Gå til innhold

Fikk avslag for behandling for sterk ocd

Anbefalte innlegg

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (Akkurat nå):

Bor du i Oslo er det en spesial poliklinikk på Gaustad sykehus for kun OCD. Vet ikke om det finnes andre steder i landet.

Legen mener at det ligger traumer i det for jeg ble utstøtt hele skolegangen min på skolen. Og jeg opplevde å nesten miste et barn som kan være med på å gi grunnlaget. 

Anonymkode: 4e01b...4a8

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (4 minutter siden):

Bor du i Oslo er det en spesial poliklinikk på Gaustad sykehus for kun OCD. Vet ikke om det finnes andre steder i landet.

Men jeg kan mulig få behandlet ocd på firedagers behandling, men legen mener det blir for tungt for meg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Jo mine voksne barn vet om det. Far til barna/ min eks var vitne til hvor vondt jeg hadde det. Barna er voksne men de synes det er helt ufattelig at jeg ikke får hjelp for dette.

Familiemedlemmer er kanskje ikke de beste å snakke med om slike tanker. Men kanskje det finnes noen i den seriøse delen av alternativmiljøet.

Skrevet
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Familiemedlemmer er kanskje ikke de beste å snakke med om slike tanker. Men kanskje det finnes noen i den seriøse delen av alternativmiljøet.

Jeg tenker at det hele er blitt pinlig. Plutselig føler jeg at jeg ikke kan være syk nok og at jeg ikke blir trodd. Det var nedturen når jeg kjemper og kjemper med dette. 

Worriesome Plenty 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg kan mulig få behandlet ocd på firedagers behandling, men legen mener det blir for tungt for meg

Der er jeg uenig med legen din. Å bli kvitt tvang krever å lære seg å tenke på en ny måte.

Skrevet
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Men det jeg har er ihvertfall ikke noe de fleste bærer på til dagen. Jeg venter på svar fra legen nå om hva han mener vi bør gjøre videre. De som ga avslaget skrev at jeg kunne søke om behandling hos universitet student-teamet. Men at dette gir ikke grunnlag for spesialisthelsetjenesten 

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (2 minutter siden):

Der er jeg uenig med legen din. Å bli kvitt tvang krever å lære seg å tenke på en ny måte.

Men kan ocden komme av traumer fra fortid? Og da må man i dybden av det for at behandling for OCD skal virke ?

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Men kan ocden komme av traumer fra fortid? Og da må man i dybden av det for at behandling for OCD skal virke ?

Jeg er åpenbart ikke lege, men jeg har fått med meg at OCD trenger kognitiv behandling og ikke psykoanalyse. Jeg har selv tvang som ledd i en annen lidelse og det er i hvert fall hos meg tilfeldig hva angsten handler om.

Har du fått medisiner av legen? Det bør du få, såkalte ssri som f.eks. zoloft. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Plutselig føler jeg at jeg ikke kan være syk nok og at jeg ikke blir trodd.

Det er nok en del av problematikken.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det jeg har er ihvertfall ikke noe de fleste bærer på til dagen.

Slike tanker er nok vanligere enn du tror.

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (6 minutter siden):

Jeg er åpenbart ikke lege, men jeg har fått med meg at OCD trenger kognitiv behandling og ikke psykoanalyse. Jeg har selv tvang som ledd i en annen lidelse og det er i hvert fall hos meg tilfeldig hva angsten handler om.

Jeg fikk cipralex.  Går på 20 mg for dagen. Men jeg er roligere og takler livet bedre ellers. Men ocden takler jeg egentlig ikke. Altså det å ikke klare å skille bilder at nære folk blir drept fra realiteten. Den er vond. Tar tid alltid å få hvert anfall til å synke inn med at det må ha vært ocden / tankene som spiller meg puss. 

Jeg er ekstremt redd for å miste folk ut av livet mitt. Og det kobles mulig til erfaringen som barn ? Jeg ble utstøtt og måtte stå alene hvert friminutt så og si hele skolegangen . 

Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (11 minutter siden):

Det jeg har er det ikke litt psykotisk og? Det å ikke klare å skille tanker og virkelighet? Jeg vet ikke. Men ocd virker mulig på samme måte. Står i anmeldelser til legen min at folk sier at han ikke er så god på psykiske sykdommer men han har jo tatt meg på alvor med å gi meg sykemeldinger, medisiner og søke om behandling og den hjelpen setter jeg pris på. Men viktig å få rett behandling ja. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ble utstøtt og måtte stå alene hvert friminutt så og si hele skolegangen .

Har du gjort deg noen tanker om hvordan du kan reversere eller "overskrive" denne opplevelsen?

Skrevet
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Har du gjort deg noen tanker om hvordan du kan reversere eller "overskrive" denne opplevelsen?

Jeg har tilgitt alt som skjedde den gangen, også prøver jeg å tenke på de gode minner jeg har. Ikke de dårlige. Så egentlig er jeg over det for lengst men kanskje opplevelsen har gjort at jeg er så redd for å miste folk ? 

Skrevet

Og redselen for å miste har dermed ført med seg at jeg sliter med bilder av død og skader hos mine nærmeste i hodet ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har tilgitt alt som skjedde den gangen

Det virker ikke slik, siden du refererer til hendelene i det hele tatt. Eller har vi ulik forståelse av tilgivelsesbegrepet?

Skrevet

Hvis diagnosen ocd er riktig, vil fastlegen kunne hjelpe deg med korrekt medisinering. Det krever kompetanse, men det er mulig å søke hjelp hos en psykiater som kan dette.

Skrevet
nachnoo skrev (16 minutter siden):

Hvis diagnosen ocd er riktig, vil fastlegen kunne hjelpe deg med korrekt medisinering. Det krever kompetanse, men det er mulig å søke hjelp hos en psykiater som kan dette.

Jeg har vært sykemeldt i ca 5 måneder.  Medisinen hjelper med å gjøre meg rolig og takle andre problemer men ikke det at jeg ikke klarer å skille tanker fra virkelighet i noen anfall innimellom hver dag

Skrevet
nachnoo skrev (18 minutter siden):

Det å slire med å skille tanker fra virkelighet er ihvertfall ikke nok for å få hjelp fra spesialisthelsetjenesten virker det som. Hvis de ikke har misforstått henvisningen, eller at den har vært dårlig formulert

Skrevet

Det å slire med å skille tanker fra virkelighet er ihvertfall ikke nok for å få hjelp fra spesialisthelsetjenesten virker det som.

Det kommer nok litt an på innholdet i tankene.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (7 timer siden):

Det kommer nok litt an på innholdet i tankene.

Jeg ble bare sjokkert over avslaget . Men ok. Jeg får høre hva legen og fortsette på medisinene,  og håpe på bedring.  😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...