AnonymBruker Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden adhoc skrev (2 timer siden): Terapi virker ikke ved osmose. Man må være villig til å arbeide hardt, og terapeuten kan ikke gjøre jobben for deg, bare gi deg teknikker og bidra til bevisstgjøring. Endring er vanskelig, men ikke umulig. Men det forutsetter jo at man ikke bruker all sin tankekapasitet på å insistere på at akkurat ens egen situasjon ikke lar seg endre. Hvor lang tid ga du metakognitiv terapi før du konkluderte med at det var nytteløst? Dette er jo kjernen i spørsmålet mitt. Jeg syns det er merkelig om terapi bare er å få teknikker man må utføre. De kan jeg jo og kan finne på nettet eller snakke med en venn. Terapi må jo være noe MER enn det. Med en egenverdi. Med tanke på feks å føle følelser, validering, bearbeiding og sånne ting… Anonymkode: 45f76...1fc 0 Siter
psykedeliker Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg syns det er merkelig om terapi bare er å få teknikker man må utføre. Har du drøftet dette med behandler? Hva sa h*n i så fall? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo kjernen i spørsmålet mitt. Jeg syns det er merkelig om terapi bare er å få teknikker man må utføre. De kan jeg jo og kan finne på nettet eller snakke med en venn. Terapi må jo være noe MER enn det. Med en egenverdi. Med tanke på feks å føle følelser, validering, bearbeiding og sånne ting… Anonymkode: 45f76...1fc Kun du som kan validere dine følelser, og bearbeide de. Terapi kan gi deg råd om hvordan. Det finnes ingen terapi du kan gå i uten selv å gjøre jobben. Prøv hypnose, kan tenkes det virker. Anonymkode: 4a56b...a6b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kun du som kan validere dine følelser, og bearbeide de. Terapi kan gi deg råd om hvordan. Det finnes ingen terapi du kan gå i uten selv å gjøre jobben. Prøv hypnose, kan tenkes det virker. Anonymkode: 4a56b...a6b Nei, men «skjer» det ikke noe i selve møtet med terapeuten, noe terapeutisk i samtalene og metodene hen benytter? hvis ikke kan man jo likegjerne bale på egenhånd med Google Anonymkode: 45f76...1fc 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (20 minutter siden): hvis ikke kan man jo likegjerne bale på egenhånd med Google Anonymkode: 45f76...1fc Har det hjulpet deg på 2 1/2 år tenker du? Google blar opp en haug med fakta, både faglig anerkjent og kvasivitenskap - Men dette har du hørt før... Du kan lese i tidligere tråder om å søke etter informasjon på nett vs. gå til terapeut. Uten handling, skjer det meget lite. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei, men «skjer» det ikke noe i selve møtet med terapeuten, noe terapeutisk i samtalene og metodene hen benytter? hvis ikke kan man jo likegjerne bale på egenhånd med Google Anonymkode: 45f76...1fc Det skjer hvis du jobber. En samtale endrer ikke ting, du gjør, hvis du vil. For meg var det nyttig å få ett menneske som så verden på en helt annen måte enn meg. Min psykolog snakket aldri meg etter munnen. Her kunne jeg jo da ha valgt å mene hun ikke forstod meg. Men var akkurat det hun gjorde. Hun forstod og jeg forstod at jeg måtte ut av min tankegang. Anonymkode: 4a56b...a6b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det skjer hvis du jobber. En samtale endrer ikke ting, du gjør, hvis du vil. For meg var det nyttig å få ett menneske som så verden på en helt annen måte enn meg. Min psykolog snakket aldri meg etter munnen. Her kunne jeg jo da ha valgt å mene hun ikke forstod meg. Men var akkurat det hun gjorde. Hun forstod og jeg forstod at jeg måtte ut av min tankegang. Anonymkode: 4a56b...a6b Ja sant det. Forutsetter vel at man har en viss forståelse i terapien og - at ikke psykologen bare er en slags oppslagsverk. Kommer kanskje litt an på problem stillingen. Jeg synes fortsatt der er rart om alt handler om tankegang. Hvis det er traumer, følelser og opplevelser og en rent «kjemisk» tilstand og man er fysisk syk av alt. Anonymkode: 45f76...1fc 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja sant det. Forutsetter vel at man har en viss forståelse i terapien og - at ikke psykologen bare er en slags oppslagsverk. Kommer kanskje litt an på problem stillingen. Jeg synes fortsatt der er rart om alt handler om tankegang. Hvis det er traumer, følelser og opplevelser og en rent «kjemisk» tilstand og man er fysisk syk av alt. Anonymkode: 45f76...1fc Har BP1, ble seksuelt misbrukt, neglisjert og mishandlet. Nok traumer. Alt er borte i dag. Kommer ann på innstillingen mye. Anonymkode: 4a56b...a6b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Har BP1, ble seksuelt misbrukt, neglisjert og mishandlet. Nok traumer. Alt er borte i dag. Kommer ann på innstillingen mye. Anonymkode: 4a56b...a6b Huff… så glad på dine vegne. Men mener du det, innstillingen tok bort de fysiske kjemiske symptomenen? Anonymkode: 45f76...1fc 0 Siter
Vhanja Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nei, men «skjer» det ikke noe i selve møtet med terapeuten, noe terapeutisk i samtalene og metodene hen benytter? hvis ikke kan man jo likegjerne bale på egenhånd med Google Anonymkode: 45f76...1fc Cluet med fagfolk er at de er så dyktige at de får det de gjør til å se så enkelt ut. Så forsøker man selv og ser at det er faktisk ikke så enkelt. "Jeg trenger ikke en snekker eller en elektriker når jeg skal pusse opp, jeg kan bare google det". "Jeg trenger ikke gå kurs for å bli en god hundetrener, jeg kan bare se en YouTube-video" Hadde det vært så enkelt, så hadde man ikke trengt fagfolk til noenting som helst. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Huff… så glad på dine vegne. Men mener du det, innstillingen tok bort de fysiske kjemiske symptomenen? Anonymkode: 45f76...1fc Ja. Altså, bp vil jeg alltid ha. Men jeg har ingen traumer igjen. Jeg lever ett godt liv. Anonymkode: 4a56b...a6b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Vhanja skrev (15 minutter siden): Cluet med fagfolk er at de er så dyktige at de får det de gjør til å se så enkelt ut. Så forsøker man selv og ser at det er faktisk ikke så enkelt. "Jeg trenger ikke en snekker eller en elektriker når jeg skal pusse opp, jeg kan bare google det". "Jeg trenger ikke gå kurs for å bli en god hundetrener, jeg kan bare se en YouTube-video" Hadde det vært så enkelt, så hadde man ikke trengt fagfolk til noenting som helst. Ja er jo det jeg mener… det må være noe mer enn at de bare gir råd man skal teste ut… Anonymkode: 45f76...1fc 0 Siter
Vhanja Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja er jo det jeg mener… det må være noe mer enn at de bare gir råd man skal teste ut… Anonymkode: 45f76...1fc Det ligger en del kunnskap bak de rådene og de verktøyene de gir deg. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Vhanja skrev (22 minutter siden): Det ligger en del kunnskap bak de rådene og de verktøyene de gir deg. Jo men de kan man jo likegjerne finne på nettet eller tenke seg til selv. Så må Være noe mer i selve møtet eller personlig tilpassa Anonymkode: 45f76...1fc 0 Siter
Vhanja Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo men de kan man jo likegjerne finne på nettet eller tenke seg til selv. Så må Være noe mer i selve møtet eller personlig tilpassa Anonymkode: 45f76...1fc Det har jeg akkurat svart deg på. Du går i ring. Endret 4 timer siden av Vhanja 1 Siter
Glitter Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Vhanja skrev (41 minutter siden): Det har jeg akkurat svart deg på. Du går i ring. Som hun gjør hele tiden. Tror ikke det er så nytteløst å komme med innspill for det følges bare opp av (de samme) spørsmålene hele tiden. Der kan jo umulig være så hjelpsomt for henne med disse trådene når samme type spørsmål/problemstillinger dukker opp nesten daglig. Bortsett fra når hun blir utestengt, men så snart hun slipper ut av en måned lang utestengelse så fortsetter hun i akkurat samme spor. Jeg har slutter så og si å bidra i disse trådene fordi slik jeg ser det så hjelper det henne ikke. 1 Siter
Vhanja Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Glitter skrev (21 minutter siden): Som hun gjør hele tiden. Tror ikke det er så nytteløst å komme med innspill for det følges bare opp av (de samme) spørsmålene hele tiden. Der kan jo umulig være så hjelpsomt for henne med disse trådene når samme type spørsmål/problemstillinger dukker opp nesten daglig. Bortsett fra når hun blir utestengt, men så snart hun slipper ut av en måned lang utestengelse så fortsetter hun i akkurat samme spor. Jeg har slutter så og si å bidra i disse trådene fordi slik jeg ser det så hjelper det henne ikke. Du har helt rett. Jeg burde egentlig ikke ha svart, det var jo helt bortkastet siden samme spørsmål kom på ny igjen med en gang. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.