Gå til innhold

Hvor mye bedre kan man som psykisk syk bli av å lese en bok?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker da på hvor mye bedre man kan bli av å hjelpe seg selv? Uten å få hjelp fra en behandler i psykiatrien?

Anonymkode: b0887...073

AnonymBruker
Skrevet

Hvor langt er et tau?

Anonymkode: 2495c...08e

AnonymBruker
Skrevet

Har man en kurerbar sykdom så kan man fint klare å kurere den selv ved hjelp av bøker. Det er jo terapi mange av selvhjelpbøker.

Også mange fine videoer på helsenorge.

Anonymkode: 5d709...e06

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Lette og kanskje moderate psykiske lidelser kan jo bli bedre av det kanskje. Kan jo hjelpe de med alvorlige lidelser og. Men kan ikke se for meg at jeg kan lese meg frisk. Har schizoaffektiv. Her er jeg nødt til å ta medisiner! Ellers går det fryktelig galt.

stjernestøv
Skrevet

Jeg følte jo at the secret hjalp meg men det varte jo ikke. 

Skrevet (endret)
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Jeg følte jo at the secret hjalp meg men det varte jo ikke. 

Nei. Hadde det hjulpet hadde det ikke fantes krig, sult, nød og problemer i verden. Man kan ikke få noe til å skje ved bare å si ting høyt ut til universitetet, eller tiltrekke seg gode ting bare ved å tenke hardt på det. 

Endret av Vendi
stjernestøv
Skrevet
Vendi skrev (4 minutter siden):

Nei. Hadde det hjulpet hadde det ikke fantes krig, sult, nød og problemer i verden. Man kan ikke få noe til å skje ved bare å si ting høyt ut til universitetet, eller tiltrekke seg gode ting bare ved å tenke hardt på det. 

nei tro meg for jeg har prøvd i ettertid og har ikke fått det til, mulig det hadde med at vi flyttet til ny plass og. Jeg fikk en ny start der. 

Fru2020
Skrevet

Det meste an min tilfriskning har skjedd utenfor helsevesenet. Men jeg har kombinert bøkene med kurs, samtaler med lekperson i frivillig organisasjon og trening.

Jeg tror du må ta tak i flere sider på en gang. En bok alene gjør ingen mirakler. 

....men jeg har jo ikke blitt helt frisk. Det kan nok verken en bok, egeninnsats eller helsevesenet gjøre. Men jeg er veldig mye bedre enn jeg var.

Jeg har nå begynt å lese bøker om positiv psykologi. Det er et spennende tema hvis du vil ha et tips

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Jeg har nå begynt å lese bøker om positiv psykologi. Det er et spennende tema hvis du vil ha et tips

Det høres bra ut. Har du tips til konkrete bøker?

Anonymkode: b0887...073

Skrevet (endret)

Min erfaring er at beste måten å hjelpe seg selv er å lære om diagnosen sin og forstå hvordan kroppen reagerer. Lære seg å kjenne de tidlige tegnene på forverring for så å ta tak i det før det blir for vanskelig å komme ut av det. Forebygning. Det kan være medisiner eller andre tiltak som f.eks. aktivitet. Passe på at hovedfokuset i hverdagen ikke blir sykdom.  

Tror man kan lese seg sykere av bøker hvis man ikke vet spesifikt hvilke diagnoser man har og er sikker på bøkene man leser har relevant fakta. 

Endret av Fionys
krøll9
Skrevet

Tja. Spørs hva som står i boken. Kanskje opplever man ikke betydelig bedring av å lese eksempelvis undergangsromaner, true crime eller konspirasjonsteorier. Men det kan jo hende at man i noen grad kan få noe ut av en selvhjelpsbok med passende tema. 

cathlin
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 27.5.2025 den 16.48):

Hvor langt er et tau?

Anonymkode: 2495c...08e

!

Endret av cathlin
Tullemusa
Skrevet

Jeg fikk mye hjelp og støtte av å lese selvhjelpsbøker. Jeg brukte mye tid på dette da jeg ble slått ut av angst. Jeg fikk kunnskap om kroppen, hva som skjer og hvorfor, og ikke minst hvordan man kan endre en ubehagelig følelse bare ved å tenke. Jeg fikk akutt angst i voksen alder og følte meg uheldig som ble rammet så hardt nesten ut av det blå. Gjennom selvhjelp fikk jeg et helt annet syn på saken, og jeg føler nå at jeg har fått fotfeste og vet hvorfor ting skjer, og ikke minst hva man kan gjøre. Faktisk har det vært spennende og interessant å lære noe nytt. Jeg kan puste normalt igjen og merker jeg at noe bygger seg opp har jeg verktøy som hjelper meg. Det at jeg har gått veien selv og faktisk blitt bra gjør meg stolt.

Eva Sofie
Skrevet

Det @Tullemusa forteller, viser at selvhjelpslitteraturen kan være nyttig, forutsatt at diagnosen er riktig som det nevnes. Det å ha kunnskap om en tilstand og kunne forvalte kunnskapen på en best mulig måte, er kjernen i selvhjelpslitteraturen. Det å lese om mennesker og kommunikasjon, tankeprosesser, mentalisering, hukommelse, hvordan hjernen/kropp fungerer er ikke selvhjelp, men nyttig kunnskap å ha med seg i livet.

Jeg tenker at en ikke kan lese seg frisk av schizofreni, bipolar, autisme, tourettes... Der kan ev. selvhjelpslitteraturen bidra til at en kan leve litt bedre med sykdommen, gjennom økt kunnskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...