Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal avsluttes på DPS etter mer enn 2 år som pasient på poliklinikken.

Jeg har etter grundige utredninger fått diagnosene bipolar 2 og blandet pf med overvekt av emosjonelt ustabile trekk.

Jeg har snart siste time på DPS hvor vi skal snakke om epikrisen. Hva burde jeg passe på å få med i epikrisen? Jeg setter stor pris på svar fra @nachnoo, men også fra andre.

Jeg har tenkt litt på at de i hvert fall må skrive noe om plan for medisinene mine. 

I tillegg håper jeg det kan stå litt om hvordan diagnosene er satt. Er det for mye å be om?

Jeg er litt redd for at noen raskt vil tenke at bipolardiagnosen er feil. I tillegg er jeg redd for at det blir gitt feil inntrykk når det står overvekt av emosjonelt ustabile trekk, for jeg er virkelig helt sikker på at jeg ikke utviser veldig mye adferd som mange helsepersonell assosierer med den diagnosen. Jeg vil ikke at noen som leser den skal få helt feil inntrykk. 

Kan det stå noe om oppfølgingen videre og plan ved nye episoder? Eller går det utover rammene for en epikrise?

Kan jeg be om å få rette feil (i fakta, jeg skal ikke si noe på deres vurderinger)? Det er en del feil i journalen og hun som skal skrive epikrisen har bare møtt meg et par ganger.

Er jeg altfor kravstor? Er det kanskje verdt å være kravstor likevel?

Noen med erfaringer her? 

psykedeliker
Skrevet

Man ber ikke om å få rettet faktafeil i journal, man krever det. Du kan også kreve at det tas med at du er uenig i spesifikke vurderinger.

Skrevet
psykedeliker skrev (28 minutter siden):

Man ber ikke om å få rettet faktafeil i journal, man krever det. Du kan også kreve at det tas med at du er uenig i spesifikke vurderinger.

Jeg hadde tenkt til å svare deg at den typen holdning og adferd er oppskriften på å bli stemplet med en personlighetsforstyrrelse. Men så innså jeg at «that ship has sailed». Hehe. 

Helt ærlig tror jeg den etiketten er feil. Men det fantes ikke en perfekt boks å putte utfordringene mine i. 

psykedeliker
Skrevet
Sokk skrev (17 timer siden):

Jeg hadde tenkt til å svare deg at den typen holdning og adferd er oppskriften på å bli stemplet med en personlighetsforstyrrelse.

Kan du bekrefte dette @nachnoo?

Skrevet

Da jeg ble utredet sto det ganske grundig i epikrisen hvordan diagnosen ble satt og hvordan diagnosen kommer til uttrykk hos meg i alle fall. Jeg leste også igjennom epikrisen sammen med behandler da den var skrevet ferdig, ville anbefalt å gjøre det hvis du får muligheten. 

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er underlig at du ser for deg å ha mulighet til så stor innvirkning på hva som skal stå i en epikrise. Du bør ikke sørge for å få med noe som helst, det er behandlers ansvar og mandat å mene noe om hva som skal stå og ikke. Får du lese gjennom først er det i seg selv langt ut over hva du kan forvente. Mine epikriser har bare kommet og jeg har aldri hatt innvirkning her. Har heller aldri hatt problemer med hva som står eller har mistillit til at behandler ikke skal klare å skrive en god nok epikrise for sitt arbeid

Anonymkode: 1617c...047

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Får du lese gjennom først er det i seg selv langt ut over hva du kan forvente.

Dette er bare tull. Innsynsretten er hjemlet i lov.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

har mistillit til at behandler ikke skal klare å skrive en god nok epikrise for sitt arbeid

Det er absolutt ikke dette denne tråden handler om. Min behandler fremstår som veldig dyktig og jeg har full tillit til henne som psykolog. Jeg har også full tillit til at jeg kan lufte dette for henne uten at hun blir sur eller fornærmet på noe vis.

Jeg tenker det er lurt å passe litt på, i og med at det har vært et langt forløp, flere utredninger, flere innleggelser (her finnes det egne epikriser som er veldig klipp og lim og ikke gir et riktig inntrykk), flere diagnoser og flere medisiner - og hun har bare vært involvert i en bitteliten del av det. Hun har skrevet en god henvisning som oppsummerer det hun og jeg har snakket om, men det dekker likevel bare én del av det. Hun har bare sett meg i en nokså stabil periode. Ideelt skulle epikrisen vært skrevet av min forrige behandler, men han har sluttet. 

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (38 minutter siden):

Dette er bare tull. Innsynsretten er hjemlet i lov.

Innsynsrett i epikriser er udiskutabel, retten til å være medforfatter er svært diskutabel. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

retten til å være medforfatter er svært diskutabel. 

Ved faktafeil har man rett til å få det korrigert.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (30 minutter siden):

Ved faktafeil har man rett til å få det korrigert.

Absolutt. Fordrer at behandler også er enig i at det er faktafeil. 

AnonymBruker
Skrevet

Har heller aldri fått ett ord med når epikrisen skal skrives. 

Den er jo behandlers syn på opplevelsen av pasienten. 

Anonymkode: aedde...618

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordrer at behandler også er enig i at det er faktafeil.

Det er i så fall behandler som har bevisbyrden.

frosken
Skrevet
Sokk skrev (På 23.5.2025 den 20.00):

Jeg har etter grundige utredninger fått diagnosene bipolar 2 og blandet pf med overvekt av emosjonelt ustabile trekk.

Jeg har snart siste time på DPS hvor vi skal snakke om epikrisen. Hva burde jeg passe på å få med i epikrisen? Jeg setter stor pris på svar fra @nachnoo, men også fra andre.

Jeg har tenkt litt på at de i hvert fall må skrive noe om plan for medisinene mine. 

I tillegg håper jeg det kan stå litt om hvordan diagnosene er satt. Er det for mye å be om?

Jeg er litt redd for at noen raskt vil tenke at bipolardiagnosen er feil. I tillegg er jeg redd for at det blir gitt feil inntrykk når det står overvekt av emosjonelt ustabile trekk, for jeg er virkelig helt sikker på at jeg ikke utviser veldig mye adferd som mange helsepersonell assosierer med den diagnosen. Jeg vil ikke at noen som leser den skal få helt feil inntrykk. 

Kan det stå noe om oppfølgingen videre og plan ved nye episoder? Eller går det utover rammene for en epikrise?

Kan jeg be om å få rette feil (i fakta, jeg skal ikke si noe på deres vurderinger)? Det er en del feil i journalen og hun som skal skrive epikrisen har bare møtt meg et par ganger.

Noen med erfaringer her? 

Jeg ville bedt om at relevante faktafeil rettes. Om det er noen utbetydelige feil som det er vanskelig å se at kan få negative konsekvenser i fremtiden, så hadde jeg latt det ligge.

Du kan jo spørre behandler om det kunne vært hensiktsmessig at det gis konkrete råd til fastlege. Du skrives jo ut av DPS nå, men du kan re-henvises senere ved behov. 

stjernestøv
Skrevet

Jeg har aldri sett epikriser eller vært medvirkende, jo så en tror jeg når jeg ble overført til dps et annet sted. 

Skrevet
frosken skrev (13 minutter siden):

Jeg ville bedt om at relevante faktafeil rettes. Om det er noen utbetydelige feil som det er vanskelig å se at kan få negative konsekvenser i fremtiden, så hadde jeg latt det ligge.

Du kan jo spørre behandler om det kunne vært hensiktsmessig at det gis konkrete råd til fastlege. Du skrives jo ut av DPS nå, men du kan re-henvises senere ved behov. 

Ja, jeg skal høre med henne hva hun tenker. Jeg synes det er rimelig at det står en setning eller to om hva som er planen for medisinering videre, hva skal/kan evt trappes ned og hvordan osv. Det ble vi tipset om på bipolarkurs.

Jeg tenker at hvis jeg re-henvisises til DPS så er denne siste epikrisen det første (og muligens eneste) de leser. Så den definerer fortellingen om meg i fortsettelsen uansett hvem jeg er i kontakt med. Det er derfor jeg er litt nervøs.

En annen ting det er viktig for meg å få med: Jeg tok MR av hodet henvist av DPS, og jeg har sett i journalen at jeg har en cystisk oppfylning på 12 mm og at «man kunne vurdere en kontroll» om 6-12 mnd for å sjekke at den ikke vokste. Nå har det gått 12 mnd. Jeg vil gjerne få den kontrollert på et eller annet tidspunkt. Jeg  vet at det mest sannsynlig er helt ufarlig og jeg føler ikke at det haster, for jeg plages ikke av nevrologiske symptomer for tiden bortsett fra hodepine, men jeg vil likevel være sikker på at jeg ikke har en voksende sak inne i hjernen. Hvis ikke det kommer med i epikrisen, så er det ingen som følger det opp, da bare forsvinner det. 

psykedeliker
Skrevet
Sokk skrev (6 minutter siden):

Så den definerer fortellingen om meg i fortsettelsen uansett hvem jeg er i kontakt med.

Nei, det er du selv som definerer din egen fortelling.

cathlin
Skrevet
Sokk skrev (På 23.5.2025 den 20.00):

Noen med erfaringer her? 

Du kan foreslå at du får lese gjennom epikriser før den utgis, og rette opp i faktafeil.

nachnoo
Skrevet

Det er i hovedsak to hovedpunkter som skal oppfylles i epikrisen:

1. Den skal gi føringer og råd til neste instans som skal følge opp pasienten - vanligvis fastlegen. Den må derfor inneholde diagnose, gjerne inkl. begrunnelse/grunnlag for diagnosen. Når første kontroll bør finne sted, hvor hyppig det bør følges opp. Nåværende medisinering og hvordan denne skal brukes over tid. Råd om hva som bør gjøres ved forverring - ved BP både hva en bør gjøre ved opp- og nedoversvingninger. Når en evt bør henvise tilbake til spesialisthelsetjenesten.

2. Hjelp for neste behandler i spesialisthelsetjenesten ved å nevne det som står i pkt 1 inkl både det som ikke har virket og det som har virket.

...............

Tidlig lærte jeg dette: " Når du skriver epikrise, skal du ikke ha avdelingsoverlegen i tankene og skrive en eksamensoppgave til henne. Du skal ha fastlegen i tankene og skrive en epikrise som er nyttig for henne."

Skrevet
nachnoo skrev (25 minutter siden):

Det er i hovedsak to hovedpunkter som skal oppfylles i epikrisen:

1. Den skal gi føringer og råd til neste instans som skal følge opp pasienten - vanligvis fastlegen. Den må derfor inneholde diagnose, gjerne inkl. begrunnelse/grunnlag for diagnosen. Når første kontroll bør finne sted, hvor hyppig det bør følges opp. Nåværende medisinering og hvordan denne skal brukes over tid. Råd om hva som bør gjøres ved forverring - ved BP både hva en bør gjøre ved opp- og nedoversvingninger. Når en evt bør henvise tilbake til spesialisthelsetjenesten.

2. Hjelp for neste behandler i spesialisthelsetjenesten ved å nevne det som står i pkt 1 inkl både det som ikke har virket og det som har virket.

...............

Tidlig lærte jeg dette: " Når du skriver epikrise, skal du ikke ha avdelingsoverlegen i tankene og skrive en eksamensoppgave til henne. Du skal ha fastlegen i tankene og skrive en epikrise som er nyttig for henne."

Tusen takk for svar. Jeg tar med meg disse punktene inn i timen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...