Gå til innhold

Hvorfor vil fastlegen absolutt ikke skrive ut vival, men kan skrive ut sobril?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått det før for noen år siden, men når jeg spurte om ny pakke nå så vil han ikke skrive ut vival (som jeg likte best), men kunne skrive ut sobril. Den gangen jeg fikk det utskrevet for noen år siden så fikk jeg 5mg vival og 10mg sobril og opplevde den beroligende effekten ganske likt bare at sobril gjør meg mer trett så derfor ville jeg helst ha vival denne gangen også. Men han sa at 5mg vival tilsvarer 25mg sobril (aldri tatt så høy dose sobril før) og han sa det var veldig høy dose. 

Er det flere som opelever sånn av fastlegen? Jeg syns ikke vival 5mg er mer enn sobril 10mg. 

Jeg har heller aldri misbrukt slike medisiner og kun brukt det når det er helt nødvendig for at jeg skal klare noe. Har hatt sånne pakker med 25stykk sobril i 3år så vil ikke si jeg bruker mye heller. 

Anonymkode: 94dd2...ca3

Fortsetter under...

Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Har fått det før for noen år siden, men når jeg spurte om ny pakke nå så vil han ikke skrive ut vival (som jeg likte best), men kunne skrive ut sobril. Den gangen jeg fikk det utskrevet for noen år siden så fikk jeg 5mg vival og 10mg sobril og opplevde den beroligende effekten ganske likt bare at sobril gjør meg mer trett så derfor ville jeg helst ha vival denne gangen også. Men han sa at 5mg vival tilsvarer 25mg sobril (aldri tatt så høy dose sobril før) og han sa det var veldig høy dose. 

5mg Vival tilsvarer vel 12,5mg Sobril.

8 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det flere som opelever sånn av fastlegen? 

Høres ut som en veldig vrang fastlege.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det flere som opelever sånn av fastlegen? Jeg syns ikke vival 5mg er mer enn sobril 10mg. 

Oh yes. Til en som trenger en pk i året til diverse. Det er kjempeforskjell på virkning for meg og. Sobril: Trøtt og grinete. Vival: Skjerpet og beroliget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har heller aldri misbrukt slike medisiner og kun brukt det når det er helt nødvendig for at jeg skal klare noe. Har hatt sånne pakker med 25stykk sobril i 3år så vil ikke si jeg bruker mye heller. 

Her kan du se Helsedirektoratets sammenligning Ekvipotens av dose med benzodiazepiner og benzodiazepinlignende legemidler - Helsedirektoratet

De oppgir at 10 mg vival tilsvarer 30-50 mg sobril. Det betyr vel at 5 mg vival tilsvarer 15-25 mg sobril. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, nachnoo said:

I de fleste tabeller oppgis 2,5:1. 

Han kunne bare skrevet ut 2.5mg vival da om det var dosen som var problemet at den var for høy Så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg kun fikk sobril. 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet

Mange leger er veldig forsiktige med benzo. Min far er på sykehjem sterkt hjerneskadet etter ett fall. Pleiepasient. Han brekker seg når de pusser tennene hans. Jeg foreslo at de ga han 10 mg vival som han pleide å ta ved angst i mange år før han falt, når de skulle rense tennene hans. Neida de kunne gi han 10 mg sobril… hva er det å spare på sa jeg da. Tviler på at han kjenner noe placeboeffekt, og med 10 mg sobril for en som er vant til 10mg vival er det null reell effekt.

Anonymkode: da189...39c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han kunne bare skrevet ut 2.5mg vival da om det var dosen som var problemet at den var for høy Så jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg kun fikk sobril. 

Legen din har fått en "hang up" på at Sobril er mindre farlig enn diazepam/vival.

stjernestøv
Skrevet

legen min nektet å skrive ut vival mer så psykiateren måtte overta, hun spurte om jeg kunne klare meg med 25 stk i et halvt år. Hæ? 

Fastlegene er livredd for å skrive ut vival, lurer på om de får noe på seg av det? 

Skrevet
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Legen din har fått en "hang up" på at Sobril er mindre farlig enn diazepam/vival.

Vedkommende er ikke alene om det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...