AnonymBruker Skrevet mandag kl 20:42 Skrevet mandag kl 20:42 Noen som vet om man som pasient kan be om å få lese igjennom henvisningen som fastlegen skriver før den blir sendt til psykiatrien? Man hører jo om mange som får avslag, så hvis man leser igjennom på forhånd så kanskje man kan unngå det hvis man f.eks finner ut at det er tilleggsinfo man ønsker legge til eller annet? Anonymkode: d7905...fcc 1 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 10:58 Skrevet tirsdag kl 10:58 Da må du nesten ha sett flere henvisninger. Du vet jo ikke hvordan de skal formes. Tenker fastlegen kan dette bedre enn deg. Tror også fastlegen skriver det som er nødvendig. Man kan nok ofte mene man trenger den slags hjelp, mens fastlegen ser at det ikke er det store hjelpebehov, eller sjanse for å bli bedre. Anonymkode: 8e34b...08f 0 Siter
Sokk Skrevet tirsdag kl 11:22 Skrevet tirsdag kl 11:22 Da jeg ble henvist til DPS første gang så ble henvisningen laget sammen med meg over flere uker, og jeg fikk godkjenne oppsummeringen til slutt, uten at jeg trengte å be om det. (Ble henvist av et team i kommunen fordi fastlegen nektet. Så ble jeg i stedet plutselig henvist akutt og den gjennomarbeidede henvisningen ble kastet, men det er en annen historie. Jeg tror det hadde vært en fordel om den opprinnelige henvisningen hadde vært starten på DPS-forløpet mitt). Jeg synes det er en god idé å få høre om du kan lese gjennom henvisningen og komme med innspill. Du kjenner dine egne utfordringer best. En ufullstendig eller dårlig henvisning kan føre til at du blir avvist, og jeg tror det er stor variasjon blant fastleger i hvor gode de er til å skrive henvisninger til DPS. 0 Siter
nachnoo Skrevet tirsdag kl 12:01 Skrevet tirsdag kl 12:01 Man kan be om nesten alt. Fint om du bidrar i henvisningen 1 Siter
FjellOgDalar Skrevet onsdag kl 20:16 Skrevet onsdag kl 20:16 Innsynsretten gjelder her og. Heg slår et slag for samskriving, altså at man samarbeider om hva som skal stå i henvisningen/skriver den sammen. Det reduserer risiko for misforståelser, og upresise formuleringer. ikke alle fastlege skriver gode henvisninger. Første gang jeg ble henvist, åpnet legen henvisningen med «Pas. Har problemer med nervene». Kanskje ikke så rart at den ble avslått… 2 Siter
psykedeliker Skrevet onsdag kl 20:41 Skrevet onsdag kl 20:41 FjellOgDalar skrev (16 minutter siden): Innsynsretten gjelder her og. Ifølge en saksbehandler hos Statsforvalteren handler veldig mange av klagene de får inn om at pasienter ikke får den informasjonen de trenger, bl.a. om medvirkningsrett og -plikt. 0 Siter
krøll9 Skrevet onsdag kl 20:47 Skrevet onsdag kl 20:47 FjellOgDalar skrev (30 minutter siden): Innsynsretten gjelder her og. Heg slår et slag for samskriving, altså at man samarbeider om hva som skal stå i henvisningen/skriver den sammen. Det reduserer risiko for misforståelser, og upresise formuleringer. ikke alle fastlege skriver gode henvisninger. Første gang jeg ble henvist, åpnet legen henvisningen med «Pas. Har problemer med nervene». Kanskje ikke så rart at den ble avslått… 😆 "har problemer med nervene" lolz 0 Siter
nachnoo Skrevet onsdag kl 21:32 Skrevet onsdag kl 21:32 Jeg fikk en svært kort henvisning fra en svensk vikarlege: Mår psykisk illa. Henvises. 1 Siter
frosken Skrevet onsdag kl 22:29 Skrevet onsdag kl 22:29 AnonymBruker skrev (På 26.5.2025 den 22.42): Noen som vet om man som pasient kan be om å få lese igjennom henvisningen som fastlegen skriver før den blir sendt til psykiatrien? Man hører jo om mange som får avslag, så hvis man leser igjennom på forhånd så kanskje man kan unngå det hvis man f.eks finner ut at det er tilleggsinfo man ønsker legge til eller annet? Anonymkode: d7905...fcc Rent praktisk så er muligens det enkleste at du selv skriver en oppsummering av hva du mener bør med, og så gir den til fastlegen før han skriver henvisningen. 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.