Glitter Skrevet mandag kl 16:52 Skrevet mandag kl 16:52 På Felleskatalogen stod det at man må være forsiktig med å bruke Alimemazin samtidig som man bruker Litium. Hvorfor i så fall? Har det noe med belastning på nyrene å gjøre? Hvorfor har jeg blitt satt på Alimemazin hvis det ikke er lurt å bruke siden jeg går på Litium? Bør jeg slutte på det? Har gått på den i rundt 1,5 år uten bivirkninger og med god søvn. Hva kunne jeg heller prøvd å gå på? Medisiner jeg går på: Litium, Leponex, Fevarin, Truxal og Alimemazin. 0 Siter
ISW Skrevet mandag kl 18:52 Skrevet mandag kl 18:52 Det har ikke noe med nyrene å gjøre. Det kan handle om to ting. 1) Du bruker en del medisiner som kan forlenge QT-tiden. De senere år har det i større grad blitt påpekt at alimemazin også kan ha denne bivirkningen. Jeg antar at du har tatt EKG noen ganger og utelukket dette. 2) Alimemazin er teknisk og kjemisk sett svært likt et høydoseantipsykotikum (fenthiazinderivat). Det gjør at medisinen i Felleskatalogen deler en del av klassebivirkningene fra gamle AP. I kombinasjon med litium er det iblant sett større forekomst av bl.a EPS med antipsykotika. Dette vil da teoretisk sett også kunne gjelde alimemazin. 0 Siter
Glitter Skrevet mandag kl 21:00 Forfatter Skrevet mandag kl 21:00 (endret) ISW skrev (2 timer siden): Det har ikke noe med nyrene å gjøre. Det kan handle om to ting. 1) Du bruker en del medisiner som kan forlenge QT-tiden. De senere år har det i større grad blitt påpekt at alimemazin også kan ha denne bivirkningen. Jeg antar at du har tatt EKG noen ganger og utelukket dette. 2) Alimemazin er teknisk og kjemisk sett svært likt et høydoseantipsykotikum (fenthiazinderivat). Det gjør at medisinen i Felleskatalogen deler en del av klassebivirkningene fra gamle AP. I kombinasjon med litium er det iblant sett større forekomst av bl.a EPS med antipsykotika. Dette vil da teoretisk sett også kunne gjelde alimemazin. Okei. Men det er ikke farlig å kombinere? Da hadde vel ikke legen satt meg på det? Men det er jo ikke alltid at legen tenker over alt. Takk for svar. Endret mandag kl 21:00 av Glitter 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.