Gå til innhold

Er det vanlig at hjernen glemmer negative ting som har skjedd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er vanlig at hjernen glemmer negative ting som har skjedd? Jeg snakker da ikke om voldsomme ting som traumer o.l. men mer hverdagslige ting? For å forklare litt mer inngående: Jeg er skilsmissebarn og begge foreldrene mine havnet i nye, dårlige forhold da jeg var barn og ungdom. Det førte til at jeg ikke følte meg hjemme/velkommen noen plass. Det var ikke snakk om vold, men var en del krangling, skriking og uenighet mellom en av mine foreldre og deres nye partner på den ene siden, og sårende ting som ble sagt til meg og min søster fra begges nye partner.

Nå i voksen alder husker jeg ingen konkrete hendelser eller ord  som ble sagt av dette, men vet det skjedde. Er det vanlig?

Anonymkode: da955...5bb

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Ja, heldigvis. 

Hvorfor er det sånn? Om du vet noe om det?

Skrevet

Når vi opplever noe vanskelig, utskilles hormonet kortisol som igjen sletter dårlige minner. Kortisol kalles «glemmehormonet».

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (4 minutter siden):

Når vi opplever noe vanskelig, utskilles hormonet kortisol som igjen sletter dårlige minner. Kortisol kalles «glemmehormonet».

Men hukommelsen kommer vell tilbake?

Anonymkode: 115ee...3fd

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men hukommelsen kommer vell tilbake?

Anonymkode: 115ee...3fd

Ikke hos meg. 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Åja, takk for forklaring.

stjernestøv skrev (1 time siden):

Ikke hos meg. 

Ikke hos meg heller.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Men opplevelsene og følelsene sitter jo igjen… og skaper problemer 

Anonymkode: 969fb...8a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De må man lære seg å godta. Man kan ikke forandre fortid, bare hvordan man selv vil ha det i fremtiden.

Anonymkode: 11d70...ffe

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Da var  det kanskje en opplevelse som gjorde sterkt inntrykk. Kanskje hjernen strever med å lagre minnet korrekt - den prosessen kan bli feil når minner kommer som gjenopplevelser.

Det blir trolig ikke bedre når en typisk traumerespons er unngåelsesadferd (unngå alt som minner om traumet). Det å unngå en hendelse gjør jo nettopp at man bidrar til å minne seg selv på hendelsen.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De må man lære seg å godta. Man kan ikke forandre fortid, bare hvordan man selv vil ha det i fremtiden.

Anonymkode: 11d70...ffe

Du har rett, men det forutsetter at en får stablet nåtiden såpass på beina at en klarer å fokusere på fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (17 timer siden):

Hvis man er i en veldig vanskelig belastende situasjon over lang tid kan det samme skje da? At man ikke husker noe av det mens det pågår? Feks ved langvarig alvorlig sykdom eller lignende?

Og kan hjernen oppføre seg slik uten at man har utslag på høyt kortisol på målinger?

trodde nesten det var det som var dissosiasjon, men da er det kanskje ikke det samme. Syns dette du skriver er interessant.

Skrevet

Jeg mistet hukommelsen i en måned da jeg var tvangsinnlagt og ble beltelagt osv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis man er i en veldig vanskelig belastende situasjon over lang tid kan det samme skje da? At man ikke husker noe av det mens det pågår? Feks ved langvarig alvorlig sykdom eller lignende?

Og kan hjernen oppføre seg slik uten at man har utslag på høyt kortisol på målinger?

trodde nesten det var det som var dissosiasjon, men da er det kanskje ikke det samme. Syns dette du skriver er interessant.

Har du forsøkt å stille alle disse spørsmålene dine til ChatGBT? Da kan du spørre om hva du vil så mange ganger du vil.

Anonymkode: 542db...c25

Annonse

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ChatGBT

chatGPT heter det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...