Gå til innhold

Alimemazin og demens

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man aldri er trøtt eller sover har man vel ikke så bra melatonin produksjon kanskje?

Vil ikke melatonin uanset gi bedre søvnkvalitet ?

Anonymkode: 3e4ce...b8c

Nei, for meg virker ikke melatonin, og jeg bør ikke være trøtt. Det virker kun hvis du har manko. Men er ikke noe problem å prøve.

Anonymkode: f15a9...8e2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, for meg virker ikke melatonin, og jeg bør ikke være trøtt. Det virker kun hvis du har manko. Men er ikke noe problem å prøve.

Anonymkode: f15a9...8e2

De gir det jo ut på psykiatrisk som sovemedisin 

Har også hatt varierende effekt av melatonin.. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De gir det jo ut på psykiatrisk som sovemedisin 

Har også hatt varierende effekt av melatonin.. 

Gir de ut melatonin på psykiatrisk som sovmedisin? Spør for forstod ikke om du mente melatonin eller alimemazin. 

Anonymkode: 43c22...c41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gir de ut melatonin på psykiatrisk som sovmedisin? Spør for forstod ikke om du mente melatonin eller alimemazin. 

Ja melatonin 

Jeg fikk hvertfall det der og virka som det var noe de brukte mye

Skrevet

Spurte chatGTP og hun sa at det er en sammenheng der, særlig hos eldre og ved langvarig bruk. Og ved høye doser. 

Ble litt skeptisk nå jeg og tenker jeg burde avvende meg. Jeg bruker 40 mg hver kveld. Kanskje først redusere til én kapsel per kveld også får jeg prøve meg uten da. Kanskje prøve melatonin. Har ikke helt trua på melatonin da, men. Vet jo ikke før jeg har prøvd. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (33 minutter siden):

Spurte chatGTP og hun sa at det er en sammenheng der, særlig hos eldre og ved langvarig bruk. Og ved høye doser. 

Ble litt skeptisk nå jeg og tenker jeg burde avvende meg. Jeg bruker 40 mg hver kveld. Kanskje først redusere til én kapsel per kveld også får jeg prøve meg uten da. Kanskje prøve melatonin. Har ikke helt trua på melatonin da, men. Vet jo ikke før jeg har prøvd. 

Føler ikke melatonin er like kraftfullt, den slår jo ikke av på samme måte som alimemazin. Når man virkelig ikke klarer sove på ehen maskin 😔

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Føler ikke melatonin er like kraftfullt, den slår jo ikke av på samme måte som alimemazin. Når man virkelig ikke klarer sove på ehen maskin 😔

Melatonin er mye bedre en Alimemazin, ingen tvil der. Og det er ingen "hangover" så mange pluss her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Ja vil tro det er litt som å gå fra 10 mg vival til én stk solbril. Når en er vant til noe sterkere så blir ikke substituttet så virkningsfullt. Selv om det i utgangspunktet hadde funket hvis en ikke hadde vært vant til noe sterkere..

Men jeg vil ikke ha demens så må slutte. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja vil tro det er litt som å gå fra 10 mg vival til én stk solbril. Når en er vant til noe sterkere så blir ikke substituttet så virkningsfullt. Selv om det i utgangspunktet hadde funket hvis en ikke hadde vært vant til noe sterkere..

Skulle ønske nachno eller isw kunne si noe mer om dette😪

AnonymBruker
Skrevet
erik123 skrev (12 minutter siden):

Melatonin er mye bedre en Alimemazin, ingen tvil der. Og det er ingen "hangover" så mange pluss her. 

Det er nok mye «bedre» ja. Men det virker jo dessverre ikke like sederende når man sliter  veldig med søvnen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skulle ønske nachno eller isw kunne si noe mer om dette😪

Du kan jo tagge dem?

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (5 minutter siden):

Jeg har brukt 20mg alimemazin lenge. Har halvert dosen noen dager og sover likevel, men det er som at søvnen ikke blir «dyp» nok:( og blir koko av det på dagen 

Skrevet

Det er veldig mange ting som øker risikoen for demens. Kanskje er det ikke alimemazin du burde være mest bekymret for.

Alkohol øker f.eks risikoen for demens. Så å begrense alkoholbruken kan være en enkel måte å få redusert risikoen for demens uten å gå på kompromiss med noe som helst.

Hvis du trenger alimemazin for å sove i en periode og den hjelper deg til å fungere bedre og ha det bedre, så tenker jeg at det er helt topp å bruke den.

Hvis søvnproblemene er langvarige og ikke knyttet til psykisk lidelse eller en bestemt psykisk belastende periode, så bør du få hjelp til å jobbe med søvnproblemene. 

Skrevet
Sokk skrev (13 minutter siden):

Det er veldig mange ting som øker risikoen for demens. Kanskje er det ikke alimemazin du burde være mest bekymret for.

Alkohol øker f.eks risikoen for demens. Så å begrense alkoholbruken kan være en enkel måte å få redusert risikoen for demens uten å gå på kompromiss med noe som helst.

Hvis du trenger alimemazin for å sove i en periode og den hjelper deg til å fungere bedre og ha det bedre, så tenker jeg at det er helt topp å bruke den.

Hvis søvnproblemene er langvarige og ikke knyttet til psykisk lidelse eller en bestemt psykisk belastende periode, så bør du få hjelp til å jobbe med søvnproblemene. 

Huff ja. Alkoholdemens er ikke noe man vil ha. Når frontallappen slutter å fungere som normalt så blir mange veldig sinte og aggressive. Det så jeg da jeg jobbet på et lukket sykehjem for demens. De sykeste kom til den avdelingen. Vil ikke ende opp der selv nei. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (50 minutter siden):

Nå handler ikke denne tråden om årsaken for mitt behov for søvnhjelp. Lurer spesifikt på det med alimemazin og demens/kognitive vansker 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Gir de ut melatonin på psykiatrisk som sovmedisin?

Jeg fikk det for over 20 år siden under en lengre innleggelse (da man var lenge innlagt), da det var lite kjent i Norge. Jeg fikk blackout av 6 mg kapsler og gikk på det kun noen få kvelder.

For en del år siden forsøkte jeg Cirkadin, pga. et brått medisinbrytte. Jeg opplevde overhodet ingen virkning, men en ekstrem psykisk uro/rastløshet. Aldri mer for min del... Jeg må få understreke at bivirkningen som angst, er sjelden. Jeg har hørt om flere som har hatt god virkning av melatonin/Cirkadin, særlig vedr. om døgnrytmen er ujevn.

Skrevet

Det skal mye til å få demens av alimemazin. 

Det er den antikolinerge effekten av alimemazin (som man for øvrig finner ved mange andre psykofarmaka også) det er spekulert i hvorvidt kan øke risiko for demens, uten at jeg helt vet hva det er konkludert med. Er man urolig kan man bytte den ut med lav dose Tolvon. Den har ingen antikolinerg effekt. 

Skrevet

Truxal kan ha som bivirkning at den fører til Parkinson, og det er mye mer alvorlig. Unner ingen å få den sykdommen. 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (2 timer siden):

Det skal mye til å få demens av alimemazin. 

Det er den antikolinerge effekten av alimemazin (som man for øvrig finner ved mange andre psykofarmaka også) det er spekulert i hvorvidt kan øke risiko for demens, uten at jeg helt vet hva det er konkludert med. Er man urolig kan man bytte den ut med lav dose Tolvon. Den har ingen antikolinerg effekt. 

Ok

Men er det ikke du som selv har sagt du unngår alimemazin pga demensfaren?

AnonymBruker
Skrevet
erik123 skrev (2 timer siden):

Truxal kan ha som bivirkning at den fører til Parkinson, og det er mye mer alvorlig. Unner ingen å få den sykdommen. 

Det beste hadde vært om Man klarte seg uten medisiner 😭

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...