Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fru2020
Skrevet

I en tiktok video sa en med bipolar lidelse at hun har gjort grep for å ivareta økonomien under en hypomani.

Jeg lurer på hvilke grep dette kan være, da jeg bruker store summer i slike perioder.

Jeg har tenkt på at jeg kan gi fra meg kortet. Men det er jo lagret på mobilen og den kan jeg jo ikke gi fra meg.

Skrevet
Fru2020 skrev (42 minutter siden):

Jeg lurer på hvilke grep dette kan være, da jeg bruker store summer i slike perioder.

Frivillig kredittsperre, men det forhindrer ikke at man bruker pengene man har på konto.

Jeg vet at noen lager private løsninger med familiemedlemmer, f.eks. slik at sparepengene ("reserven") settes på en konto som eies av en annen (f.eks. et voksent barn eller et søsken). Så overfører kontoeieren penger til den som egentlig eier pengene, kun etter avklaring av hva de skal brukes til og når bakkekontakten er på plass. Det blir som et uformelt økonomisk vergemål for å hindre spontan bruk av store summer. Men det krever jo at "vergen" kjenner den andre godt og er til å stole på.

Jeg har en bekjent som har ordnet noe sånt vha. sin voksne datter, for å unngå at det foretas "investeringer" i maniske perioder. Men jeg kjenner ikke alle detaljene. 

AnonymBruker
Skrevet

Mannen har tilgang til min konto. Han kan stoppe mitt forbruk. Har lab sum på kredittkort.

Anonymkode: fb4da...dca

AnonymBruker
Skrevet

hvor mye bruker dere under hypomani egentlig? jeg bruker kanskje noen 1000 og mye av det er ting jeg også kan ha bruk for

Anonymkode: 2f650...767

emilie321
Skrevet

Kjenner meg igjen i det at pengene sitter løst når en er hypoman. Jeg har løst det delvis med at datteren tar vare på kredittkortet mitt, men det hjelper jo ikke for bufferkontoen. Nå slipper jeg iallefall å bli sittende med gjeld

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

hvor mye bruker dere under hypomani egentlig? jeg bruker kanskje noen 1000 og mye av det er ting jeg også kan ha bruk for

Kjøpt ny bil flere ganger. Og ett par hundre tusen på tull. 

Anonymkode: fb4da...dca

Fru2020
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sist brukte jeg 10000 på en natt. Gangen før det var det tretti tusen dvs hele bufferen.

Takk for tips. Det sitter langt inne å gi noen kontroll over kontoen min kjenner jeg. Men mulig det må til. Er jo trist at jeg bruker opp hele bufferen hver gang jeg har samlet opp noe.

emilie321
Skrevet
Fru2020 skrev (9 timer siden):

Sist brukte jeg 10000 på en natt. Gangen før det var det tretti tusen dvs hele bufferen.

Takk for tips. Det sitter langt inne å gi noen kontroll over kontoen min kjenner jeg. Men mulig det må til. Er jo trist at jeg bruker opp hele bufferen hver gang jeg har samlet opp noe.

Jeg handler ikke på nett, så da har jeg unngått det problemet. Hvis det er noe jeg absolutt skal kjøpe på nett, så ordner datteren det.

Ja, det er innmari trist at en ødelegger økonomien for seg selv.  En gang var jeg skikkelig syk lenge og da brukte jeg opp mange hundre tusen (gjorde mye annet dumt også).  Surt å se tilbake på. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (22 timer siden):

Jeg har tenkt på at jeg kan gi fra meg kortet. Men det er jo lagret på mobilen og den kan jeg jo ikke gi fra meg.

Kan du slette det fra mobilen?

Anonymkode: 69191...2ca

nachnoo
Skrevet

Jeg kjenner flere som har fått lagt inn begrensninger på bruk per uke.

AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Noen tusen er det jeg bruker til vanlig når jeg ikke er hypomani. I hypomane episoder så går det fort titusener ofte på kredittkort. Til helt unødvendige ting som oftest. 

Anonymkode: 85380...0fd

frosken
Skrevet
Fru2020 skrev (13 timer siden):

Jeg tror at du i stadig større grad vil være i stand til å identifisere en begynnende hypomani. Det er tidspunktet for å be samboeren din hjelpe til med å begrense deg. Dere kan legge en plan for dette når du er i en ok fase. 

Jeg har disposisjonsrett til en venninnes konto og det er skrevet en fullmakt som sier at jeg midlertidig kan stoppe hennes bruk av penger. 

Fru2020
Skrevet
emilie321 skrev (17 timer siden):

Jeg handler ikke på nett, så da har jeg unngått det problemet. Hvis det er noe jeg absolutt skal kjøpe på nett, så ordner datteren det.

Ja, det er innmari trist at en ødelegger økonomien for seg selv.  En gang var jeg skikkelig syk lenge og da brukte jeg opp mange hundre tusen (gjorde mye annet dumt også).  Surt å se tilbake på. 

Ja,  det er surt etterpå.  Jeg har heldigvis ikke brukt kredittkort for de må jeg fysisk gå å finne. De ligger ikke inne. Jeg bruker stort sett bare penger på natten. Flere hundre tusen er jo vilt. Men for meg som er ufør og var alenemor så var tretti tusen alt jeg hadde.

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Kan du slette det fra mobilen?

Anonymkode: 69191...2ca

Mulig.  Men det er jo sjelden jeg er hypoman, hvis det er det jeg er.  Og jeg handler på nett hele tiden. 

nachnoo skrev (16 timer siden):

Jeg kjenner flere som har fått lagt inn begrensninger på bruk per uke.

Det kunne være en ide. Vet ikke helt hvordan jeg praktisk kan gjøre det.

frosken skrev (13 timer siden):

Jeg tror at du i stadig større grad vil være i stand til å identifisere en begynnende hypomani. Det er tidspunktet for å be samboeren din hjelpe til med å begrense deg. Dere kan legge en plan for dette når du er i en ok fase. 

Jeg har disposisjonsrett til en venninnes konto og det er skrevet en fullmakt som sier at jeg midlertidig kan stoppe hennes bruk av penger. 

Jeg er blitt mer obs nå. Denne gangen oppdaget jeg det raskt.

Hvordan praktisk stopper du pengebruken? Er det mulig at samboeren kan stoppe bruk av alle kort bortsett fra ett feks som det er lite penger på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...