krøll9 Skrevet torsdag kl 07:45 Skrevet torsdag kl 07:45 Regner med at jeg ikke er den eneste som blir påvirket av uorden? Men merker også at det er mer uorden nå enn når jeg føler meg bedre. Merker også at jeg er mer ukritisk til hva jeg spiser og går opp i vekt når alt er kaos. Jeg liksom resignerer. I perioder er det pirkete rent her, og det er gjerne perioder der jeg er ekstra restriktiv i dietten og kanskje prøver ikke spise i det hele tatt. Jeg har mer indre ro i de periodene og kjenner at jeg lengter etter den. Her sitter jeg nå midt i kaoset, med null oversikt over kalenderen og en haug av forfalte oppgaver, og jeg er rastløs, urolig, og samtidig kjenner jeg at hjernen skyter i full fart, slik at jeg bare for trang til å legge meg ned og sove bort hele tilværelsen. Nå har det vært kaostilstander i leiligheten her i flere uker. Det flyter over av klær og ting og tang. Kjenner et konstant stress av alle tingene her, men sliter med å få orden. Det lages en sti av nytt rot etter både meg selv og unger. Tror kanskje jeg har for liten plass eller for mange ting. Får bare lyst til å kaste alt jeg eier og har på søpla. Problemet da blir vel at vi ikke har noe å ha på oss og kommer til å mangle ting. Men som jeg hater ting!!! Sitter her i ro og har puls på over 100. Ser omkring meg og fastslår at leiligheten ser like ille ut, også etter at jeg har drevet med å ryddet i to timer allerede. Hvem klarer egentlig å bare ha "normal orden"? Jeg har enten helt kaos eller så har jeg så orden at jeg ikke tåler en smule på kjøkkenbenken eller en eneste sokk på avveie. Og dette henger klart sammen med psyken. Det er liksom alltid enten eller. Argh..orker ikke et sekund til jeg. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:52 Skrevet torsdag kl 07:52 Det høres tvangsmessig ut. Har du støv på hjernen? Eller du lære deg å akseptere en mellomting? Anonymkode: e04ee...d6c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 07:53 Skrevet torsdag kl 07:53 Jeg er en av de som trives i uorden. Skal ha det rent rundt meg, men ryddig er ikke så viktig. Vet hvor alt ligger uansett uorden. Er slik inni hode også, rotete der, men vet hvor alt er. Før jeg ble ufør vasket jeg 2 ganger i døgnet. Hadde fulstendig orden på alt og alt inni hode sto pent samlet i bokhyller i fargesymetri. Godt å leve uten å bruke all energi på orden. Anonymkode: 0ec4b...6b0 0 Siter
krøll9 Skrevet torsdag kl 08:00 Forfatter Skrevet torsdag kl 08:00 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres tvangsmessig ut. Har du støv på hjernen? Eller du lære deg å akseptere en mellomting? Anonymkode: e04ee...d6c Altså slik det ser ut her nå, så ville det vært en rar ting å hevde at jeg har støv på hjernen. Det er bare et uendelig rot her. Men til dels har du nok rett i at jeg styres av tvang. Trivselen er lav når det er så rotete som nå. Dessverre klarer jeg ikke få orden og det fører til at jeg kjenner meg mentalt stresset og utmattet, får dårlig selvfølelse og gir opp å ha kontroll på ting. Behovet for å ha det plettfritt her nå er til stede, men situasjonen er en helt annen. Da kommer også behovet for å rense seg selv, at kroppen er ren. Siden jeg ikke har kontroll, får jeg ikke til det, og da kjenner jeg meg dårlig. Nå har jeg bare gått til sengs for en timeout eller noe. Skulle ha dusjet og skiftet klær osv., men det kjennes så vanvittig slitsomt ut å få til i det kaoset her, og dessuten kjennes det nytteløst å vaske seg når det er så kaotisk rundt, om det gir mening... AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er en av de som trives i uorden. Skal ha det rent rundt meg, men ryddig er ikke så viktig. Vet hvor alt ligger uansett uorden. Er slik inni hode også, rotete der, men vet hvor alt er. Før jeg ble ufør vasket jeg 2 ganger i døgnet. Hadde fulstendig orden på alt og alt inni hode sto pent samlet i bokhyller i fargesymetri. Godt å leve uten å bruke all energi på orden. Anonymkode: 0ec4b...6b0 Det må være fint. Jeg synes man bør tilstede orden, men det er ho godt at du ikke blir dratt med ned i søla når der blir rot ❤️ 0 Siter
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:14 Skrevet torsdag kl 08:14 krøll9 skrev (12 minutter siden): Det må være fint. Jeg synes man bør tilstede orden, men det er ho godt at du ikke blir dratt med ned i søla når der blir rot ❤️ Jeg tror faktisk det å leve i litt rot er bra for psyken. Jeg lever i såfall ett lykkeligere liv nå enn noen gang. Mer kreativ nå enn da alt måtte være på sin plass. Anonymkode: 0ec4b...6b0 1 Siter
adhoc Skrevet torsdag kl 09:14 Skrevet torsdag kl 09:14 krøll9 skrev (1 time siden): Regner med at jeg ikke er den eneste som blir påvirket av uorden? Men merker også at det er mer uorden nå enn når jeg føler meg bedre. Merker også at jeg er mer ukritisk til hva jeg spiser og går opp i vekt når alt er kaos. Jeg liksom resignerer. I perioder er det pirkete rent her, og det er gjerne perioder der jeg er ekstra restriktiv i dietten og kanskje prøver ikke spise i det hele tatt. Jeg har mer indre ro i de periodene og kjenner at jeg lengter etter den. Her sitter jeg nå midt i kaoset, med null oversikt over kalenderen og en haug av forfalte oppgaver, og jeg er rastløs, urolig, og samtidig kjenner jeg at hjernen skyter i full fart, slik at jeg bare for trang til å legge meg ned og sove bort hele tilværelsen. Kjenner meg så altfor godt igjen. Det ironiske er jo at i gode perioder trenger jeg ikke egentlig orden for å fungere, men da går rydd og vask av seg selv. I dårlige perioder sliter jeg med beslutningsudyktighet på absolutt alle områder, og da kan det være et slit å finne ut hva jeg skal ha på meg - manglende klesvask og hauger med rent og skittent tøy om hverandre hjelper ikke akkurat på. Trøsten får være at de dårlige periodene går over før eller senere, selv om det aldri føles slik når det står på. Forsøker å si til meg selv at ok, det ser ut som et velta sirkus her, men så lenge jeg klarer å ta meg av barn og stort sett kommer meg ut døra hver dag, får det bare være sånn en periode. 0 Siter
Glitter Skrevet torsdag kl 11:58 Skrevet torsdag kl 11:58 Jeg har det også sånn. Ser ikke ut her. Men gjør jeg noe med det? Nei ikke akkurat. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.