Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er man nødt til å gå på Litium når man har shizoaffektiv lidelse? Kan det holde med antipsykotisk? 

Skal spørre psykoseteamet, men tror det er en stund til neste time. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil du slutte da?

Anonymkode: 2927b...9d4

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (7 minutter siden):

Er man nødt til å gå på Litium når man har shizoaffektiv lidelse? Kan det holde med antipsykotisk? 

Se en tråd om dette lenger ned. 

Anonymkode: 8506f...dbb

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor vil du slutte da?

Anonymkode: 2927b...9d4

For vil ikke gå på mer medisiner enn nødvendig. Litium går ut over nyrene og stoffskiftet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Se en tråd om dette lenger ned. 

Det handlet om antipsykotisk ikke Litium.

Skrevet

Jeg klarer meg med Lamictal når jeg går på leponex 

uten den måtte jeg hatt litium

Skrevet
Marye skrev (10 minutter siden):

Jeg klarer meg med Lamictal når jeg går på leponex 

uten den måtte jeg hatt litium

Ja okei. Lamictal funket ikke på meg. 

Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Det er jo på en måte to komponenter i diagnosen; det "schizofrene/psykotiske" og det affektive. AP tar du mot de psykotiske symptomene , og Litium tar du for de affektive symptomene. Så ja, jeg vil tro du trenger begge deler. Altså både antipsykotika og stemningsstabiliserende. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (42 minutter siden):

Det handlet om antipsykotisk ikke Litium.

Autoseponering av zoloft og symptomer
Les tråden og svaret fra navhnoo !

Skrevet
Vendi skrev (1 time siden):

Det er jo på en måte to komponenter i diagnosen; det "schizofrene/psykotiske" og det affektive. AP tar du mot de psykotiske symptomene , og Litium tar du for de affektive symptomene. Så ja, jeg vil tro du trenger begge deler. Altså både antipsykotika og stemningsstabiliserende. 

Okei. Tror jeg skal spørre om jeg kan prøve. Men først må jeg bytte ap. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Autoseponering av zoloft og symptomer
Les tråden og svaret fra navhnoo !

Åja. Takk. 

Skrevet (endret)
Glitter skrev (30 minutter siden):

Okei. Tror jeg skal spørre om jeg kan prøve. Men først må jeg bytte ap. 

Ja, du kan jo spørre. Tror uansett at de fleste AP også har en stemningsstabiliserende effekt. Men synes ikke det høres så klokt ut å ikke ha et "rent" stemningsstabiliserende medikament ved siden av AP. Men så har ikke jeg så god greie på dette da ;)

Endret av Vendi
Skrevet
Vendi skrev (39 minutter siden):

Ja, du kan jo spørre. Tror uansett at de fleste AP også har en stemningsstabiliserende effekt. Men synes ikke det høres så klokt ut å ikke ha et "rent" stemningsstabiliserende medikament ved siden av AP. Men så har ikke jeg så god greie på dette da ;)

Har ikke så mye greier jeg heller i grunn. Skal ikke autoseponere da. Skal gjør det i samråd med behandler. Men mulig behandler sier nei da. 

Skrevet
Glitter skrev (8 timer siden):

Det finnes ikke noe generelt svar på ditt spørsmål. Den/de eneste som kan gi et godt svar er psykiatere som kjenner deg og din sykehistorie meget godt.

Eva Sofie
Skrevet
Glitter skrev (14 timer siden):

For vil ikke gå på mer medisiner enn nødvendig. Litium går ut over nyrene og stoffskiftet. 

Ja, tankegangen din er i prinsippet riktig. Men Litium ser jeg for meg at ikke er en medisin som førstevalg. Annet prøves vanligvis først. Leger forskriver ikke medisiner unødig ut ifra situasjonsforståelsen.

Og det å gå på medisiner, blir hele veien en avveining mot nytte vs. bivirkning. Helt konkret: Litium har bivirkninger, men det er også krevende for kroppen å være ustabil mtp. depresjon/hypomani/mani.

Flott at du tar en beslutning i samråd med helsepersonell. Sikkert viktig å se virkning over lengre tid - ikke bare siste året.

Hvor lenge har du gått på Litim?

Skrevet
nachnoo skrev (13 timer siden):

Det finnes ikke noe generelt svar på ditt spørsmål. Den/de eneste som kan gi et godt svar er psykiatere som kjenner deg og din sykehistorie meget godt.

Ja okei. :)

Eva Sofie skrev (6 timer siden):

Ja, tankegangen din er i prinsippet riktig. Men Litium ser jeg for meg at ikke er en medisin som førstevalg. Annet prøves vanligvis først. Leger forskriver ikke medisiner unødig ut ifra situasjonsforståelsen.

Og det å gå på medisiner, blir hele veien en avveining mot nytte vs. bivirkning. Helt konkret: Litium har bivirkninger, men det er også krevende for kroppen å være ustabil mtp. depresjon/hypomani/mani.

Flott at du tar en beslutning i samråd med helsepersonell. Sikkert viktig å se virkning over lengre tid - ikke bare siste året.

Hvor lenge har du gått på Litim?

Jeg tror jeg har gått på den i to år. Har vel totalt sett vært bedre, men samtidig fikk jeg en alvorlig depresjon i fjor som jeg ble tvangsinnlagt lenge på grunn av. Så vet ikke hvor mye den egentlig virker da når jeg ble såpass deprimert til tross for godt medisinert med både Litium og Leponex. 

FjellOgDalar
Skrevet

I mitt hode er det risikabelt å slutte på medisiner så kort tid etter en alvorlig sykdomsepisode - om man ikke har veldig store bivirkninger som tvinger en. Samtidig er det forståelig at du ønsker så lite medisiner som mulig. Jeg tenker i utgangspunktet det er fornuftig, men man skal ikke ta minst mulig for enhver pris. 

Skrevet
FjellOgDalar skrev (13 minutter siden):

I mitt hode er det risikabelt å slutte på medisiner så kort tid etter en alvorlig sykdomsepisode - om man ikke har veldig store bivirkninger som tvinger en. Samtidig er det forståelig at du ønsker så lite medisiner som mulig. Jeg tenker i utgangspunktet det er fornuftig, men man skal ikke ta minst mulig for enhver pris. 

Skjønner hva du mener. Takk. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...