Gå til innhold

Har jeg en liten form for spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en kvinne i midten av 30 årene, har mann, ett barn på 4 år, og 100% jobb med pendling på 1 time frem og tilbake. En stressende hverdag. Har siden ung alder slitt en del med selvbilde, og det har de siste mnd hjulpet litt å prate med et helsepersonell. 

For ca 6-7 år siden da jeg var en en tung periode i livet drev jeg i perioder med litt overspising og oppkast. Gikk flere år uten, før jeg for ca 6 mnd startet med dette igjen innimellom. Kan være 1-3 gang i uken og så gå mange uker til neste gang og flere mnd. Jeg føler jeg har kontroll, men vet det ikke er bra og har nevnt dette for helsepersonellet jeg snakker med, og vedkommende trur det skyldes stress og at jeg må roe litt ned.

Derfor føler jeg det blir litt bagatellisert, og at det ikke er «noe big deal» og gjøre det en sjeldent gang. 

Mener dere at jeg har et problem?

Anonymkode: d75da...1f6

Skrevet

Da jeg fikk bulimi som tentativ diagnose så sa behandler at hvis man fremprovoserer oppkast eller misbruker avføringsmidler mer enn to dager i ukenvså er det ifølge kriteriene rett å sette bulimi som diagnose. 

Jeg gjorde det kun i noen måneder i forbindelse med depresjon og samlivsbrudd. Så fikk aldri diagnosen sånn offisielt på papiret. 

Vet ikke hvordan det stiller seg når det er sporadisk og periodevis man har den regulerende adferden. 

AnonymBruker
Skrevet

Flere med erfaringer? 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (11 timer siden):

Da jeg fikk bulimi som tentativ diagnose så sa behandler at hvis man fremprovoserer oppkast eller misbruker avføringsmidler mer enn to dager i ukenvså er det ifølge kriteriene rett å sette bulimi som diagnose. 

Jeg gjorde det kun i noen måneder i forbindelse med depresjon og samlivsbrudd. Så fikk aldri diagnosen sånn offisielt på papiret. 

Vet ikke hvordan det stiller seg når det er sporadisk og periodevis man har den regulerende adferden. 

Takk for at du deler. Er det lenge siden du slet med dette?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for at du deler. Er det lenge siden du slet med dette?

ts

Ja det var i 2016. Har Slitt med spiseforstyrrelse i flere år etter det, men da kun restriktiv kost og mye trening. Ikke noe oppkast. 

Vil si jeg er frisk fra det nå da.

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (7 timer siden):

Ja det var i 2016. Har Slitt med spiseforstyrrelse i flere år etter det, men da kun restriktiv kost og mye trening. Ikke noe oppkast. 

Vil si jeg er frisk fra det nå da.

Godt å høre du nå er frisk.

Jeg holdt meg unna i flere år før jeg begynte igjen for 6-7 mnd siden, og jeg føler det er en god trøst å ha i hverdagen hvis det blir for tøft. Da vet jeg at jeg kan få det jeg har overspist opp igjen, og jeg føler en lettelse. Også kan ta gå noen uker før neste gang. 
Føler litt skam de gangene jeg gjør det da, og jeg skjuler det for mannen min.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som ønsker å dele sine erfaringer? 

AnonymBruker
Skrevet

Du vet det ikke er bra. Du gjør det ved stress, da må du finne en annen måte å takle stress på. 

Man kan ødelegge spiserør og tenner ved å kaste opp mye. 

Anonymkode: 53595...c17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du vet det ikke er bra. Du gjør det ved stress, da må du finne en annen måte å takle stress på. 

Man kan ødelegge spiserør og tenner ved å kaste opp mye. 

Anonymkode: 53595...c17

Takk for svar.

Vet det ikke er bra selv om jeg føler en viss kontroll. Føler også det er en liten trøst å gjøre det om kvelden hvis ting blir tøft.

ts

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...