Gå til innhold

Alimemazin og demens

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (3 timer siden):

Jeg fikk det for over 20 år siden under en lengre innleggelse (da man var lenge innlagt), da det var lite kjent i Norge. Jeg fikk blackout av 6 mg kapsler og gikk på det kun noen få kvelder.

For en del år siden forsøkte jeg Cirkadin, pga. et brått medisinbrytte. Jeg opplevde overhodet ingen virkning, men en ekstrem psykisk uro/rastløshet. Aldri mer for min del... Jeg må få understreke at bivirkningen som angst, er sjelden. Jeg har hørt om flere som har hatt god virkning av melatonin/Cirkadin, særlig vedr. om døgnrytmen er ujevn.

Følte også litt det av circadin faktisk! Men ingen trodde på det følte jeg så litt godt å høre at det forekommer blant flere

Følte du forskjell på circadin og annen type melatonin?

Anonymkode: 3e4ce...b8c

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Følte du forskjell på circadin og annen type melatonin?

Ja, det skrev jeg?

Melatonin: "Jeg fikk blackout av 6 mg kapsler".

Cirkadin: "ekstrem psykisk uro/rastløshet".

Jeg sovnet av melatonin-kapslene. Av Cirkadin lå jeg våken hele natten og fikk mer og mer uro utover morgenkvisten.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (48 minutter siden):

Ja, det skrev jeg?

Melatonin: "Jeg fikk blackout av 6 mg kapsler".

Cirkadin: "ekstrem psykisk uro/rastløshet".

Jeg sovnet av melatonin-kapslene. Av Cirkadin lå jeg våken hele natten og fikk mer og mer uro utover morgenkvisten.

Ja ok. Skjønte ikke helt hva blackout betydde, om det var søvn eller om du fikk reaksjon. Men da hadde melatonin 6mg positiv virkning men ikke circadin da.

Syns det er rart, siden virkestoff er det samme. Men hørt flere si det. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja ok. Skjønte ikke helt hva blackout betydde, om det var søvn eller om du fikk reaksjon. Men da hadde melatonin 6mg positiv virkning men ikke circadin da.

Syns det er rart, siden virkestoff er det samme. Men hørt flere si det. 

Mulig de bruker ulike bindestoff og at den ene har en kombinasjon av bindestoff og virkestoff som forsterker det mer enn den andre typen. Litt som at det vil merkes forskjellig å blande en vival med vann enn å blande en vival med alkohol. En vil jo merke det mer av alkoholen som booster vivalen framfor å kun ha vann som "bindestoff". 

Bare en teori jeg har. 

Hvis noen av de medisinsk kompetente mener jeg tar feil så si det gjerne. Fortell også gjerne hvorfor noen synonympreparater ikke alltid har likens effekt. Slik som Imovane og Zopiclon hvor min erfaring er at Imovane virker bedre enn sitt søskenpreparat Zopiclon. Eller Vival, Valium og Stesolid. Synes Vival virker best. Vet ikke med Stesolid det har jeg kun fått i injeksjonsform på sykehus. 

Endret av Glitter
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det beste hadde vært om Man klarte seg uten medisiner 😭

Men slik er ikke virkeligheten,  mange må ta medisiner  hver dag. Og alle har bivirkninger  av ulik karakter. Man slipper ikke unna. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (14 timer siden):

Mulig de bruker ulike bindestoff og at den ene har en kombinasjon av bindestoff og virkestoff som forsterker det mer enn den andre typen. Litt som at det vil merkes forskjellig å blande en vival med vann enn å blande en vival med alkohol. En vil jo merke det mer av alkoholen som booster vivalen framfor å kun ha vann som "bindestoff". 

Bare en teori jeg har. 

Hvis noen av de medisinsk kompetente mener jeg tar feil så si det gjerne. Fortell også gjerne hvorfor noen synonympreparater ikke alltid har likens effekt. Slik som Imovane og Zopiclon hvor min erfaring er at Imovane virker bedre enn sitt søskenpreparat Zopiclon. Eller Vival, Valium og Stesolid. Synes Vival virker best. Vet ikke med Stesolid det har jeg kun fått i injeksjonsform på sykehus. 

ja tror helt klart du har rett. Min erfaring generelt er også at det er forskjell på «synonympreparater» selvom legene påstår noe annet

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min erfaring generelt er også at det er forskjell på «synonympreparater» selv om legene påstår noe annet

De aller fleste leger vet at det er ulikheter mellom synonympreparater. Det er helsemyndighetene som påstår at de er helt like (økonomisk motivert).

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

ja tror helt klart du har rett. Min erfaring generelt er også at det er forskjell på «synonympreparater» selvom legene påstår noe annet

Mamma var lege, og hun sa for mange år siden at synonympreparater ikke var like, fordi de er «pakket» ulikt

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

De aller fleste leger vet at det er ulikheter mellom synonympreparater. Det er helsemyndighetene som påstår at de er helt like (økonomisk motivert).

Ja kanskje du har rett i det. Har bare opplevd at de på apoteket er sånn «jammen det er jo det samme», når man ønsker ikke bytte osv

Og egentlig at legen har litt samme holdning og og tror man overtenker bivirknkninger. Glad for at du anerkjenner at dette stemmer !

Skrevet

Jeg tenker at det er individuelt hvordan man reagerer på alt av preparater. Jeg  syntes f.eks ikke at synonympreparatet til Seroxat var likt med originalen da jeg prøvde det, men syns at Zopitin fungerer like bra som Imovane. Sånn er det for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...