Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mulig dette blir feil sted å spørre, men det er jo her folk har medisin kunnskap.

Jeg skal kanskje benytte sarotex for noe ikke-psykisk (nevrologisk + søvn), Men sliter en del med det mentale (og angst) i tillegg.  
Så lurte på, hvordan innvirker sarotex i små doser på angst og uro med mer?

Anonymkode: 012a3...054

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 29.5.2025 den 14.53):

Virker gunstig. 

Er sarotex annerledes med tanke på å roe ned, enn andre antidepressiva? 
hatt veldig motsatt effekt av Ssri (tåler ikke), remeron virka litt men så ble jeg deprimert etter en stund på den og måtte slutte.

Brukes sarotex vanligvis for angst?

Nå har jeg sannsynligvis ikke angst, men er urolig pga de nevrologiske plagene 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

hatt veldig motsatt effekt av Ssri (tåler ikke), remeron virka litt men så ble jeg deprimert etter en stund på den og måtte slutte.

Hvordan vet du at du ikke har angst?

Anonymkode: 9ebf9...d48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du at du ikke har angst?

Det er jo en grunn til at jeg behandles for noe nevrologisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo en grunn til at jeg behandles for noe nevrologisk.

Ja, det vet jeg, men det ene trenger ikke utelukke det andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.6.2025 den 12.56):

Jeg vet ikke hvor lenge du har vært her på DOL og hvor mye du har lest. Derfor tar jeg denne oppklaringen nok en gang.

Når jeg svarer på spørsmål, tar jeg utgangspunkt i forskning, og denne sier noe om effekt og bivirkninger på gruppenivå. For de aller fleste medisiner er det betydelige individuelle variasjoner både på effekt og bivirkninger. Det er derfor av minimal nytte å spørre om andres erfaringer. Man må prøve medisinen selv om man vil finne ut virkningen på seg selv.

Enda verre er det når det blir spurt om virkningen på en annen lidelse/andre symptomer enn det medisinen er laget for og godkjent for. For Sarotex er det depresjon, og her spørres det om angst.

Ytterligere usikkerhet blir det når det ikke en gang er en beslektet lidelse til depresjon som angst, men kanskje en for med ukjent nevrologisk lidelse med påfølgende symptomer som skal behandles.

Det eneste jeg kan si med sikkerhet, er at du kun kan finne ut av det ved å prøve. Det er ikke farlig å prøve.

Nei, Sarotex brukes ikke vanligvis ikke for angst. Men den er sikkert prøv på mange, og for noen har det sikkert hjulpet.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (16 timer siden):

Jeg vet ikke hvor lenge du har vært her på DOL og hvor mye du har lest. Derfor tar jeg denne oppklaringen nok en gang.

Når jeg svarer på spørsmål, tar jeg utgangspunkt i forskning, og denne sier noe om effekt og bivirkninger på gruppenivå. For de aller fleste medisiner er det betydelige individuelle variasjoner både på effekt og bivirkninger. Det er derfor av minimal nytte å spørre om andres erfaringer. Man må prøve medisinen selv om man vil finne ut virkningen på seg selv.

Enda verre er det når det blir spurt om virkningen på en annen lidelse/andre symptomer enn det medisinen er laget for og godkjent for. For Sarotex er det depresjon, og her spørres det om angst.

Ytterligere usikkerhet blir det når det ikke en gang er en beslektet lidelse til depresjon som angst, men kanskje en for med ukjent nevrologisk lidelse med påfølgende symptomer som skal behandles.

Det eneste jeg kan si med sikkerhet, er at du kun kan finne ut av det ved å prøve. Det er ikke farlig å prøve.

Nei, Sarotex brukes ikke vanligvis ikke for angst. Men den er sikkert prøv på mange, og for noen har det sikkert hjulpet.

Takk for svar!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...