Gå til innhold

Anbefalte innlegg

eira_mathea
Skrevet

Er etterhvert mer og mer utbredt. Den klassiske medisinske biologiske forståelsesmodellen av sykdom og årsak får motstand i nyere forståelsesparadigmer hvor man mener symptom på alt fra adhd til bipolar sykdom, personlighetsforstyrrelser mm har oppgave i traumeerfaringer.  

https://drgabormate.com/adhd/ Gabor Mate er en lege og foregangsfigur for forståelse av at adhd ikke er en biologisk sykdom men er traumelidelse. Som jeg har forstått ham mener han også dette om psykoser, borderline osv. Alt handler om relasjoner, dynamikker, epigenetikk osv. 

Hva mener dere? Og særlig deg @nachnoo? Jeg er tilbøyelig til å være enig i han i mye av f.eks. adhd-problematikk, men mener at psykoselidelser er sykdom som skal og må behandles medikamentelt og ikke gjennom traumearbeid.

nachnoo
Skrevet

Kort sagt synes jeg det er bare tull.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 timer siden):

Kort sagt synes jeg det er bare tull.

Syns du det er tull at traumer / følelser / opplevelser kommer ut som fysisk sykdom/symptomer?

Anonymkode: d1d2f...17c

psykedeliker
Skrevet

Jeg ser i min omgangskrets at mennesker med f.eks. ADHD har nytte av medisinene sine. Men jeg ser også en del tilfeller der den biologiske forståelsesmodellen brukes som unnskyldning for å la være å ta ansvar for eget liv, med stilltiende aksept fra behandlere.

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns du det er tull at traumer / følelser / opplevelser kommer ut som fysisk sykdom/symptomer?

Nei, det synes jeg ikke er tull. Det er teoriene til denne Gabor Mate jeg synes er helt bak mål.

Ved schizofreni arves en disposisjon. Er arven sterk/tung nok, blir det sykdom uansett. Men hos mange med lavere disposisjon kan alvorlige traumer være det som utløser sykdom hos en person som uten disse traumene ikke hadde fått sykdommen. Prof Douglas Turkington har argumentert godt for dette.

Ved Bipolar lidelse kan traumer utløse en ny episode, men er ikke årsaken til sykdommen.

Ved ADHD er det også en medfødt endring i hjernen som gir sykdommen, men igjen kan alvorlige traumer bidra til at alvorligere forløp.

Eva Sofie
Skrevet
nachnoo skrev (5 timer siden):

Nei, det synes jeg ikke er tull. Det er teoriene til denne Gabor Mate jeg synes er helt bak mål.

Ja, han drar teoriene sine ekstremt langt gjennom teorien om stress vs. immunforsvar. Trist.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (12 timer siden):

Ved schizofreni arves en disposisjon. Er arven sterk/tung nok, blir det sykdom uansett. Men hos mange med lavere disposisjon kan alvorlige traumer være det som utløser sykdom hos en person som uten disse traumene ikke hadde fått sykdommen. Prof Douglas Turkington har argumentert godt for dette.

Ved Bipolar lidelse kan traumer utløse en ny episode, men er ikke årsaken til sykdommen.

Ved ADHD er det også en medfødt endring i hjernen som gir sykdommen, men igjen kan alvorlige traumer bidra til at alvorligere forløp.

Ok.

Jeg trodde han skrev om når «kroppen sier stopp», men da blander jeg han kanskje med noen andre som skriver om om at traumer ligger bak kroppslig sykdom.

nachnoo
Skrevet

traumer ligger bak kroppslig sykdom.

Traumer KAN ligge bak kroppslige symptomer.

Eva Sofie
Skrevet

Ok.

Jeg trodde han skrev om når «kroppen sier stopp», men da blander jeg han kanskje med noen andre som skriver om om at traumer ligger bak kroppslig sykdom.

Jo, det er ham.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Ja, jeg mente ikke at det alltid gjør det. Men tenkte på den boka til mate. Trodde han skrev om traumer og kroppslig sykdom. Ikke at traumer fører til adhd og psykselidelee 

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (12 timer siden):

Ja, han drar teoriene sine ekstremt langt gjennom teorien om stress vs. immunforsvar. Trist.

Har lest så masse inne på dette forumet der folk er bastante på at alt man nevner av kroppslige symptomer henger sammen med psyken 🤪

Drømmeautomat
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg mente ikke at det alltid gjør det. Men tenkte på den boka til mate. Trodde han skrev om traumer og kroppslig sykdom. Ikke at traumer fører til adhd og psykselidelee 

Han mener nok traumer fører til det meste. Typisk forenklende, pseudovitenskaplig totalforklaring som har lite å gjøre med den virkelige verden, som er langt mer sammensatt enn som så.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (1 time siden):

Han mener nok traumer fører til det meste. Typisk forenklende, pseudovitenskaplig totalforklaring som har lite å gjøre med den virkelige verden, som er langt mer sammensatt enn som så.

Traumer følelser stress nervesystem påvirker vel kroppen i ganske stor grad eller tenker du ikke det i det hele tatt?

Skulle ønske flere delte din oppfatning når der gjelder en del diffuse kroniske sykdommer som er helt reelle - der folk blir putta i psykisk boksen for fort.

Sånn har det vært mes mange sykdommer før i historien og, frem til forskningen fant ut av det fusisk 

Drømmeautomat
Skrevet

Traumer følelser stress nervesystem påvirker vel kroppen i ganske stor grad eller tenker du ikke det i det hele tatt?

Jo, absolutt. Men Mate ser ut til å fokusere på traumer som den eneste forklaringen på en rekke ting, det er i hvert fall stort sett det han snakker om.

AnonymBruker
Skrevet
Drømmeautomat skrev (16 timer siden):

Jo, absolutt. Men Mate ser ut til å fokusere på traumer som den eneste forklaringen på en rekke ting, det er i hvert fall stort sett det han snakker om.

Åja. Det er litt ekstremt ja. Vi mennesker er vel uansett ofte en helhet..

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 26.5.2025 den 9.24):

Hva slags  fysisk sykdomsbilde kan man få av traumer ut fra din erfaring/kunnskap?

nachnoo
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 10.14):

Hva slags  fysisk sykdomsbilde kan man få av traumer ut fra din erfaring/kunnskap?

I hovedsak smerter.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (14 minutter siden):

I hovedsak smerter.

Ok takk. Veldig oppklarende.

Det er så uheldig at så mange lidelser bortforklares som «psykisk»

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 14.12):

Har lest så masse inne på dette forumet der folk er bastante på at alt man nevner av kroppslige symptomer henger sammen med psyken 🤪

AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 14.12):

Jeg vet ikke riktig hvilket forum du tenker på...

Noen ganger kan forum/grupperinger bli et ekkokammer som kun forsterker gruppens oppfatning, uten at en eneste kritisk stemme blir hevet. Og om noen forsøker, er det ikke velkomment.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Jeg vet ikke riktig hvilket forum du tenker på...

Noen ganger kan forum/grupperinger bli et ekkokammer som kun forsterker gruppens oppfatning, uten at en eneste kritisk stemme blir hevet. Og om noen forsøker, er det ikke velkomment.

Hva mener du?

Jeg mener at inne her på psykiatri forumet , om noen nevner fysiske eller kroppslige plager så er alle svarene som kommer «det er jo sånn ved… *sett inn psykiatrisk diagnose*, ikke noe vits å somatiserere» og lignende 

så jeg ble bare overrasket over svarene i denne tråden der folk mener motsatt

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...