har blitt bedre. Er det en spesifikk terapiform som blir brukt eller?

Jeg har jo gått i terapi tidligere, da ISTDP. Men jeg slet veldig med å kjenne hvor i kroppen jeg følte noe. Hadde også mye forsvar.

Vet ikke om det er brukt noen terapiform. Bare masse prat over flere år.

Skrevet (endret)
Glitter skrev (1 time siden):

Vet ikke om det er brukt noen terapiform. Bare masse prat over flere år.

Okei. Det kan jo være jeg bare ikke gikk lenge nok i terapi til at det funket?

Endret av Siena
AnonymBruker
Skrevet
Siena skrev (20 minutter siden):

Med alderen mykner nok slikt opp også. Man blir tryggere i seg selv.

Anonymkode: 706c3...47c

Glitter
Skrevet
Siena skrev (25 minutter siden):

Vet ikke. Men det er viktig at du føler deg trygg på behandler som skal hjelpe deg med dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Med alderen mykner nok slikt opp også. Man blir tryggere i seg selv.

Anonymkode: 706c3...47c

Ja, det kan hende. Jeg vil si jeg har litt bedre selvfølelse nå enn som tenåring f.eks, men jeg har fortsatt en lang vei å gå føler jeg.

Skrevet
Glitter skrev (13 minutter siden):

Vet ikke. Men det er viktig at du føler deg trygg på behandler som skal hjelpe deg med dette. 

Det er nok ikke så lett å vite. Ser for meg at det er viktig, ja. Jeg følte meg trygg på behandler jeg hadde da for noen år siden, men vi måtte dessverre avslutte da hun skulle slutte. Jeg vil anta at jeg vil bli henvist til psykiatritjenesten snart ettersom 'behandler' som jeg har i kommunen nå ikke er helsepersonell og ikke kan gjøre så mye. Er bare veldig spent for jeg er ganske sikker på at man bare får gå i behandling der i 1 år, og jeg føler jeg stort sett trenger litt tid på meg for å åpne meg og bli trygg. Men jeg får vel bare forsøke å gjøre det beste ut av det og forsøke presse meg selv litt kanskje. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...