Siena Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Hvilke medisiner finnes som behovsmedisin for søvn hvis man ikke kan bruke seroquel pga bivirkninger og ikke imovane og tilsvarende pga en har en fastlege som er restriktiv på å skrive ut det? Ett pluss hvis den er mulig å få på blåresept, men ikke ett must. (Jeg har time hos fastlegen på mandag og tenkte det var lurt å møte forberedt, spør derfor her om forslag). 0 Siter
ISW Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Det med best effekt pr krone betalt for medisinen er vel Surmontil. Du får den på blå resept ved depresjoner. 0 Siter
Siena Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden ISW skrev (2 minutter siden): Det med best effekt pr krone betalt for medisinen er vel Surmontil. Du får den på blå resept ved depresjoner. Mulig jeg spør dumt, men betyr det at man må ha en pågående depresjon nå eller er det nok å ha hatt flere tidligere depresjoner? 0 Siter
ISW Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Siena skrev (2 minutter siden): Mulig jeg spør dumt, men betyr det at man må ha en pågående depresjon nå eller er det nok å ha hatt flere tidligere depresjoner? Du spør ikke dumt 😊 Surmontil er egentlig et antidepressiv, men det har en veldig sterk søvneffekt. Spesielt i små doser. Det blir litt som Tolvon som også har denne effekten. Begge fås på blå resept mot depresjon - tror ikke legen trenger være veldig kreativ for å skrive det ut på blå resept om du tidligere har hatt depresjoner. Om ikke koster 100 tabl. en drøy hundrelapp. Lav pris for å sove godt. 0 Siter
Glitter Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Jeg har brukt Truxal i mange år med god effekt. Bruker 50 mg. Brukt siden 2017 uten å øke toleransen eller mindre virkning. Eneste minus er at har jeg ikke Truxal så blir jeg søvnløs. Er sånn sett avhengig av det. Ikke i form av abstinenser, men at jeg ikke får sove uten. Også bruker jeg Alimemazin 40 (?) mg. I hvert fall to kapsler. Truxal blir du skikkelig hangover i starten, men det blir gradvis bedre. Jeg har null hangover nå. Bruker jo Leponex også og den kan gjøre meg trøtt den også. Endret 14 timer siden av Glitter 0 Siter
Siena Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden ISW skrev (1 minutt siden): Du spør ikke dumt 😊 Surmontil er egentlig et antidepressiv, men det har en veldig sterk søvneffekt. Spesielt i små doser. Det blir litt som Tolvon som også har denne effekten. Begge fås på blå resept mot depresjon - tror ikke legen trenger være veldig kreativ for å skrive det ut på blå resept om du tidligere har hatt depresjoner. Om ikke koster 100 tabl. en drøy hundrelapp. Lav pris for å sove godt. Det høres veldig bra ut. Takk for hjelpen. Har forresten ett spørsmål til: Siden det er ett antidepressiv går det greit å ta det bare en gang i blant ved behov? Ikke at jeg har peiling, men jeg har bare sett for meg at man egentlig skulle bruke antidepressiv fast? 0 Siter
ISW Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden Siena skrev (Akkurat nå): Det høres veldig bra ut. Takk for hjelpen. Har forresten ett spørsmål til: Siden det er ett antidepressiv går det greit å ta det bare en gang i blant ved behov? Ikke at jeg har peiling, men jeg har bare sett for meg at man egentlig skulle bruke antidepressiv fast? For søvn går det fint. Men jeg vil anbefale enten Surmontil eller Truxal som Glitter nevner, for de har kortere halveringstid enn Tolvon. Alimemazin funker også fint men den er litt dyrere 😊 0 Siter
Siena Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden (endret) Glitter skrev (8 minutter siden): Jeg har brukt Truxal i mange år med god effekt. Bruker 50 mg. Brukt siden 2017 uten å øke toleransen eller mindre virkning. Eneste minus er at har jeg ikke Truxal så blir jeg søvnløs. Er sånn sett avhengig av det. Ikke i form av abstinenser, men at jeg ikke får sove uten. Takk for tips. Det høres jo veldig greit ut å ikke få økt toleranse eller mindre virkning. Men jeg lurer litt på hva største forskjellene er mellom Truxal og Surmontil? Sånn bortsett fra at den ene er antipsykotika og den andre antidepressiva? Om du eller andre her vet? Endret 14 timer siden av Siena 0 Siter
Siena Skrevet 14 timer siden Forfatter Skrevet 14 timer siden ISW skrev (1 minutt siden): For søvn går det fint. Men jeg vil anbefale enten Surmontil eller Truxal som Glitter nevner, for de har kortere halveringstid enn Tolvon. Alimemazin funker også fint men den er litt dyrere 😊 Supert, da har jeg en liten liste å ta med til fastlegen. Vet du forresten noe om forskjellene på de tre? 0 Siter
Glitter Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Siena skrev (1 time siden): Takk for tips. Det høres jo veldig greit ut å ikke få økt toleranse eller mindre virkning. Men jeg lurer litt på hva største forskjellene er mellom Truxal og Surmontil? Sånn bortsett fra at den ene er antipsykotika og den andre antidepressiva? Om du eller andre her vet? Jeg vet ikke hva forskjellen er, men sikkert noen andre som vet. 0 Siter
cilie Skrevet 13 timer siden Skrevet 13 timer siden Surmontil bør tas i samme dose hver dag er min erfaring. Mener den koster nærmere 200 på hvit resept. 0 Siter
nachnoo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Behovsmedisin for søvn skal aldri skrives på blå resept. 0 Siter
ISW Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) nachnoo skrev (18 minutter siden): Behovsmedisin for søvn skal aldri skrives på blå resept. Det er jo sant, men jeg opplever at det er litt "kreativ bokføring" når det gjelder det. Det er nok en del som skriver ut Tolvon for søvn på F3- og Truxal for søvn på F4- , særlig om en har angst eller depressive tendenser i bunn. Nå koster jo disse medisinene rundt en krone pr tablett, og det er jo ikke akkurat en høy pris å betale for en god natts søvn. Men likevel.. Endret 5 timer siden av ISW 0 Siter
cilie Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jeg har fått Surmontil både på blå og hvit- men opplever ikke at det er en behovsmedisin, men at den må tas hver dag. 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Siena skrev (9 timer siden): Siden det er ett antidepressiv går det greit å ta det bare en gang i blant ved behov? Ikke at jeg har peiling, men jeg har bare sett for meg at man egentlig skulle bruke antidepressiv fast? Jeg fikk forskrevet Surmontil, ev. var det Sienequan som ligner i virkemåte, og ulempen med å oppstart og ev. ta den ved behov, var i mitt tilfelle at den satt igjen svært lenge. Den var for kraftig sederende i mitt tilfelle. Marye skrev (9 timer siden): Apodorm Om TS sin fastlege ikke ønsker å forskrive Imovane, vil h*n mest trolig ikke forskrive Apodorm. Den er sterkere enn Imovane på alle vis. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.