Gå til innhold

Hva kan psykiatrien egentlig hjelpe med ved utmattelse pga psyken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er deprimert igjen.  Det mest fremtredende symptomet et utmattelse. Jeg ligger helt til kvelden. Da kan jeg sette meg opp noen økter om gangen.

Jeg er akkurat skrevet ut etter en uke på akuttpost. Der har jeg egentlig bare ligget i sengen. I går fikk jeg hilse på en dame fra ambulant akutt team. Jeg fikk beskjed om å ringe dem ved behov. Gjerne i helgen.

Men hva kan de egentlig gjøre? Jeg har jo snakket med aat i den gamle kommunen før og det eneste de praktisk kunne gjøre var å henvise meg til innleggelse.

Hva kan hjelpe mot utmattelsen? 

(Jeg går på stemningsstabiliserende og antidepressive. Har poliklinisk oppfølging på gruppepoliklinikken)

Fortsetter under...

Skrevet

Ikke vet jeg men det eneste som har hjulpet for depresjon for min del er høye doser SSRI. Neste gang skal jeg prøve ketamin. 

Skrevet
Fru2020 skrev (4 timer siden):

Jeg er deprimert igjen.  Det mest fremtredende symptomet et utmattelse. Jeg ligger helt til kvelden. Da kan jeg sette meg opp noen økter om gangen.

Jeg er akkurat skrevet ut etter en uke på akuttpost. Der har jeg egentlig bare ligget i sengen. I går fikk jeg hilse på en dame fra ambulant akutt team. Jeg fikk beskjed om å ringe dem ved behov. Gjerne i helgen.

Men hva kan de egentlig gjøre? Jeg har jo snakket med aat i den gamle kommunen før og det eneste de praktisk kunne gjøre var å henvise meg til innleggelse.

(Jeg går på stemningsstabiliserende og antidepressive. Har poliklinisk oppfølging på gruppepoliklinikken)

Jeg tror ikke at det er noe poeng med AAT i denne situasjonen. Jeg er kanskje tilbøyelig til å tenke at det kan være mest konstruktiv å ikke kontakte dem, men heller kommunisere med samboer om hvordan dere skal få gjort det nødvendigste i huset. 

Som du vet, så har jeg ingen tro på at utmattelse blir bedre av for mye oversoving. Jeg tror at det å bli liggende frem til kvelden er depresjonsfremmende. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kommet meg opp i den minste til klokka ti, og så heller ta noen korte pauser i senga i løpet av dagen, om du opplever det som umulig å være oppe. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (12 timer siden):

Er utmattelsen den primære lidelsen? Lite de kan gjøre med det dessverre 

Anonymkode: f93a1...a14

AnonymBruker
Skrevet

hvis utmattelse pga depresjon (symptom) så prøv å gjør som vanlig så mye du kan. prøv å stå opp til vanlig tid, prøv å spise til samme tid, om så et halvt knekkebrød, prøv å pusse tennene og å komme deg ut av boligen i 5 min. Jo mer man gjør dette dess kortere og mildere kan depresjonen bli. jo mer man bare ligger kan den bli lengre. det er dette jeg gjør i depressive faser med bp2

Anonymkode: 5ee45...54f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

hvis utmattelse pga depresjon (symptom) så prøv å gjør som vanlig så mye du kan. prøv å stå opp til vanlig tid, prøv å spise til samme tid, om så et halvt knekkebrød, prøv å pusse tennene og å komme deg ut av boligen i 5 min. Jo mer man gjør dette dess kortere og mildere kan depresjonen bli. jo mer man bare ligger kan den bli lengre. det er dette jeg gjør i depressive faser med bp2

Kommer an på om det er utmattelse pga depresjon eller ikke

Hvis det er utnattelse av andre årsaker blir det verre av aktivitet 

Og dette kan selvsagt skape depresjon

så en veldig ond sirkel :(

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet

Hos meg må jeg rett og slett da hvile.

Ligge i mørket hjelper meg til en kortere depresjon.

Anonymkode: 52be9...bd4

AnonymBruker
Skrevet

Mann klarer mer enn mann tror bare mann vil det nok. 

Anonymkode: 0866d...aa0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det kommer helt an på

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja mann.

Skrevet
cathlin skrev (16 timer siden):

Ikke vet jeg men det eneste som har hjulpet for depresjon for min del er høye doser SSRI. Neste gang skal jeg prøve ketamin. 

Jeg skal til medisinvurdering. Kanskje det blir resultatet.

frosken skrev (14 timer siden):

Jeg tror ikke at det er noe poeng med AAT i denne situasjonen. Jeg er kanskje tilbøyelig til å tenke at det kan være mest konstruktiv å ikke kontakte dem, men heller kommunisere med samboer om hvordan dere skal få gjort det nødvendigste i huset. 

Som du vet, så har jeg ingen tro på at utmattelse blir bedre av for mye oversoving. Jeg tror at det å bli liggende frem til kvelden er depresjonsfremmende. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg kommet meg opp i den minste til klokka ti, og så heller ta noen korte pauser i senga i løpet av dagen, om du opplever det som umulig å være oppe. 

Jeg tenker egentlig også at aat ikke kan hjelpe.  Jeg har kommunisert med samboer og han har tatt over noen oppgaver.  

Det med søvn hatt jeg jo diskutert med veldig mange leger etterhvert og svaret er unisont at jeg skal sove de tolv timene jeg gjør. Men jeg bør nok ikke sove mer

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er utmattelsen den primære lidelsen? Lite de kan gjøre med det dessverre 

Det er vi ikke sikre på. Utmattelsen er tilstede også når jeg ikke er inne i en depresjon. Men utmattelsen kom samtidig med at jeg ble psykisk sukk for snart 8 år siden.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg vet dette er et godt råd.  Jeg prøver. Men lykkes ikke. Samboer tok meg med på en gåtur igår. Det er vi enige om at vi skal fortsette med.  Jeg er lettere på kvelden så da er det mulig å få til. 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi vet ikke helt hva som er årsaken til hva.  Men det er en ond sirkel

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hos meg må jeg rett og slett da hvile.

Ligge i mørket hjelper meg til en kortere depresjon.

Å ligge i mørket i et kaldt rom er det som gjør at jeg føler meg lettest. Men om det er nyttig er noe annet.

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå er jeg en kvinne. Men tenker du mener man så da gjelder det meg også. Depresjon rammer viljesenteret tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (8 minutter siden):

Jeg skal til medisinvurdering. Kanskje det blir resultatet.

Jeg tenker egentlig også at aat ikke kan hjelpe.  Jeg har kommunisert med samboer og han har tatt over noen oppgaver.  

Det med søvn hatt jeg jo diskutert med veldig mange leger etterhvert og svaret er unisont at jeg skal sove de tolv timene jeg gjør. Men jeg bør nok ikke sove mer

Det er vi ikke sikre på. Utmattelsen er tilstede også når jeg ikke er inne i en depresjon. Men utmattelsen kom samtidig med at jeg ble psykisk sukk for snart 8 år siden.

Jeg vet dette er et godt råd.  Jeg prøver. Men lykkes ikke. Samboer tok meg med på en gåtur igår. Det er vi enige om at vi skal fortsette med.  Jeg er lettere på kvelden så da er det mulig å få til. 

Vi vet ikke helt hva som er årsaken til hva.  Men det er en ond sirkel

Å ligge i mørket i et kaldt rom er det som gjør at jeg føler meg lettest. Men om det er nyttig er noe annet.

Nå er jeg en kvinne. Men tenker du mener man så da gjelder det meg også. Depresjon rammer viljesenteret tenker jeg.

Hva mener du? Depresjon er ikke viljestyrt 

Annonse

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva mener du? Depresjon er ikke viljestyrt 

Nei.  Det jeg mente er at viljen min til å gjennomføre blir rammet av depresjonenen. Sånn at selv om jeg vet at noe er lurt å gjøre når en er deprimert så klarer jeg ikke samle sammen nok viljekraft til å gjennomføre.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (15 minutter siden):

For meg er det eneste som har hjulpet. Rett og slett ta hensyn til kroppen. Merker jeg at jeg er urolig eller får økt virketrang tar jeg sobril noen dager.  Mer jeg tar hensyn til at kroppen trenger mørke og hvile, jo sjeldnere prøver den å komme opp.

Skrevet
Fru2020 skrev (19 timer siden):

Fikk du noen konkrete råd under oppholdet på akuttavdelingen? Hva anbefalte de deg om å gjøre? Fikk du utbytte av innleggelsen?

Fru2020 skrev (19 timer siden):

Jeg ville ha fokus på å følge opp gruppepoliklinikken.

Sørg for å få i deg næringsrik mat. Hva kan smake?

Involver samboeren din. Forklar/gjør han trygg på hva som skjer. Si at dette er ikke noe han kan påvirke - og fokuser på at det går over (også overfor ham). Det har du erfart mange ganger tidligere.

Jeg håper dere får til å snakke åpent om at nå faller mye på ham. Lytt til ham. Hva tenker han om det? Går han med spørsmål som fortjener svar? Om man får forklaring på noe, blir det også enklere å akseptere hvorfor noe er som det er. Kan dere kanskje klare å enes om en arbeidsfordeling som både du og han kan leve med?

Det å forbruke energi, er med på å gi energi, leste jeg nylig. Jeg har erfart det selv flere ganger. Det å starte i det små, som å ta ut søpla, sette på vaskemaskin, rydde litt... Ikke gape over for mye... Sørge for å sitte oppe/være i aktivitet litt lengre enn tidligere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

For meg er det eneste som har hjulpet. Rett og slett ta hensyn til kroppen. Merker jeg at jeg er urolig eller får økt virketrang tar jeg sobril noen dager.  Mer jeg tar hensyn til at kroppen trenger mørke og hvile, jo sjeldnere prøver den å komme opp.

Jeg har truxal som behovsmedisin. Jeg bruker den alt for sjeldent tror jeg. Men jeg blir jo trett av den og når jeg bare ligger der føler jeg at jeg ikke kan ta noe som gjør meg trettere

Skrevet
Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

Fikk du noen konkrete råd under oppholdet på akuttavdelingen? Hva anbefalte de deg om å gjøre? Fikk du utbytte av innleggelsen?

Jeg ville ha fokus på å følge opp gruppepoliklinikken.

Sørg for å få i deg næringsrik mat. Hva kan smake?

Involver samboeren din. Forklar/gjør han trygg på hva som skjer. Si at dette er ikke noe han kan påvirke - og fokuser på at det går over (også overfor ham). Det har du erfart mange ganger tidligere.

Jeg håper dere får til å snakke åpent om at nå faller mye på ham. Lytt til ham. Hva tenker han om det? Går han med spørsmål som fortjener svar? Om man får forklaring på noe, blir det også enklere å akseptere hvorfor noe er som det er. Kan dere kanskje klare å enes om en arbeidsfordeling som både du og han kan leve med?

Det å forbruke energi, er med på å gi energi, leste jeg nylig. Jeg har erfart det selv flere ganger. Det å starte i det små, som å ta ut søpla, sette på vaskemaskin, rydde litt... Ikke gape over for mye... Sørge for å sitte oppe/være i aktivitet litt lengre enn tidligere.

Jeg fikk ikke noe konkret råd fra sengepost bortsett fra at jeg skulle kontakte aat og vurdere en henvisning til en annen post som ikke er akuttpost.

Samboeren min er inne en stor krise. Vil ikke si mer om det. Han er veldig god for meg, men han er helt på bristepunktet. Han var med på en samtale med psykologen på sengepost så han har fått svar der. Han prøver å ta mer ansvar hjemme, men det ligger allerede uendelig mye på hans skuldre.

Jeg tror også at det er viktig å gjøre ting. Det er bare så uendelig vanskelig 

Skrevet
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Start med å ligge maks 10timer i senga. 

Det var et fint konkret mål.  Men jeg flytter meg jo bare til sofaen.  Men det er jo bedre å ligge i sofaen enn på rommet. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...