Gå til innhold

Jeg skal visst betydelig ned på antipsykotika, hvor trygt er det?

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Jeg skal betydelig ned på antipsykotika mente legen min i dag på timen. Jeg står på abilify og skal tilslutt stå på 1/3 av det jeg står på i dag sa hun. Jeg ble faktisk sjokkert og veldig sint og lei meg. Følte hun ikke forsto at en til psykose kommer til å ta knekken på meg. Skal studere sykepleie og må være sikket til det. Jeg har schizoaffektiv og har til sammen hatt 3 psykoser med litt varierende alvorlighetsgrad.

Jeg for også en del mildere psykosesymptmer i opp og nedturer. Sliter i perioder med en del selvforstyrtelser i hverdagen. Det jeg lurer på er om dette er trygt å gjøre gradvis og om hvor fort en psykose kan snu hvis jeg raskt øker dose om det blir økte symptomer. Og om reaksjonen min er liksom «innafor» eller om jeg er veldig dramatisk. Jeg ble i alle fall veldig redd og synes det hørtes helt tullete ut når jeg lever så godt med abilify injeksjoner. Har minimalt med bivirkninger. Skal sies at begrunnelsen for nedtrapping var at jeg fikk endret diagnose fra schizofreni til schizoaffektiv så får nå stemningstabiliserende. Men er det verdt å ta sjangsen at det skal holde psykosedelen unna? 

Fortsetter under...

Skrevet

Høres ikke trygt ut i mine ører. Selv om diagnosen er endret fra schizofreni til schizoaffektiv betyr jo ikke det nødvendigvis at du trenger lavere doser av AP. Men jeg kjenner deg jo ikke, og vet ikke hvordan legen din tenker, dette er bare en tanke jeg fikk da jeg leste dette. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet
Vendi skrev (2 minutter siden):

Høres ikke trygt ut i mine ører. Selv om diagnosen er endret fra schizofreni til schizoaffektiv betyr jo ikke det nødvendigvis at du trenger lavere doser av AP. Men jeg kjenner deg jo ikke, og vet ikke hvordan legen din tenker, dette er bare en tanke jeg fikk da jeg leste dette. 

Ok takk for svar, jeg er selv også veldig skeptisk merker jeg. Men jeg får ta det som det kommer! Jeg fikk bare så sterk reaksjon på det😅

stjernestøv
Skrevet

virker ikke trygt når du har schizoaffektiv nei, lurer på hva legen din tenker på :o 

Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (2 timer siden):

Jeg skal betydelig ned på antipsykotika mente legen min i dag på timen. Jeg står på abilify og skal tilslutt stå på 1/3 av det jeg står på i dag sa hun. Jeg ble faktisk sjokkert og veldig sint og lei meg. Følte hun ikke forsto at en til psykose kommer til å ta knekken på meg. Skal studere sykepleie og må være sikket til det. Jeg har schizoaffektiv og har til sammen hatt 3 psykoser med litt varierende alvorlighetsgrad.

Jeg for også en del mildere psykosesymptmer i opp og nedturer. Sliter i perioder med en del selvforstyrtelser i hverdagen. Det jeg lurer på er om dette er trygt å gjøre gradvis og om hvor fort en psykose kan snu hvis jeg raskt øker dose om det blir økte symptomer. Og om reaksjonen min er liksom «innafor» eller om jeg er veldig dramatisk. Jeg ble i alle fall veldig redd og synes det hørtes helt tullete ut når jeg lever så godt med abilify injeksjoner. Har minimalt med bivirkninger. Skal sies at begrunnelsen for nedtrapping var at jeg fikk endret diagnose fra schizofreni til schizoaffektiv så får nå stemningstabiliserende. Men er det verdt å ta sjangsen at det skal holde psykosedelen unna? 

Er den planlagte vedlikeholdsdosen i samsvar med felleskatalogens anbefalinger?

I utgangspunktet er det viktig at langtidsbehandling gjøres med laveste effektive dose, særlig når du er såpass ung og skal behandles i mange år fremover. Siden nedtrappingen skal gjøres gradvis, så vil jeg anta at den stoppes om du får økte symptomer. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet
stjernestøv skrev (1 time siden):

virker ikke trygt når du har schizoaffektiv nei, lurer på hva legen din tenker på :o 

Ja det lurte jeg litt på og. Men det virka som hun hadde kontroll.

Annonse

Den forsvunne diamanten
Skrevet
frosken skrev (35 minutter siden):

Er den planlagte vedlikeholdsdosen i samsvar med felleskatalogens anbefalinger?

I utgangspunktet er det viktig at langtidsbehandling gjøres med laveste effektive dose, særlig når du er såpass ung og skal behandles i mange år fremover. Siden nedtrappingen skal gjøres gradvis, så vil jeg anta at den stoppes om du får økte symptomer. 

Ja det er sant, men jeg vil ikke risikere det at jeg får økte symptomer også deretter øke igjen. Føler da er skaden allerede gjort. Jeg har jo merket at når jeg blir dårlig eskalerer det veldig fort.

stjernestøv
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (9 minutter siden):

Ja det lurte jeg litt på og. Men det virka som hun hadde kontroll.

hadde blitt glad jeg hvis legen foreslo det og hadde kontroll men det er nå meg :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...