Gå til innhold

Er det vanskelig å få innvilget revurdering av diagnose?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når man ber om revurdering er vel løypa satt? Er det noen måte å ta slike tester veldig objektivt på? Nå som du ikke tror du er autist lengre? 

Anonymkode: b3dc6...57e

Godt spørsmål. Skal nevnes at første gang jeg ble utredet for asperger så sa den behandleren at jeg ikke hadde det. Det var da jeg ble utredet for andre gang at en annen behandler mente jeg hadde diagnosen likevel. Det er noe av det som bidrar til at jeg er så usikker.

Anonymkode: 3c9c4...a8c

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Godt spørsmål. Skal nevnes at første gang jeg ble utredet for asperger så sa den behandleren at jeg ikke hadde det. Det var da jeg ble utredet for andre gang at en annen behandler mente jeg hadde diagnosen likevel. Det er noe av det som bidrar til at jeg er så usikker.

Jeg var veldig obs på å være nøktern, nøytral og fokusert da jeg fikk en grundig utredning, mange år etter jeg først fikk schizofreni. På den måten føler jeg meg sikrere på diagnosen selv om jeg fortsatt tviler.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg var veldig obs på å være nøktern, nøytral og fokusert da jeg fikk en grundig utredning, mange år etter jeg først fikk schizofreni. På den måten føler jeg meg sikrere på diagnosen selv om jeg fortsatt tviler.  

Ja, det er nok veldig lurt. Selv om jeg kjenner litt på meg selv at jeg kanskje kommer til å streve litt med å være nøytral når jeg egentlig ikke tror at jeg har asperger diagnose lengre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du kan ha vært i nedre sjiktet på spekteret. Jeg fikk diagnosen Asperger i 2017 etter en lang utredning. På slutten av notatet om utredning så skrev han at jeg scoret lavere enn hva man ser på gruppenivå hos de med diagnosen, men at jeg likevel scoret innenfor å ha Asperger. Så jeg fikk Diagnosen. Men da jeg i fjor fikk shizoaffektiv lidelse etter et 8 ukers utredningsopphold så tror jeg de tok vekk Asperger for symptomene kunne bedre forklares med en psykoselidelse.

Sett bort fra psykoselidelsen så tenker jeg selv at unnvikende personlighetsforstyrrelse passe bedre enn Asperger. For når jeg er med mennesker jeg er trygg med så forstår jeg alt av sosiale koder og bruker humor og sarkasme flittig selv. På en slik måte at folk ler. Noe jeg liker veldig godt. Jeg ønsker heller ikke å unngå sosiale situasjoner slik mange med Asperger gjør. Jeg bare sliter med det, bortsett fra noen få personer i livet mitt.

Det viktigste mtp å evt få revurdert diagnosen er jo hva det vil føre til i ditt liv. Hva får du ut av at diagnosen endres? For min del var det jo å få medisiner. Noe jeg ikke hadde fått hvis jeg ennå hadde Asperger og ikke shizoaffektiv. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde vært fint med ett endelig svar.

Du får ikke noe endelig svar. Diagnoser er "ferskvare". Man kan oppfylle kriteriene for en diagnose på ett tidspunkt, men så kan det endre seg senere.

Forøvrig søker man ikke om revurdering av diagnose, man krever det. Du kan også kreve at vurderingen skal gjøres uten at tidligere sykehistorie inngår som en del av vurderingsgrunnlaget. Men da kan det være greit å ha en saklig begrunnelse for hvorfor.

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (19 minutter siden):

Du kan ha vært i nedre sjiktet på spekteret. Jeg fikk diagnosen Asperger i 2017 etter en lang utredning. På slutten av notatet om utredning så skrev han at jeg scoret lavere enn hva man ser på gruppenivå hos de med diagnosen, men at jeg likevel scoret innenfor å ha Asperger. Så jeg fikk Diagnosen. Men da jeg i fjor fikk shizoaffektiv lidelse etter et 8 ukers utredningsopphold så tror jeg de tok vekk Asperger for symptomene kunne bedre forklares med en psykoselidelse.

Sett bort fra psykoselidelsen så tenker jeg selv at unnvikende personlighetsforstyrrelse passe bedre enn Asperger. For når jeg er med mennesker jeg er trygg med så forstår jeg alt av sosiale koder og bruker humor og sarkasme flittig selv. På en slik måte at folk ler. Noe jeg liker veldig godt. Jeg ønsker heller ikke å unngå sosiale situasjoner slik mange med Asperger gjør. Jeg bare sliter med det, bortsett fra noen få personer i livet mitt.

Det viktigste mtp å evt få revurdert diagnosen er jo hva det vil føre til i ditt liv. Hva får du ut av at diagnosen endres? For min del var det jo å få medisiner. Noe jeg ikke hadde fått hvis jeg ennå hadde Asperger og ikke shizoaffektiv. 

Ja, det kan hende at jeg var i nedre sjiktet. Tror jeg fikk 15 på RAADS skjema eller noe sånt.

Jeg kan kjenne meg igjen i det du skriver. Jeg også har ikke problemer med å forstå sosiale koder, og jeg bruker også humor og sarkasme. Det å la folk bli kjent med meg opplever jeg bare som så veldig skummelt at det holder meg tilbake i sosiale situasjoner.

Det er ett godt spørsmål. Det eneste må vel være at hvis jeg skulle ha unnvikende pf i stedet for asperger for da finnes det jo behandling jeg kan få. Så vidt jeg husker oppfylte jeg 4 av 7 kriterier for unnvikende sist jeg ble utredet for det, og det er vel egentlig nok til å få diagnosen?

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (13 minutter siden):

Du får ikke noe endelig svar. Diagnoser er "ferskvare". Man kan oppfylle kriteriene for en diagnose på ett tidspunkt, men så kan det endre seg senere.

Forøvrig søker man ikke om revurdering av diagnose, man krever det. Du kan også kreve at vurderingen skal gjøres uten at tidligere sykehistorie inngår som en del av vurderingsgrunnlaget. Men da kan det være greit å ha en saklig begrunnelse for hvorfor.

Jeg får i alle fall svar på om jeg har asperger diagnosen nå eller ikke? Og om jeg har en annen diagnose eller ikke?

Så hvis man søker om det så MÅ de gi deg ny utredning? Er det slik det funker? For jeg fikk høre at jeg kunne få avslag?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For jeg fikk høre at jeg kunne få avslag?

Man kan få avslag dersom de finner at hensiktsmessighetskriteriet ikke er oppfylt. Men som sagt kan du nekte å anerkjenne diagnosen.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Man kan få avslag dersom de finner at hensiktsmessighetskriteriet ikke er oppfylt. Men som sagt kan du nekte å anerkjenne diagnosen.

Hva går hensiktsmessighetskriteriet ut på? 

psykedeliker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva går hensiktsmessighetskriteriet ut på?

Du finner kanskje noe info her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/om-prioriteringsveilederen

Ellers ville jeg kontaktet Pasient- og Brukerombudet, de kan svare deg på dette. Men ut fra det du skriver her tror jeg det er mer hensiktsmessig for deg i din situasjon at du ikke anerkjenner diagnosen. Da kan du ihvertfall tvinge frem en saklig og faktabasert diskusjon med behandler om problemstillingen.

Endret av psykedeliker
AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Du finner kanskje noe info her: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/om-prioriteringsveilederen

Ellers ville jeg kontaktet Pasient- og Brukerombudet, de kan svare deg på dette. Men ut fra det du skriver her tror jeg det er mer hensiktsmessig for deg i din situasjon at du ikke anerkjenner diagnosen. Da kan du ihvertfall tvinge frem en saklig og faktabasert diskusjon med behandler om problemstillingen.

Hva mener du egentlig med å ikke anerkjenne diagnosen? At jeg bare skal si til behandler at jeg ikke anerkjenner diagnosen? Jeg er ikke så interessert i å bare argumentere for hvorfor jeg tenker at jeg ikke har diagnosen men ønsker egentlig bare en god vurdering og begrunnelse for hvorfor jeg eventuelt har diagnosen, og om jeg faktisk fortsatt passer inn til tross for at jeg bl.a. ikke har problemer med å forstå sosiale koder og ironi og ikke er rigid eller overfølsom osv.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke så interessert i å bare argumentere for hvorfor jeg tenker at jeg ikke har diagnosen men ønsker egentlig bare en god vurdering og begrunnelse for hvorfor jeg eventuelt har diagnosen, og om jeg faktisk fortsatt passer inn til tross for at jeg bl.a. ikke har problemer med å forstå sosiale koder og ironi og ikke er rigid eller overfølsom osv.

Om du fortsatt "passer inn" i diagnosen kan du bare vite selv. Men hvorfor er dette så viktig for deg, hvis du uansett får hjelp for vanskelighetene dine?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Om du fortsatt "passer inn" i diagnosen kan du bare vite selv. Men hvorfor er dette så viktig for deg, hvis du uansett får hjelp for vanskelighetene dine?

Det er ett godt poeng, og jeg har ikke så veldig godt svar på det annet enn at:  For det er noe jeg grubler mye på og som opptar mye tid. Hadde vært fint med ett endelig svar. Hvis ny utredning også viser at jeg har asperger så kan jeg falle til ro og godta det og slutte gruble. Samtidig som jeg har fått beskjed om at det ikke finnes behandling for asperger men at det finnes for unnvikende pf, hvis jeg har det. 

Annonse

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er ett godt poeng, og jeg har ikke så veldig godt svar på det annet enn at:  For det er noe jeg grubler mye på og som opptar mye tid. Hadde vært fint med ett endelig svar. Hvis ny utredning også viser at jeg har asperger så kan jeg falle til ro og godta det og slutte gruble. Samtidig som jeg har fått beskjed om at det ikke finnes behandling for asperger men at det finnes for unnvikende pf, hvis jeg har det. 

Det skader i hvertfall absolutt ingenting at du sier rett ut at du tviler på diagnosen og at du vil vurderes på nytt. 

Hva er det å tape? Hvis du har diagnosen kan dere fortsette som før. Har du ikke den kan dere ta en prat om hva slags hjelp du faktisk trenger.

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Det skader i hvertfall absolutt ingenting at du sier rett ut at du tviler på diagnosen og at du vil vurderes på nytt. 

Hva er det å tape? Hvis du har diagnosen kan dere fortsette som før. Har du ikke den kan dere ta en prat om hva slags hjelp du faktisk trenger.

Jeg har sagt det til de jeg følges opp av (som er 'spesialisert' på asperger), men jeg har ikke tatt det videre og tatt det opp med fastlegen for at han skal sende søknaden om ny revurdering. De i teamet sier bare at jeg ikke er "typisk aspgerger" fordi de ikke merker det på meg når jeg snakker osv. Men så sier de også at de er usikker på om det er verdt det å be om revurdering fordi jeg er i en god periode nå og da mener de det er viktigere å fokusere på det og holde meg stabil fremfor å velge å ha fokus på ny utredning. Og det gjør meg veldig usikker på hva jeg skal velge å gjøre med dette....

Jeg har vel egentlig ikke noe å tape, bortsett fra at hvis jeg ikke har diagnosen så kan jeg ikke følges opp av det teamet jeg følges opp av lenger. Men det tror jeg skal gå fint. Også tenker jeg at jeg nok har mer på å vinne enn å tape, i og med at hvis jeg faktisk har unnvikende pf så får jeg behandling, noe det ikke er for asperger (da er det jo mer fokus på hvordan leve med det fremfor å forbedre seg).

Skrevet

Jeg mener at det kommer an på "hvor god sak man har". Noen ganger er det meget berettiget. Andre ganger er det åpenbart at nåværende diagnose er korrekt.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Jeg mener at det kommer an på "hvor god sak man har". Noen ganger er det meget berettiget. Andre ganger er det åpenbart at nåværende diagnose er korrekt.

Hvordan finner man ut "hvor god sak man har"? Vet ikke om du leste min kommentar over her, men de i teamet som jeg følges opp av (som er 'spesialisert' på asperger) sier at jeg ikke er "typisk asperger" fordi de ikke merker det på meg når jeg snakker, væremåte osv. Skal sies at de ikke er psykolog eller psykiater da.  Psykiater som jeg har gått til over tid mener også at det ikke er mulig å merke/se at jeg har asperger i tillegg til at han mener at min måte å tenke rundt det å være sosial på ikke er typisk for aspergere (jeg er nervøs for å være sosial fordi jeg er redd for å bli avvist og såret osv). Han har nevnt at jeg kan ha sosial angst eller unnvikende. Skal nevnes at jeg oppfylte 4 av 7 kriterier da jeg ble utredet for det for 6 år siden men fikk ikke diagnosen. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja, forhåpentligvis. Skal sterkt vurdere å sende inn søknad om revurdering, samtidig så fikk jeg inntrykk av at jeg ikke kunne se bort i fra å få avslag. Så vi får nå se da hva det blir til.

Lykke til :) 

AnonymBruker
Skrevet

Kan du da bare ikke tenke selv at du ikke har det å leve deretter?

Det viktigeste er hvordan du har dwt, ikke hvilke diagnoser som står på ett papir.

Anonymkode: d2887...749

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...