Gå til innhold

Om terapi

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men spørsmålet var jo mer om terapi i seg selv kan ha en egenverdi. Uten aktiv «endring av tankemønstre med mer», all den tid man ikke er blitt syk pga man har feil tankemønstre.

Anonymkode: 45f76...1fc

Da må jo premisset være: Hvilken sykdom/tilstand blir ikke tankemønster (og ev. handling) endret så lite at det trenger justering? Jeg har vanskeligheter med å forstå hvilken. Jeg går i en av de kroppsorienterte terapimodellene som @Drømmeautomat nevner - og det krever definitivt endring og innsats om man vil ha resultater.

Kroppsorienterte terapimetoder er en bottom-up terapimodell, mens f.eks. kognitive og metakognitive terapier er en top-down terapimodell. Om du er interessert i om de ulike terapimetodene har ulike resultater, ville jeg ha sett nærmere på de to kategoriene. De har to vidt forskjellige måter å jobbe på, og de egner seg til ulike pasienter.

Om du vil fordype deg, var det en artikkelserie om dette temaet rundt november 2024/januar 2025 i Psykologtidssskriftet, om jeg ikke husker helt feil.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...