Gå til innhold

Er det å høre stemmer alltid psykotisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er man automatisk psykotisk hvis man hører stemmer inni hodet? 

Anonymkode: 537ef...89b

AnonymBruker
Skrevet

Hvem sine stemmer?

Anonymkode: 845cf...7bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem sine stemmer?

Ånder

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ånder

Hvordan vet du at det er ånder, og ikke din indre stemme?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (7 minutter siden):

Hvordan vet du at det er ånder, og ikke din indre stemme?

Det er lett å skille. Mine egne tanker produserer jeg selv. Andres tanker kommer inn i hodet mitt utenfra. Utenfra og inn. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Andres tanker kommer inn i hodet mitt utenfra.

Hvordan kommer andres tanker inn i hodet ditt?

AnonymBruker
Skrevet
55 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ikke i hvertfall ikke ikke friskt.

Anonymkode: b92bf...4cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ånder

Da tenker jeg man bør få hjelp. 

AnonymBruker
Skrevet
49 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er ikke i hvertfall ikke ikke friskt.

Anonymkode: b92bf...4cf

Hvis du leser på nettet så er det faktisk veldig vanlig å høre stemmer og de fleste som hører stemmer har ikke en gang en psykisk lidelse. 

Anonymkode: ad90c...8c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis du leser på nettet så er det faktisk veldig vanlig å høre stemmer og de fleste som hører stemmer har ikke en gang en psykisk lidelse. 

Nå er det jo hvilke stemmer man hører som her er viktig. Jeg hører stemmen til faren min jeg, men er jeg som tenker hans stemme.

nachnoo
Skrevet

Å høre stemmer trenger ikke å være psykotisk.

I TS sitt tilfelle før fortolkningen av stemmene (det er ånder) meg til å mistenke sykdom. TS sin funksjon vil si mye om det er sykdom eller ikke.

Eva Sofie
Skrevet
nachnoo skrev (På 7.6.2025 den 13.24):

Å høre stemmer trenger ikke å være psykotisk.

I TS sitt tilfelle før fortolkningen av stemmene (det er ånder) meg til å mistenke sykdom. TS sin funksjon vil si mye om det er sykdom eller ikke.

Jeg husker ikke hvor jeg har hørt/lest det, men at det ev. kan være en forskjell på stemmene, om de oppleves som ekte og fra utsiden eller en stemme innenfra i eget hode. Samt egen fortolkning/oppfatning av stemmen. Jeg håper at psykiatrien har blitt mer oppmerksom på dette nå enn for 15-20 år siden.

Jeg håper at du, TS, oppsøker nødvendig hjelp. Ikke godt å ha det slik du beskriver.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutes ago, Eva Sofie said:

Jeg husker ikke hvor jeg har hørt/lest det, men at det ev. kan være en forskjell på stemmene, om de oppleves som ekte og fra utsiden eller en stemme innenfra i eget hode. Samt egen fortolkning/oppfatning av stemmen. Jeg håper at psykiatrien har blitt mer oppmerksom på dette nå enn for 15-20 år siden.

Jeg håper at du, TS, oppsøker nødvendig hjelp. Ikke godt å ha det slik du beskriver.

Tenker du at lilli bendriss ikke har et godt liv? Er mange som hører stemmer, som er religiøse eller bare interessert i det åndelige som ikke er psykisk syke. Det kan selvsagt være tegn på psykisk sykdom, men da forutsetter det jo nedsatt funksjonsnivå som følge av det. 

nachnoo
Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Det er riktig at noen typer stemmehøring er alvorligere enn andre. Kommenterende stemmer ("Du bør ikke bruke den stygge buksa") og diskuterende stemmer (to eller flere ulike stemmer som diskuterer med hverandre) regnes som rimelig sikre tegn på psykose, vanligvis schizofreni.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker du at lilli bendriss ikke har et godt liv? Er mange som hører stemmer, som er religiøse eller bare interessert i det åndelige som ikke er psykisk syke. Det kan selvsagt være tegn på psykisk sykdom, men da forutsetter det jo nedsatt funksjonsnivå som følge av det. 

Hun tjener penger på det  Altså funnet seg en jobb hun er god på, tviler på hun hører noe som helst.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.6.2025 den 11.14):

Har du seponert medisiner i det siste?

Anonymkode: c4ff8...c95

Worriesome Plenty 2
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Jeg har bare hørt stemme fra inne i hodet. En jeg har kranglet med siden jeg var 10 år. I psykotiske perioder har jeg trodd det var Satan som satte han der. Så det er ikke nødvendigvis slik at stemme utenfra = psykose, og stemme innenfra= ikke psykose.

Everybody
Skrevet

De med kompleks PTSD, dissosiativ lidelse eller alvorlig angst kan også høre stemmer.

Skrevet

Da jeg var paranoid og psykotisk første gangen var de to stemmer som forfulgte meg og snakket om meg. Er litt usikker på om det var inni hodet eller utafor,  men det var i alle fall del av psykose. 

Skrevet (endret)

Jeg har kjent stemmene bli fysisk puttet inn i hodet mitt. Men det har kun skjedd i psykose

har Hatt stemmer som diskuterer og forklarer alt jeg gjør

og stemmer som sier hei og hallo 

jeg går ut døra og leter etter dem, men ingenting å se

også har jeg hørt navnet mitt bli sagt, høyt og veldig skremmende

jeg var så redd at jeg løp ut og hylte og løp til legevakten

ba om å bli innlagt for å beskytte meg selv.. har jo blitt tvangsinnlagt før osv. men denne gangen!! Når jeg virkelig ønsket å bli lagt inn ville ikke sykehuset ta imot meg

Jeg hylte videre og sparket i ting 

turte ikke gå hjem så la meg litt ved elva. En stund. Så jeg gikk til domkirka og satt meg ned. Ble dit til kl 4

Kl 4 turte jeg gå hjem.. sovnet. Med ubesvart anrop fra fact

da ble jeg innlagt og fikk diagnose schizoaffektiv.. 2 stk AP hjalp ikke , ble psykotisk enda en gang. Da fikk jeg Leponex. Usikker på om jeg trenger den. Behøvde bare omsorg og søvn/ men tørr ikke slutte på Leponex. Pga er livredd stemmene, men hører ingenting nå så

Endret av Marye

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...