Gå til innhold

Å bli fritatt fra tvungen uten døgnopphold (TUD)

Anbefalte innlegg

Glitter
Skrevet (endret)

Hva skal til for at TUD oppheves? Er det bare å være stabil og samarbeide med behandlere? For i så fall vil jeg tro legen på torsdag tar meg av TUD. 

Er det noe annet som kan tale for å fortsette å være på TUD? 

Personlig mener jeg grunnlaget for å holde meg på TUD var rimelig tynt. Men behandlende overlege skrev at jeg har begrenset sykdomsinnsikt og heller ikke samtykkekompetent på den tiden jeg var innlagt. Noe jeg ikke kjenner meg igjen i. 

Endret av Glitter
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor  vil du at det skal oppheves? For du kommer vel til å til psykolog uansett? Så se på TUD i et annet lys, velg heller å tenk at TUD beviser at de bryr seg om deg

Anonymkode: 57de7...424

Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

hvorfor  vil du at det skal oppheves? For du kommer vel til å til psykolog uansett? Så se på TUD i et annet lys, velg heller å tenk at TUD beviser at de bryr seg om deg

Anonymkode: 57de7...424

Vil og vil. Det har egentlig ikke en stor betydning for meg selv sånn egentlig. Jeg tenker bare at når det gjelder å få tilbake omsorg for mine barn så vil barnefar lettere la meg det hvis jeg ikke må gå på timer og ta medisiner fordi det er på tvang. Jeg har mtp mine barn alt å vinne ved å vise at jeg følger opp behandling og tar medisiner. Men jeg har jo selv bedt om å bytte til en medisin jeg kan få i injeksjon for selv så stabil som jeg er nå så er jeg ambivalent mtp å ta medisiner. Men har det under kontroll per nå. 

Jeg er absolutt takknemlig for å få hjelp. Og har ingen intensjoner om å motarbeide dem ved å feks klage til kontrollkommisjonen. Hvis de mener jeg bør fortsette å være under tvang så skal jeg akseptere det og fortsette å følge opp medisiner og timer hos psykoseteamet. 

Den forsvunne diamanten
Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Vil og vil. Det har egentlig ikke en stor betydning for meg selv sånn egentlig. Jeg tenker bare at når det gjelder å få tilbake omsorg for mine barn så vil barnefar lettere la meg det hvis jeg ikke må gå på timer og ta medisiner fordi det er på tvang. Jeg har mtp mine barn alt å vinne ved å vise at jeg følger opp behandling og tar medisiner. Men jeg har jo selv bedt om å bytte til en medisin jeg kan få i injeksjon for selv så stabil som jeg er nå så er jeg ambivalent mtp å ta medisiner. Men har det under kontroll per nå. 

Jeg er absolutt takknemlig for å få hjelp. Og har ingen intensjoner om å motarbeide dem ved å feks klage til kontrollkommisjonen. Hvis de mener jeg bør fortsette å være under tvang så skal jeg akseptere det og fortsette å følge opp medisiner og timer hos psykoseteamet. 

Det er helt valid at du reagerer på det! Selvsagt ønsker man jo frivillig behandling.

Glitter
Skrevet
Den forsvunne diamanten skrev (8 minutter siden):

Det er helt valid at du reagerer på det! Selvsagt ønsker man jo frivillig behandling.

Ja det er jo nettopp det. Men har ikke alltid vært slik. Før kunne jeg føle at trivellik behandling egentlig totalt sett ville føre til mindre hjelp. Vet egentlig ikke hvorfor jeg følte det sånn, men tenker ikke sånn i dag. Nå vil jeg slippe tvangen og få være med mine to barn uten noen form for tvang eller overhode. 

Men ting tar tid. Man må starte i det små har jeg skjønt i nyere tid. 

Skrevet

Det er ganske mange år siden nå, men. For meg ble i alle fall TUD opphevet når jeg hadde blitt bedre og ikke lenger oppfylte kravet om manglende samtykkekompetanse. 

Glitter
Skrevet (endret)
Siena skrev (7 minutter siden):

Det er ganske mange år siden nå, men. For meg ble i alle fall TUD opphevet når jeg hadde blitt bedre og ikke lenger oppfylte kravet om manglende samtykkekompetanse. 

På hvilken måte var det bedre enn da vedtaket ble fattet? Hvorfor var du på TUD? 

Endret av Glitter
nachnoo
Skrevet

1. Personer på TUD skal undersøkes av spesialist hver 3. mnd, og denne må begrunne hvorfor TUD evt skal forlenges.

2. Kontrollkomisjonen skal uansett vurdere saken årlig.

3. Hvis jeg hadde hatt barn med en person med dine utfordringer, ville jeg følt det langt tryggere å overlate omsorg til personen dersom denne var på TUD.

Glitter
Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

1. Personer på TUD skal undersøkes av spesialist hver 3. mnd, og denne må begrunne hvorfor TUD evt skal forlenges.

2. Kontrollkomisjonen skal uansett vurdere saken årlig.

3. Hvis jeg hadde hatt barn med en person med dine utfordringer, ville jeg følt det langt tryggere å overlate omsorg til personen dersom denne var på TUD.

Ja. Skjønner det. Takk.

Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

På hvilken måte var det bedre enn da vedtaket ble fattet? Hvorfor var du på TUD? 

Jeg var generelt bedre psykisk, i tillegg til at jeg hadde bedre innsikt i situasjonen min (innså at jeg trengte medisiner bl.a.). Var på TUD pga medisiner. 

Glitter
Skrevet (endret)
Siena skrev (3 minutter siden):

Jeg var generelt bedre psykisk, i tillegg til at jeg hadde bedre innsikt i situasjonen min (innså at jeg trengte medisiner bl.a.). Var på TUD pga medisiner. 

Ok. Da kan jeg ikke se hvorfor legen skulle forlenge vedtaket om tvang. For jeg gjør jo alt som de sier. 

Takk. :)

Eneste grunn til at dette betyr noe er fordi jeg vil ha dokumentasjon på at til tross for sykdom så gjør jeg som de Sier. Mtp å være en omsorgsperson for mine barn.

Det finnes ingen sjel som kan si at ungene mine har gjort noe galt siste 10 år.

Endret av Glitter
Skrevet
Glitter skrev (7 minutter siden):

Ok. Da kan jeg ikke se hvorfor legen skulle forlenge vedtaket om tvang. For jeg gjør jo alt som de sier. 

Takk. :)

Eneste grunn til at dette betyr noe er fordi jeg vil ha dokumentasjon på at til tross for sykdom så gjør jeg som de Sier. Mtp å være en omsorgsperson for mine barn.

Det finnes ingen sjel som kan si at ungene mine har gjort noe galt siste 10 år.

Så vidt jeg forsto det den gangen så kan de ikke lenger opprettholde TUD dersom en har samtykkekompetanse. Tar forbehold om at jeg kan ta feil altså. 

Glitter
Skrevet
Siena skrev (1 minutt siden):

Så vidt jeg forsto det den gangen så kan de ikke lenger opprettholde TUD dersom en har samtykkekompetanse. Tar forbehold om at jeg kan ta feil altså. 

Ok. Jeg tror da jeg har samtykkekompense. Legen mente jeg riktignok jeg ikke hadde det, men psykoseteamet skal jo vurdere det selv og selvstendig. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...