Gå til innhold

Hva kan psykiatrien egentlig hjelpe med ved utmattelse pga psyken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Nei.  Det jeg mente er at viljen min til å gjennomføre blir rammet av depresjonenen. Sånn at selv om jeg vet at noe er lurt å gjøre når en er deprimert så klarer jeg ikke samle sammen nok viljekraft til å gjennomføre.

Men det kan jo være hvis du har en primær utmattelse som skyldes noe annet. At kroppen din faktisk ikke tåler det

Anonymkode: f93a1...a14

Fortsetter under...

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (58 minutter siden):

Fikk du noen konkrete råd under oppholdet på akuttavdelingen? Hva anbefalte de deg om å gjøre? Fikk du utbytte av innleggelsen?

Jeg ville ha fokus på å følge opp gruppepoliklinikken.

Sørg for å få i deg næringsrik mat. Hva kan smake?

Involver samboeren din. Forklar/gjør han trygg på hva som skjer. Si at dette er ikke noe han kan påvirke - og fokuser på at det går over (også overfor ham). Det har du erfart mange ganger tidligere.

Jeg håper dere får til å snakke åpent om at nå faller mye på ham. Lytt til ham. Hva tenker han om det? Går han med spørsmål som fortjener svar? Om man får forklaring på noe, blir det også enklere å akseptere hvorfor noe er som det er. Kan dere kanskje klare å enes om en arbeidsfordeling som både du og han kan leve med?

Det å forbruke energi, er med på å gi energi, leste jeg nylig. Jeg har erfart det selv flere ganger. Det å starte i det små, som å ta ut søpla, sette på vaskemaskin, rydde litt... Ikke gape over for mye... Sørge for å sitte oppe/være i aktivitet litt lengre enn tidligere.

Ikke hvis utmattelsen skuldes noe fysisk. Ved ME feks er det motsatt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ikke hvis utmattelsen skuldes noe fysisk. Ved ME feks er det motsatt 

Jeg tar utgangspunkt i de opplysningene TS gir.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (25 minutter siden):

Jeg tar utgangspunkt i de opplysningene TS gir.

Ja men hun opplyser jo oM at hun ikke vet hva utmattelsen skyldes, og at det er ille også når hun ikke er deprimert 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men det kan jo være hvis du har en primær utmattelse som skyldes noe annet. At kroppen din faktisk ikke tåler det

Behandler er også opptatt med å finne utav det. Jeg tror utmattelsen kommer av at jeg drev rovdrift på kroppen og psyken i en periode på 20 år i tillegg til at jeg levde med psykisk vold. Da klappet kroppen bare sammen til slutt. 

Skrevet
Fru2020 skrev (16 minutter siden):

Behandler er også opptatt med å finne utav det. Jeg tror utmattelsen kommer av at jeg drev rovdrift på kroppen og psyken i en periode på 20 år i tillegg til at jeg levde med psykisk vold. Da klappet kroppen bare sammen til slutt. 

Kan være du sliter med utbrenthet uavhengig av depresjon?

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (26 minutter siden):

Ja det er vel ofte flere ting

tenker det er viktig å tenke på of ikke bare forherlige å presse seg og ignorerer og presse presse fordi «depresjon» ❤️

Skrevet

Om du ligger i senga hjemme eller på et sykehus er det samme. Det du trenger er kanskje mye hvile, men at du setter deg små mål å strekke deg etter. F eks en dusj, måltid og sitte ute i 5 min. Dette bidrar til mestring og å ta kontrollen tilbake 

Skrevet
Glitter skrev (19 minutter siden):

Kan være du sliter med utbrenthet uavhengig av depresjon?

Jeg har nok en form for utbrenthet ja.  Men det har vært så mye å ta tak i at jeg egentlig ikke har fått snakket med helsevesenet om det. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja det er vel ofte flere ting

tenker det er viktig å tenke på of ikke bare forherlige å presse seg og ignorerer og presse presse fordi «depresjon» ❤️

❤️

Myyyy skrev (7 minutter siden):

Om du ligger i senga hjemme eller på et sykehus er det samme. Det du trenger er kanskje mye hvile, men at du setter deg små mål å strekke deg etter. F eks en dusj, måltid og sitte ute i 5 min. Dette bidrar til mestring og å ta kontrollen tilbake 

Det er jeg enig i. Jeg streber etter å klare slike ting.  Jeg er alltid lettere på kvelden så da får jeg gjort litt.

Jeg har sittet ute en liten halvtime idag. 

Skrevet
Fru2020 skrev (1 minutt siden):

Jeg har nok en form for utbrenthet ja.  Men det har vært så mye å ta tak i at jeg egentlig ikke har fått snakket med helsevesenet om det. 

❤️

Det er jeg enig i. Jeg streber etter å klare slike ting.  Jeg er alltid lettere på kvelden så da får jeg gjort litt.

Sikkert lurt å lufte det med behandler. At noe av dine symptomer kan forklares bedre med utbrenthet enn depresjon. Eller en god kombinasjon. 

Bra du har sittet ute litt i dag. :)

Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

❤️

Kjempebra! Det er store skritt. Ta alle skritt for det det er, det går fremover- selv om et skritt frem og ett tilbake. Det som lett kan dra en ned er de negative tankene om at man ikke får til det alle andre får til, eller bekymringer for fremover. Også tanker om hvordan ting har vært og hva en har stått i. Slike tanker er helt normalt og umulig å unngå, nettopp fordi vi ikke er roboter. Men ved å være bevisst på det og prøve så godt man klarer å være litt her og nå så hjelper det en del. Depresjon og utmattelse er grusomt vondt, man er desperat etter å få hodet over vann, og det er nettopp det det handler om- få hodet over vann først. Så ta steg for steg. Legg bort skam hvis du føler på det, for det stjeler energi. Vi har alle perioder vi ligger nede. Det er ikke bare å følge en manual fra ei lærebok. Spis sunt og gå tur i skogen, det er nesten irriterende. For ting er mer sammensatt enn som så. Heier på deg! Tenk alle gangene du har reist deg og kommet deg opp 💞

Skrevet

Vær forsiktig med diagnosen utbrenthet. Den kan man prøve seg på om en er sikker på at det ikke er noe annet.

Skrevet
Myyyy skrev (3 timer siden):

Kjempebra! Det er store skritt. Ta alle skritt for det det er, det går fremover- selv om et skritt frem og ett tilbake. Det som lett kan dra en ned er de negative tankene om at man ikke får til det alle andre får til, eller bekymringer for fremover. Også tanker om hvordan ting har vært og hva en har stått i. Slike tanker er helt normalt og umulig å unngå, nettopp fordi vi ikke er roboter. Men ved å være bevisst på det og prøve så godt man klarer å være litt her og nå så hjelper det en del. Depresjon og utmattelse er grusomt vondt, man er desperat etter å få hodet over vann, og det er nettopp det det handler om- få hodet over vann først. Så ta steg for steg. Legg bort skam hvis du føler på det, for det stjeler energi. Vi har alle perioder vi ligger nede. Det er ikke bare å følge en manual fra ei lærebok. Spis sunt og gå tur i skogen, det er nesten irriterende. For ting er mer sammensatt enn som så. Heier på deg! Tenk alle gangene du har reist deg og kommet deg opp 💞

Takk for fint svar❤️ Jeg er litt lettere nå i kveld. Stålsetter meg for en ny dagsøkt i morgen. Takk for at du heier på meg.

nachnoo skrev (2 timer siden):

Vær forsiktig med diagnosen utbrenthet. Den kan man prøve seg på om en er sikker på at det ikke er noe annet.

De siste årene før jeg ble syk jobbet jeg 6 dager i uken som leder, studerte hundre prosent, hadde lederrollen i frivillige organisasjoner, var småbarnsmor og ble jevnlig truet på livet  og utsatt for psykisk vold av han jeg da var gift med. Så jeg har hele tiden tenkt at utbrenthet er en del av mine utfordringer og at det er grunnen til at jeg sliter med utmattelse selv i gode perioder. Men jeg har jo etterhvert samlet meg opp endel diagnoser også da. 

Annonse

Skrevet
nachnoo skrev (11 timer siden):

Hvorfor?

Det er vel også ganske vanlig at utbrenthet fører med seg SEKUNDÆRT angst eller depresjon også 

Ang andre utmattelsestilstander, feks ME er ME, altså noe rent fysisk , Men som feilaktig av og til blir putta i psykisk båsen 

Men syns der er så viktig å huske på at man kan ha flere ting samtidig… og da også feks depresjon, sekundært til utmattelsessykdommer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...