Gå til innhold

Vinterdepresjon og reise til varmere klima

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er bipolar med sesongvariasjoner innen årsitider noe som gjør at livet kjennes bedre ut på denne tiden og tungt og slitsomt når det er vinter. Vurderer sterkt å bestille tur til varmere strøk til vinteren og vil gjøre det nå for å spare mer penger på det. Men vil det hjelpe mot vinterdepresjonen og en utmattet kropp og reise til varmere og lysere land når det er som mørkest her? Noen som reiser bort på vinteren pga helsen og som får positiv effekt av det?

Kjenner allerede at jeg gruer meg til denne årstiden igjen...

Anonymkode: b4784...ccd

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg reiser mye til varmen.

Hjelper mye. Her har man ikke mye til sommer heller, siden jeg er værsyk reagerer jeg voldsomt på gråvær, derfor reiser jeg mye hele året.

Nå er jeg ikke borte hele vinteren enda. Men planlegger å flytte ned om få år

AnonymBruker
Skrevet
Adeie skrev (4 minutter siden):

Jeg reiser mye til varmen.

Hjelper mye. Her har man ikke mye til sommer heller, siden jeg er værsyk reagerer jeg voldsomt på gråvær, derfor reiser jeg mye hele året.

Nå er jeg ikke borte hele vinteren enda. Men planlegger å flytte ned om få år

Godt det hjelper, veldig slitsomt å være så preget så lenge av året. Reiser du ofte til samme sted eller bytter på?

Den forsvunne diamanten
Skrevet

Det kan nok hjelpe mye kan jeg tenke meg! Er alltid bedre på sommeren. Utenom at jeg er mer sårbar for hypomani. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Godt det hjelper, veldig slitsomt å være så preget så lenge av året. Reiser du ofte til samme sted eller bytter på?

Følger prisene. Så det blir forskjellige steder. Reiser dit det er billigst med max 800meter til stranden.  

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er bipolar med sesongvariasjoner innen årsitider noe som gjør at livet kjennes bedre ut på denne tiden og tungt og slitsomt når det er vinter. Vurderer sterkt å bestille tur til varmere strøk til vinteren og vil gjøre det nå for å spare mer penger på det. Men vil det hjelpe mot vinterdepresjonen og en utmattet kropp og reise til varmere og lysere land når det er som mørkest her? Noen som reiser bort på vinteren pga helsen og som får positiv effekt av det?

Kjenner allerede at jeg gruer meg til denne årstiden igjen...

Jeg har konkludert med dette for meg selv i årevis, lenge før jeg fikk bipolardiagnosen. Senhøst/vinteren har alltid vært tøff for meg. Jeg kom meg til syden vinteren 19/20 og 21/22. Høsten/vinteren 22/23, 23/24 og 24/25 har jeg blitt deprimert.

Jeg tenker at hvis du selv føler at dette kan hjelpe, så er det bare å bestille. Om det ikke skulle hjelpe spesifikt mot bipolar med sesongvariasjoner, så tror jeg uansett at de fleste i Norge vil føle at det er godt å få litt sol og varme om vinteren. Jeg hadde også tatt meg en sydentur om økonomi og forpliktelser hadde tillatt det. 

Annonse

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (25 minutter siden):

Jeg har konkludert med dette for meg selv i årevis, lenge før jeg fikk bipolardiagnosen. Senhøst/vinteren har alltid vært tøff for meg. Jeg kom meg til syden vinteren 19/20 og 21/22. Høsten/vinteren 22/23, 23/24 og 24/25 har jeg blitt deprimert.

Jeg tenker at hvis du selv føler at dette kan hjelpe, så er det bare å bestille. Om det ikke skulle hjelpe spesifikt mot bipolar med sesongvariasjoner, så tror jeg uansett at de fleste i Norge vil føle at det er godt å få litt sol og varme om vinteren. Jeg hadde også tatt meg en sydentur om økonomi og forpliktelser hadde tillatt det. 

Så forstår jeg rett at du var hjemme fra høst 22 og at du i de årene ble  deprimert her i Norge, men ikke de samme periodene i syden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så forstår jeg rett at du var hjemme fra høst 22 og at du i de årene ble  deprimert her i Norge, men ikke de samme periodene i syden?

Ja, altså, jeg ser at det ble en altfor forenklet fremstilling. 19/20 var i mars, vi kom hjem natt til 12. mars 2020, og da var jo vinteren over og Covid-nedstengning på plass. Men ikke depresjon da.

20/21 var jeg hjemme og hadde det supert.

21/22 var jeg gravid, så etter sydenturen lå jeg med svangerskapskvalme og ble ganske langt nede psykisk også. Og hele det svangerskapet ble egentlig et slags preludium for en store psykiske smellen som kom et par mnd etter fødsel, dvs vinteren 22/23.

Og etter det har det jo gått en del opp og ned.

Så jeg har egentlig ikke fått bevis for at sydentur hjelper. Men jeg har troen på det og jeg har tenkt og følt på at det er viktig lenge før jeg fikk diagnosen. Også har jeg jo bevis på at senhøst/vinter = dårlig. 

Skrevet

Jeg hørte en psykolog anbefale det på en podcast. Hvorfor ikke dra sørover når det er kaldt og mørkt hjemme? og det er som regel både billigere og behageligere på destinasjonen. Det gir påfyll av lys og forhåpentligvis gode opplevelser. Sommeren er dessuten den fineste tiden hjemme, synes jeg. Så nå vurderer jeg en tur til vinteren. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...