Gå til innhold

Hvem har opplevd "nesten" tvang?

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar
Skrevet

Hvis duikjw går med på frivillig innleggelse, blir vi nødt til å bruke tvang… Du er her friv, men vi vil holde deg tilbake på nødrett om du skriver deg ut… I mine øyne virker det mer som en unngåelsesstrategi. I praksis er det skjult tvang, som ikke drar opp tvangsstatistikken. 

Skrevet
krøll9 skrev (På 18.5.2025 den 10.04):

Da har du opplevd et av mine mareritt-scenarioer jeg har i hodet. 

Hvorfor var det blitt meldt bekymring? Hvorfor tror du de valgte å gjøre det på denne måten? Tenker du at du kunne hatt nytte av en planlagt innleggelse på det punktet der? 

Hadde noen kommet slik uanmeldt, imens barna var tilstede og jeg er i generelt modus for å "opprettholde fasade, lage middag, familietid, etc" da hadde det nok blitt ståhei. Da hadde det kanskje klikket for meg (sikkerheten hjemme hadde vært truet, besøket hadde vært potensielt skadelig for barna), så de der hadde jeg forsøkt kastet på dør helt ukritisk til med hvilke midler. De skulle bare ha kommet seg UT. 

Jeg hadde hatt 3 timer med akutteamet før dette, den siste var dagen før. Den timen var veldig merkelig, hvor de bl.a. truet med å avlyse fremtidig oppfølging fordi jeg sa jeg ikke visste hvordan jeg best kunne nyttiggjøre meg tilbudet deres (for jeg hadde aldri vært i kontakt med psykiatrien før og ante ikke hvordan det funka).

Jeg har i ettertid innhentet journalen for å forsøke å nøste opp i hvordan det ble som det ble, og jeg tror det var noen punkter som virket sammen. Jeg var svært urolig i timen dagen før, jeg var stressa, engstelig og klarte ikke sitte normalt stille rett opp og ned. Dagen etter ringte de meg fordi de tydeligvis hadde snakket sammen etter timen, og da presterte jeg å få et panikkanfall i løpet av telefonsamtalen, sånn at jeg måtte ned på gulvet for ikke å svime av. Jeg hadde så mye angst.

I tillegg ba de om å få snakke med en person som hadde fulgt meg opp til da, fordi de ville få henne til å overtale meg til en frivillig innleggelse. Jeg opphevet taushetsplikten mellom dem og jeg mistenker at de da fikk en del info som jeg hadde fortalt til henne og som styrket deres bekymring. I tillegg hadde jeg fått en kraftig forverring den siste uka før, og noen suicidale impulser (en følelse av at det må skje NÅ).

Så jeg forstår bekymringen deres, jeg skulle bare ønske at de hadde droppet det forsøket på tvang, for det gjorde veldig mye skade og det gjorde meg veldig skeptisk til psykiatrien. Jeg ble innlagt frivillig noen dager etter dette, men da var jeg veldig redd og veldig skeptisk. Og det jeg ble møtt med der hadde veldig lite kontinuitet i forhold til det jeg ble møtt med av akutteamet. Det tok lang tid for meg å skjønne hva de egentlig behandlet meg for, særlig etter jeg ble overført til poliklinisk behandling. Etter at jeg innhentet journalen har jeg forstått litt mer av hvilke vurderinger som er gjort på ulike tidspunkter, men det er fortsatt ingen helhet som gir mening, det er bare en haug av fragmenterte vurderinger som gjøres av forskjellige folk på ulike tidspunkter, med begrenset informasjon. 

Skrevet

Har opplevd at det er blitt sagt at hvis ikke jeg går med på frivillig innleggelse, så vil det brukes tvang. Det blir jo på en måte som frivillig tvang.

psykedeliker
Skrevet
FjellOgDalar skrev (5 timer siden):

I mine øyne virker det mer som en unngåelsesstrategi. I praksis er det skjult tvang, som ikke drar opp tvangsstatistikken. 

Nettopp derfor er det viktig å dokumentere og eksponere praksisen.

stjernestøv
Skrevet

Må være når psykiateren skrev at det måtte vurderes om jeg var samtykkekompetent, sykepleieren beroliget meg og sa det var jeg selvsagt og at jeg aldri kom til å bli tvangsmedisinert. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde for et par år siden en blandet episode med både maniske og alvorlig depressive trekk og var suicidal, da ble det "frivillig tvang" på legevakta. For meg var det positivt, jeg følte meg ikke overkjørt - tvert om slapp jeg å kverne på hvorvidt jeg egentlig trengte det. Mine blandede episoder er sterkt preget av ambivalens.

Husker absolutt ingenting fra den første uken etter innleggelse (bortsett fra at det var en sprekk i taket jeg trodde beveget seg), så i retrospekt er jeg enda mer overbevist om at det var riktig beslutning, helt uavhengig av hva som måtte ha vært juridisk optimalt.

Endret av adhoc
Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg tror det er viktig å bruke ekte tvang om man først skal bruke skjult tvang. Fordi da har pasienten ikke klagerett! Det var de veldig flinke på når jeg var innlagt og ikke ville ha medisiner. De ville at jeg skulle ha valget på å klage eller ikke.

Glitter
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (24 minutter siden):

Jeg tror det er viktig å bruke ekte tvang om man først skal bruke skjult tvang. Fordi da har pasienten ikke klagerett! Det var de veldig flinke på når jeg var innlagt og ikke ville ha medisiner. De ville at jeg skulle ha valget på å klage eller ikke.

Kan man ikke klage på paragraf frivillig tvang? Paragraf 2.2 er det den paragrafen? Jeg husker ikke annet enn at det var noe med 2. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...