Eva Sofie Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men spørsmålet var jo mer om terapi i seg selv kan ha en egenverdi. Uten aktiv «endring av tankemønstre med mer», all den tid man ikke er blitt syk pga man har feil tankemønstre. Anonymkode: 45f76...1fc Da må jo premisset være: Hvilken sykdom/tilstand blir ikke tankemønster (og ev. handling) endret så lite at det trenger justering? Jeg har vanskeligheter med å forstå hvilken. Jeg går i en av de kroppsorienterte terapimodellene som @Drømmeautomat nevner - og det krever definitivt endring og innsats om man vil ha resultater. Kroppsorienterte terapimetoder er en bottom-up terapimodell, mens f.eks. kognitive og metakognitive terapier er en top-down terapimodell. Om du er interessert i om de ulike terapimetodene har ulike resultater, ville jeg ha sett nærmere på de to kategoriene. De har to vidt forskjellige måter å jobbe på, og de egner seg til ulike pasienter. Om du vil fordype deg, var det en artikkelserie om dette temaet rundt november 2024/januar 2025 i Psykologtidssskriftet, om jeg ikke husker helt feil. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.