Gå til innhold

skeptisk til medisiner nå.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
laban skrev (6 minutter siden):

Jeg studerte databehandling og andre realfag rundt 1980, før det fantes PCer og mens innleveringer måtte føres for hånd. Da tøyset vi med at vi skulle programmere en "svadagenerator" for å produsere innledning, drøfting og avslutning på rapporter vi måtte skrive etter f.eks. laboratorieforsøk i fysikk. Vi tenkte å gi denne generatoren noen stikkord, og så kunne den skrive ut de avsnittene som uansett skulle følge en fast struktur. Dermed kunne vi slippe unna med å skrive bare selve resultatet av forsøket. I dag antar jeg at Chatgpt kunne krevet hele labrapporten hvis vi hadde fortalt den noen fakta. 

Minnet meg om et "spill" jeg hadde på vår første PC tilbake i 1994, en 386. Det var et program som skulle gjette hva slags dyr du tenkte på. 

Den ville stille deg masse spørsmål som du skulle svare ja/nei på til den fant det riktige svaret. Hvis du tenkte på et dyr som ikke var i databasen så kunne du legge det til. Vi var fullstendige målløse, det virket som om programmet kunne lese tankene våre. 😆

Endret av Vhanja
Skrevet
Vhanja skrev (5 minutter siden):

Den ville stille deg masse spørsmål som du skulle svare ja/nei på til den fant det riktige svaret. Hvis du tenkte på et dyr som ikke var i databasen så kunne du legge det til.

Så lurt 😁

frosken
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oppmerksomhetsbehov igjen? 🙄

Anonymkode: 3b388...004

Denne tråden handler om noe helt annet. 

Kanskje du har grunn til å huske på at på deg selv kjenner du ingen andre?

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (59 minutter siden):

Denne tråden handler om noe helt annet. 

Kanskje du har grunn til å huske på at på deg selv kjenner du ingen andre?

Og på deg selv kjenner du ikke meg 

Anonymkode: 3b388...004

Skrevet

Kanskje du bør søke hjelp til å få fokuset bort fra sykdom og medisiner. Du blir ikke akkurat friskere av å bruke så mye tid på internett. Søke og lese om alskens ting som ikke gjør deg noe godt. 

AnonymBruker
Skrevet

Virker jo ikke helt som at medisinene har gjort deg noe bedre da så jeg tenker hvorfor ikke prøve livet uten medisiner? Hvor mange år er det siden du var helt uten medisiner? 

Anonymkode: 8fe75...d71

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Virker jo ikke helt som at medisinene har gjort deg noe bedre da

Hva baserer du det på?

Skepsis til bivirkninger betyr ikke nødvendigvis at det ikke er noen virkning.

stjernestøv
Skrevet
laban skrev (13 timer siden):

Chatgpt er et program som følger regler (algoritmer) ut fra hva brukeren skriver/spør om. Du har kanskje blitt utsatt for en chatbot når du har prøvd å få kontakt med kundeservice på en nettside: I stedet blir du bedt om å beskrive problemet, og så får du et ganske ubrukelig svar, hvis du ikke tilfeldigvis spør om åpningstider eller noe annet enkelt som ligger på nettsiden fra før.

Chatgpt er "bare" en veldig avansert chatbot som søker gjennom hele internett mye raskere enn det som var mulig for få år siden. Det ligger jo enorme mengder informasjon på nettet. Men i vanlige søkemotorer må man ha erfaring med f.eks. hvilke søkeord man skal bruke - og mange av dem er dårlige i norsk. Chatgpt er utviklet for å forbedre disse egenskapene: Den klarer å trekke ut de viktige begrepene av et spørsmål som er stilt på "dagligspråk", slik at den treffer godt på hva man søker etter, og den er god til å svare med ferdig/ryddig oppsummert informasjon i stedet for bare en haug med lenker. 

Chatgpt er ikke på noens parti, den bryr seg ikke noe mer om deg enn om folk du misliker, og den vet ikke noe hemmelig som ingen fagfolk vet. Algoritmene fanger opp hva du er ute etter og gir deg svar deretter. Tenk deg at du hver gang du tok av lokket på medisinboksen, fikk lest opp absolutt alt om de mulige bivirkningene som står i alle pakningsvedleggene, selv de som bare rammer noen ganske få, med høy stemme. Det er det samme som skjer hvis du stiller spørsmål som synliggjør at du er skeptisk og engstelig.

https://www.dagsavisen.no/debatt/chatgpt-er-ikke-vennen-din/5650093  (denne artikkelen går ikke veldig i dybden, men den går gjennom noe av det grunnleggende)

Dessuten vil den gjerne dreie "diskusjonen" over på noe som det er enklere å finne entydige svar på, hvis du spør om noe som er litt vanskelig å finne. F.eks. hvis du spør om resultater fra treningskamper i en idrett før sesongstart, vil den heller prakke på deg resultater fra forrige sesong. De ligger jo pent og ryddig på nettsider, mens treningskamper er gjemt i lagenes egne FB-grupper o.l. (På lavere nivåer altså, den finner nok treningskamper i fotball mellom eliteserie- og toppserielag.)

Dette er ikke noe revolusjonerende i seg selv, det er de samme mekanismene som gir deg "tilpasset" reklame og "feeds" ut fra hva du har klikket på og meldt deg inn i på f.eks. Facebook. Personlig er jeg inderlig kritisk og skeptisk til hva slike "feed"-algoritmer gjør med informasjonsflyten i samfunnet, folk burde få nyheter og kunnskap fra seriøse og redaktørstyrte kilder, ikke ut fra hva de har kjøpt eller heiet på tidligere. Men det er en litt annen diskusjon. 

Jeg studerte databehandling og andre realfag rundt 1980, før det fantes PCer og mens innleveringer måtte føres for hånd. Da tøyset vi med at vi skulle programmere en "svadagenerator" for å produsere innledning, drøfting og avslutning på rapporter vi måtte skrive etter f.eks. laboratorieforsøk i fysikk. Vi tenkte å gi denne generatoren noen stikkord, og så kunne den skrive ut de avsnittene som uansett skulle følge en fast struktur. Dermed kunne vi slippe unna med å skrive bare selve resultatet av forsøket. I dag antar jeg at Chatgpt kunne krevet hele labrapporten hvis vi hadde fortalt den noen fakta. 

takk for forklarende svar, tror jeg må lese det flere ganger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Virker jo ikke helt som at medisinene har gjort deg noe bedre da så jeg tenker hvorfor ikke prøve livet uten medisiner? Hvor mange år er det siden du var helt uten medisiner? 

Medisiner gjør mye for stjernestøv. 

Anonymkode: 1f51b...b88

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er noen år nå og jeg har ikke vært psykotisk men mye annet som plager meg, egentlig vil jeg ikke gå på noen medisiner men det er vanskelig. 

stjernestøv
Skrevet
Fionys skrev (13 timer siden):

Kanskje du bør søke hjelp til å få fokuset bort fra sykdom og medisiner. Du blir ikke akkurat friskere av å bruke så mye tid på internett. Søke og lese om alskens ting som ikke gjør deg noe godt. 

Ja det er vel sant. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Ja det er vel sant. 

Da må du også gjøre det!

Anonymkode: 040d8...3fb

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da må du også gjøre det!

Skal gjøre det. Skal be om hjelp til å prøve å fokusere på andre ting. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Skal gjøre det. Skal be om hjelp til å prøve å fokusere på andre ting. 

Bra!👍 

Glitter
Skrevet (endret)
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Kan være et bilde av katt og tekst som sier 'The stupid moment when you have your pill bottle in front of you but you can't remember if you already took it or not.'

Derfor bør du bruke dosett. :)

Endret av Glitter
stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (5 minutter siden):

Derfor bør du bruke dosett. :)

Har kun dosett til risperdal. :) 

Skrevet

Jeg tar bare Marewan, men bruker alltid dosett. Hvis ikke går jeg lett i surr på om jeg har tatt eller ikke.

nachnoo
Skrevet
stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Du bør bruke dosert til alle medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (15 minutter siden):

Det finnes multidossett til alle medisina dine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...