Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde nettopp en interessant medisinvurderingstime hos spesialist. Etter å ha vært nokså stabil på samme medisinregime (300 mg Lamictal + 75 mg Efexor) gjennom femten år, har jeg svingt hyppig og mye de siste to årene. Jeg tok egentlig for gitt at jeg skulle over på Litium, men i stedet: minidose på 0,5 mg Risperidon daglig for å hindre hypomaniene i å utvikle seg, med mål om færre og mildere depresjoner.

Egentlig har jeg ikke noe direkte spørsmål om dette, stor tiltro til behandlers vurdering, men det snudde litt opp ned på hvordan jeg tenker rundt bipolar lidelse. Joda, jeg har hatt Zyprexa som behovsmedisin ved svingninger begge veier, men hypomaniene mine setter jeg jo i grunnen pris på.

Litt aha-opplevelse, rett og slett. Noen andre som har vært borti denne kombinasjonsbehandlingen? @nachnoo 

Gjest Adeie
Skrevet

Jeg blir (har aldri blitt) deprimert uten en tur opp først. Så for meg gjelder det å stoppe de. 

nachnoo
Skrevet
adhoc skrev (4 timer siden):

Noen andre som har vært borti denne kombinasjonsbehandlingen? @nachnoo

Nei, har ingen erfaring med denne kombinasjonen, men den kan være helt ok. Min umiddelbare tanke er at dosen Risperdal kanskje er i minste laget. Men det er mulig dette bare er tenkt som en prøvedose for så å øke.

Skrevet
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Nei, har ingen erfaring med denne kombinasjonen, men den kan være helt ok. Min umiddelbare tanke er at dosen Risperdal kanskje er i minste laget. Men det er mulig dette bare er tenkt som en prøvedose for så å øke.

Jeg var upresis: 0,5 mg, men justering opp ved det minste tegn til oppoversvingning. Tanken er slik jeg forsto det at jeg blir "lært opp" til aktiv selvmonitorering og etter en veiledningsperiode skal kunne justere opp og ned igjen i tråd med fluktueringene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...