AnonymBruker Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo umulig å vurdere for oss på forum om hva du har eller ikke,da, sånn egentlig. Diagnoser er jo basert på mange ting. Så hvis du er usikker er der nok best å finne en annen psykolog for utredning ja Anonymkode: aac47...e86 Ja, jeg skjønner jo at det er umulig for noen på ett forum å vurdere hvilken diagnose jeg har eller ikke. Bare lurte på om noen visste om man kunne ha diagnosen uten å ha de nevnte symptomene. Jeg har dessverre ikke råd til å gå privat men kan søke om revurdering ved ett annet DPS da. Men blir langt å reise. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ta denne testen - kan gi en pekepinn på om diagnosen er riktig. https://www.tengel.no/test-asperger-syndrom/ Anonymkode: 925f2...8fb Jeg fikk 17. Anonymkode: 22810...b4c 0 Siter
stjernestøv Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg fikk 17. jeg fikk 26. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai 16 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg fikk 17. Anonymkode: 22810...b4c Det er helt gjennomsnittlig score. Anonymkode: 925f2...8fb 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, jeg skjønner jo at det er umulig for noen på ett forum å vurdere hvilken diagnose jeg har eller ikke. Bare lurte på om noen visste om man kunne ha diagnosen uten å ha de nevnte symptomene. Jeg har dessverre ikke råd til å gå privat men kan søke om revurdering ved ett annet DPS da. Men blir langt å reise. Jeg fikk 17. Anonymkode: 22810...b4c Jeg fikk 29. Ble faktisk utredet som barn da jeg lett forsvinner inn i egen verden. Men jeg er ikke autist. Anonymkode: 8c38d...951 0 Siter
Glitter Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai (endret) Jeg får 35-40 på den testen. Jeg fikk asperger diagnosen, men da jeg fikk shizoaffektiv lidelse så tok de vekk asperger. Endret 30. mai av Glitter 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai stjernestøv skrev (20 timer siden): jeg fikk 26. Har du diagnosen? AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg fikk 29. Ble faktisk utredet som barn da jeg lett forsvinner inn i egen verden. Men jeg er ikke autist. Anonymkode: 8c38d...951 Det er jo litt interessant da, for min del. Kan vel tale for at jeg kanskje ikke har diagnosen? Worriesome Plenty 2 skrev (19 timer siden): Jeg fikk 30 og er ikke autist. Det er jo litt interessant da, for min del. Kan vel tale for at jeg kanskje ikke har diagnosen? Glitter skrev (19 timer siden): Jeg får 35-40 på den testen. Jeg fikk asperger diagnosen, men da jeg fikk shizoaffektiv lidelse så tok de vekk asperger. Hva er likheten mellom asperger og schizoaffektiv? Anonymkode: 22810...b4c 0 Siter
stjernestøv Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har du diagnosen? Nei har schizoaffektiv og gad. 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er likheten mellom asperger og schizoaffektiv? Anonymkode: 22810...b4c Det er ikke så likt. Schizoaffektiv er en blanding av schizofreni og bipolar. Schizofreni har positive(vrangforestillinger og hallusinasjoner) symptomer og negative. Blant de negative finner man autisme, særlig sosial tilbaketrekking. Men man kan bli frisk fra schizofreni og bli kvitt autismen. Det kan man vel ikke med Asperger så vidt jeg vet. 0 Siter
Glitter Skrevet 31. mai Skrevet 31. mai AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du diagnosen? Det er jo litt interessant da, for min del. Kan vel tale for at jeg kanskje ikke har diagnosen? Det er jo litt interessant da, for min del. Kan vel tale for at jeg kanskje ikke har diagnosen? Hva er likheten mellom asperger og schizoaffektiv? Anonymkode: 22810...b4c Det vet jeg ikke. De bare mente symptomene mine kunne forklares bedre med shizoaffektiv. Da jeg ble utredet for asperger så var det bare såvidt jeg fikk diagnosen. I notatet om konklusjon etter utredning så stod det at jeg scorer lavere enn det man ser på gruppenivå hos personer med asperger, men at jeg likevel scoret over cut of. Så da fikk jeg diagnosen. Men mange har stusset litt når jeg har fortalt om diagnosen. Feks det at jeg gir sånn passe mengde øyekontakt, men det er fordi jeg har lært at det er viktig når man snakker med noen. Jeg passer aktivt på å gi regelmessig øyekontakt, men bare sånn 1-2 sekunder av gangen. Akkurat nok til at de ikke vil reagere sånn på det. For det dette med øyekontakt kommer ikke av seg selv hos meg.Jeg et også en relativt humoristisk person. Jeg tuller mye når jeg en sjelden gang er med folk jeg er trygg på. Samme da jeg var innlagt i 7,5 måneder. Ble jo veldig godt kjent med de ansatte og jeg brukte en del humor, som ofte fikk oss til å le. Jeg synes kanskje at den "type" humor jeg bruker ikke er noe den gjennomsnittlige asperger vil bruke/forstå. Den er liksom ikke helt rett fram uten behov for tolkning. Uansett det gjorde meg ikke noe at diagnosen ble tatt vekk siden jeg har vært litt i tvil siste årene. Følte den passet bedre i 2017 da jeg fikk diagnosen. Var veldig fjern på den tiden. Når jeg nå snakker med helsefolk så er jeg (med unntak ved depresjon) mye mer "på", er mer aktiv og klarer i større grad å kommunisere på en god måte. Får ikke slike stormer av følelsesutbrudd lenger. Jeg hadde borderline også før, så ikke godt å si om de utbruddene av følelser kom av overstimulering og indre kaos som førte til melt down eller om det skyldtes at jeg ikke takler vanskelige følelser og veldig ofte havnet utenfor toleransevinduet mitt hvor jeg i liten grad klarte å regulere følelsene og roe meg ned samt reagerte adekvat i forhold til situasjonen. Slik som å gå i storgråting av det som mange ville kallle en moderat bagatell. I hvert fall ikke så stort et problem/situasjon at det var naturlig å reagere så voldsomt. Er glad jeg er kvitt både asperger og borderline. Spesielt borderline var en belastning å ha. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.