Gå til innhold

Viktig at de i psykiatrien tar også somatisk helse på alvor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med depresjoner og borderline. Så først når jeg startet bli VELDIG sliten så trodde jeg det var psykisk. Jeg har blitt sliten før under depresjon men aldri så ille som nå. Så jeg gikk ikke til fastlegen for å skjekke. Jeg tenkte automatisk at såklart var det på grunn av depresjon. 

Nå i mange måneder har jeg vært ufattelig sliten. føler meg som en 90åring. Når jeg går bare et lite stykke så føler jeg noen ganger at jeg holder på å besvime. Så de på DPS sa tilslutt jeg burde dra til fastlegen for å skjekke om det var noe somatisk. Og det var det jo. Det var lavt stoffskifte. 

Ville bare skrive det her for et typisk at psykisk syke ikke blir tatt på alvor når de får somatiske sykdommer

Anonymkode: aa9cf...235

Skrevet

jeg sover også mye uten å bli uthvilt uansett hvor mye jeg sover

Skrevet

Første legen min gjør før hun sender henvisning videre er å ta blodprøver

Anonymkode: 2ebf0...ff5

Skrevet

En av mine største frykter var/er å bli alvorlig syk og ikke bli tatt på alvor pga psykdom. Jeg ble heldigvis tatt på alvor da jeg fikk lungeemboli i fjor da, men da kunne man jo høre det. Om symptomene hadde f.eks vært slitenhet eller lignende kan det jo hende jeg ikke hadde blitt tatt like på alvor.

Anonymkode: 174fd...17f

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg sliter med depresjoner og borderline. Så først når jeg startet bli VELDIG sliten så trodde jeg det var psykisk. Jeg har blitt sliten før under depresjon men aldri så ille som nå. Så jeg gikk ikke til fastlegen for å skjekke. Jeg tenkte automatisk at såklart var det på grunn av depresjon. 

Nå i mange måneder har jeg vært ufattelig sliten. føler meg som en 90åring. Når jeg går bare et lite stykke så føler jeg noen ganger at jeg holder på å besvime. Så de på DPS sa tilslutt jeg burde dra til fastlegen for å skjekke om det var noe somatisk. Og det var det jo. Det var lavt stoffskifte. 

Ville bare skrive det her for et typisk at psykisk syke ikke blir tatt på alvor når de får somatiske sykdommer

Her var det vel du selv som evt. ikke tok deg selv på alvor? Hvis du ikke oppsøker fastlegen, så kan vedkommende neppe vite at du trenger legehjelp. 

Skrevet

Ja dette

på generell basis! Alt blir lagt på at man har psykisk hvertfall når der er diffuse sammensatte ting

(har ikke en fortid som psykisk syk)

Anonymkode: c325d...6a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja dette

på generell basis! Alt blir lagt på at man har psykisk hvertfall når der er diffuse sammensatte ting

(har ikke en fortid som psykisk syk)

Hvordan kan du si at at alt blir lagt på at man har psykiske utfordringer når du selv ikke har erfaring med det?

Anonymkode: b3ca1...1a1

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Alt blir lagt på at man har psykisk hvertfall når der er diffuse sammensatte ting

Ikke min erfaring. JEG kan ha en tendens til å gjøre det, men da jeg fikk "diffuse symptomer", ble jeg umiddelbart tatt på alvor og ble diagnostisert med en autoimmun sykdom som gir lavt stoffskifte - etter først å ha utelukket kreft.

Hvis man derimot ikke har noen form for objektive funn på verken blodprøver, røntgen, MR eller andre tester, er det jo naturlig at man går videre til eventuelt psykiske eller psykosomatiske tilstander 

Endret av adhoc
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kan du si at at alt blir lagt på at man har psykiske utfordringer når du selv ikke har erfaring med det?

Anonymkode: b3ca1...1a1

Jeg mente at jeg ikke har en psykiatrisk historikk. Men kom til lege med somatiske plager og så bare antar de det er psyksik når ser er snakk om sammensatte diffuse lidelser. Så har erfart det. Men det var ikke pga at jeg hadde en psykiatrisk bakgrunn 

Skrevet

Har opplevd det på legevakt. Hadde blodpropp. Beinet var hovent, vondt og blått. Legevaktslegen sendte meg hjem som hysterisk kvinne.

Det var på en fredags kveld. Kom til egen lege mandag, da hentet ambulansen meg og jeg ble sendt rett på operasjonsbordet. 

Hadde 4 store blodpropper. Ene rett ved lungen.

Skrevet
Adeie skrev (9 minutter siden):

Har opplevd det på legevakt. Hadde blodpropp. Beinet var hovent, vondt og blått. Legevaktslegen sendte meg hjem som hysterisk kvinne.

Det var på en fredags kveld. Kom til egen lege mandag, da hentet ambulansen meg og jeg ble sendt rett på operasjonsbordet. 

Og det trenger man ikke ha psykisk lidelse i bagasjen for å oppleve. Det er nok å være kvinne. Neida, ikke alltid, men det skjer for ofte. Har erfart at det som ser ut til å hjelpe, er å bli eldre og at man blir tatt mer på alvor da. Tror jeg.

Men det er forferdelig det du opplevde. For ikke å si livsfarlig. 

Anonymkode: af037...af7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og det trenger man ikke ha psykisk lidelse i bagasjen for å oppleve. Det er nok å være kvinne. Neida, ikke alltid, men det skjer for ofte. Har erfart at det som ser ut til å hjelpe, er å bli eldre og at man blir tatt mer på alvor da. Tror jeg.

Men det er forferdelig det du opplevde. For ikke å si livsfarlig. 

Anonymkode: af037...af7

Er nok desverre ofte slik. Som kvinne har man en liten bakdel når det kommer til fysisk helse. Terskelen for å oppsøke lege for meg er veldig høy. Og ble ikke mindre etter den turen der. 

I psykiatrien har jeg blitt tatt veldig seriøst.

Skrevet
Adeie skrev (17 minutter siden):

Jeg har også opplevd lignende.  Fikk bare en kort samtale med lege på telefonen (her bør en ringe før en drar på legevakta) Legen konkluderte raskt med at jeg bare hadde luft og forstoppelse (selv om jeg sa at jeg jo hadde vært ordentlig på do)  Så jeg ventet til vaktskiftet, da ringte jeg igjen.  Fikk da komme inn. Blodprøver viste en kraftig infeksjon og ble lagt rett inn på sykehus og ble hasteoperert på natta. Da hadde blindtarmen sprukket.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...