Gå til innhold

Er de som sliter psykisk dumme ifølge helsepersonell?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest her i dag at noen helsepersonell syns folk som sliter psykisk er dumme. Er dette virkelig sant?

Anonymkode: 77946...694

Glitter
Skrevet

Tenkte jeg i hvert fall ikke om psykisk syke når jeg var i praksis/jobbet med den gruppen mennesker. 

Men noen synes jeg snakker til en som om det var et barn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har lest her i dag at noen helsepersonell syns folk som sliter psykisk er dumme. Er dette virkelig sant?

Mange mener nok av psykisk syke tar mange dumme valg. Og definerer dem som "dumme" dessverre.

Anonymkode: e342e...3f3

Everybody
Skrevet

Med en gang helsepersonell kommer inn på sykehuset føler de seg overlegne pasientene og ser ned på dem. Det er den brutale sannheten.

AnonymBruker
Skrevet

Noen har nok tendenser til å se på psykisk syke som ikke likeverdige.
Det som er litt underlig er at jeg har blitt møtt med mest fordommer mot psykisk sykdom blant de som jobber innenfor helsevesenet

Anonymkode: 9be13...649

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det som er litt underlig er at jeg har blitt møtt med mest fordommer mot psykisk sykdom blant de som jobber innenfor helsevesenet

Tror dessverre du har rett, men det gjelder nok ikke bare psykisk syke.  Også f.eks veldig tykke personer blir ofte sett på som dumme og mindre likeverdige.  Tror ikke noen i helsevesenet har mer fordommer enn andre med fordommer, men de burde jo ha nok kunnskap som gjorde til at de ikke ble dømmende. 

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (1 time siden):

Tror dessverre du har rett, men det gjelder nok ikke bare psykisk syke.  Også f.eks veldig tykke personer blir ofte sett på som dumme og mindre likeverdige.  Tror ikke noen i helsevesenet har mer fordommer enn andre med fordommer, men de burde jo ha nok kunnskap som gjorde til at de ikke ble dømmende. 

Det gjelder også funksjonshemmede, folk i helsevesenet og NAV tror de er uintelligent og syke hele tiden. Resultatet er at veldig mange ikke får jobb og får tilbud om trygd når de fyller 18 år.

Anonymkode: 81391...714

AnonymBruker
Skrevet

Står i mine journaler at jeg er meget intellektuell. 

Anonymkode: eeba6...c4a

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg har ikke den erfaringen. Jeg har blitt møtt med interesse og respekt. Av andre helsearbeidere før jeg har havnet i psykiatrien har det vært mer blandet da. Men i psykiatrien har jeg stort sett blitt møtt bra, noen ganger veldig bra.

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette spørsmålet opplever jeg at ble tatt ut av sin kontekst (sammenheng). Jeg antar du sikter til dette innlegget:

AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 23.24):

Men har snakket mindre pene ord om noen til kollegaer. Når man blir slått, sparket, spyttet på og det som verre er, er det normalt å avreagere.

Anonymkode: 800e2...d46

Er dette det samme som å si at pasienter som strever psykisk er dumme?

Det gjøres ikke i ond hensikt, men nettopp for at det ikke skal gå utover pasientene når de har gjort "dumme" handlinger (om du vil bruke det uttrykket).

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på dumme handlinger og dumme mennesker. Man kan gjøre dumme handlinger uten å være dum som person. 

Anonymkode: 934a7...169

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (42 minutter siden):

Dette spørsmålet opplever jeg at ble tatt ut av sin kontekst (sammenheng). Jeg antar du sikter til dette innlegget:

Er dette det samme som å si at pasienter som strever psykisk er dumme?

Det gjøres ikke i ond hensikt, men nettopp for at det ikke skal gå utover pasientene når de har gjort "dumme" handlinger (om du vil bruke det uttrykket).

Jøss. Tenkte ikke en gang over noen kunne tolke det dithen. Hvis man som helsepersonell ikke skal gå lov å avreagere ender vi med traumer og blir pasienter.

Nå er jeg heldig og er både helsepersonell og pasienter. Så har sett begge sider.

P

O

Anonymkode: eeba6...c4a

Skrevet

Om de mener folk med psykiske lidelser generelt er dumme vet jeg ingenting om, men jeg har opplevd å bli behandlet som jeg er dum da jeg flere ganger har blitt undervurdert. 

stjernestøv
Skrevet

Ble vel sett på som uvitende i begynnelsen av min karriere i psykiatrien, har lært mye om meg selv og psykiatri siden da. 

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (11 timer siden):

Med en gang helsepersonell kommer inn på sykehuset føler de seg overlegne pasientene og ser ned på dem. Det er den brutale sannheten.

Hvordan vet du dette? Er du tankeleser?

krøll9
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg opplever dessverre at kollegaer i helsevesenet (jeg jobber der og i skole) snakker om pasienter på en lite objektiv og nøytral måte. Kan godt tenke meg at det de da forteller har forekommet, har blitt sagt, sikkert var uheldig osv., men kjenner jeg reagerer negativt på flere ting: De deler ting med hverandre/oss kollegaer imellom som strengt talt ikke er nødvendig å dele for å kunne gi god helsehjelp. Fører bare til et økt dårlig eller nedsettende bilde av den aktuelle pasienten, noe jeg synes er en uting. Ofte kan jeg høre ting om folk jeg ikke engang har møtt ennå. Jeg vil gjerne starte relasjonen med blanke ark og gjøre meg opp min egen mening. Dessuten tenker jeg at det er lite profesjonelt å snakke som om en person med en alvorlig lidelse og i aktiv sykdomsperiode, har de samme forutsetningene til å agere helt riktig i alle settinger... selv småting blir hakket på, synes jeg. Og det av noen som de burde kunne ha stolt på :( Når jeg ikke er på jobb selv, er det jo jeg som sitter i pasientstolen og noen ganger trenger at folk klarer å se at psykisk lidelse kan påvirke hvordan man uttrykker seg, at man kanskje ikke var helt på topp i emosjonelt uttrykk også videre. Mener ikke at man skal akseptere dårlig oppførsel eller slikt, men at man har litt takhøyde, holder seg objektiv og ikke snakker ned personen (det er vel ikke engang lov! I alle fall ikke når infoen ikke er nødvendig for behandlingen sånn sett), så synes det er altfor mye av dette. Av å jobbe i helsevesenet lærer jeg masse, men en av de tingene er at man ikke kan stole på at man virkelig har noens støtte og empati. Noen spiller den rollen, men er ikke objektive i sin omtale om deg eller "lojal" mot deg når de er med kollegaer. Ikke stol for mye på hverken fag- eller lekfolk... 

psykedeliker
Skrevet
krøll9 skrev (5 minutter siden):

De deler ting med hverandre/oss kollegaer imellom som strengt talt ikke er nødvendig å dele for å kunne gi god helsehjelp. Fører bare til et økt dårlig eller nedsettende bilde av den aktuelle pasienten, noe jeg synes er en uting.

Gir du beskjed om dette når du står i situasjonen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er klok og intelligent har jeg lest og hørt. 

Anonymkode: e342e...3f3

krøll9
Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (1 time siden):

Gir du beskjed om dette når du står i situasjonen?

Noen ganger. Det er ikke slik at jeg arresterer dem direkte, men ofte vil jeg si noe slikt som "Uff. Det var nok en vanskelig dag for xy, kanskje...blabla" osv. Jeg forsøker i alle fall å virke uinteressert i å høre "drittprat" men heller skifte tema eller si noe som mer fremhever pasientens perspektiv. Det går greit hvis jeg vet hvem det gjelder og skjønner hvorfor personen kan ha reagert sånn, ut fra sine forutsetninger. Det er ikke et kjempe sjokk for meg om en med ocd/angst/tvangslingende handlinger og adferd har vært sinte på noen som har kommet for sent, gjort noe annerledes e.l. da sier jeg sånt som: "Xy følte seg nok utrygg ja" og ignorerer å bli med på det andre narrativet om at pasienten har dårlig oppførsel og null forståelse for den ansatte, tidspress,  blablabla. Hva forventer de seg egentlig? Er seff forskjell på folk og man kan jo forvente at alle skal oppføre seg noenlunde høflig osv., men når de gjør noe rart, så er det hos mange nesten å forvente i en viss situasjon under visse omstendigheter til dels er det "kind of why we help them" 🤪 Så folk som synes at sånne folk er dumme, de er dumme de... 

Endret av krøll9
psykedeliker
Skrevet
krøll9 skrev (7 minutter siden):

Jeg forsøker i alle fall å virke uinteressert i å høre "drittprat" men heller skifte tema eller si noe som mer fremhever pasientens perspektiv.

Hvorfor sier du ikke bare rett ut at det de gjør er uprofesjonelt, og at du ikke vil høre slikt prat på din arbeidsplass?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...