Gå til innhold

Hva kan man si om selvskadingsarr uten å lyve?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selvskadet en gang på ene underarmen og har derfor 5-7 tynne, hvite linjer der. Jeg er i 30-årene men har aldri datet, men nå som jeg er mye bedre psykisk har jeg ett ønske om det. Jeg bare lurer: Hva sier man om selvskadingsarr om en potensiell kjæreste spør? Finnes det noen måte å svare på som ikke direkte sier at man selvskadet? Ønsker ikke gjøre en greie ut av det siden det var en engangshendelse for mange år tilbake. Samtidig vil jeg jo ikke lyve, siden jeg tenker det er viktig å være ærlig.

Anonymkode: ec15f...c5c

AnonymBruker
Skrevet

Si bare: Jeg hadde det litt vanskelig en periode i livet mitt hvor jeg tok noen dårlige valg, som feks dette, og så peker du på arrene. Men si samtidig at det hendte bare den ene gangen. Ærlighet lønner seg. 

Anonymkode: aa0a2...293

psykedeliker
Skrevet

Dekk over de med en tatovering, så har dere noe annet å snakke om.

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe om det ikke ble spørsmål, eller ble åpenbart at den andre lurer veldig. Ville ev. sagt at jeg har en fortid hvor jeg strevde en del, og ikke hadde verdens beste verktøy for å håndtere det. Derfor tydde jeg dessverre til selvskading, men nå går det heldigvis mye bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har selvskadet en gang på ene underarmen og har derfor 5-7 tynne, hvite linjer der. Jeg er i 30-årene men har aldri datet, men nå som jeg er mye bedre psykisk har jeg ett ønske om det. Jeg bare lurer: Hva sier man om selvskadingsarr om en potensiell kjæreste spør? Finnes det noen måte å svare på som ikke direkte sier at man selvskadet? Ønsker ikke gjøre en greie ut av det siden det var en engangshendelse for mange år tilbake. Samtidig vil jeg jo ikke lyve, siden jeg tenker det er viktig å være ærlig.

Hvis du kun har selvskadet en gang og så får spørsmål om hva arrene er, så hadde jeg bare sagt at jeg en gang jeg var fortvila så var jeg så dum at jeg rispet meg. Trenger ikke å si noe mer enn det. 

Gjest Adeie
Skrevet

Er 50 år og har arr fra min ungdom. Ingen har sagt noe om de noensinne. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jo mindre oppmerksomhet du gir det selv, jo mindre oppmerksomhet vil andre gi det. Det innebærer også muntlig oppmerksomhet om du får spørsmål. Jeg har svart noe lignende av det @FjellOgDalar nevner de få gangene jeg har fått spørsmål. Det er sagt med én setning: "Åh, jeg hadde det vanskelig i en periode, men nå går det bedre..." og still et spørsmål tilbake.

Jeg forsøkte en gang, med mer usikkerhet, å si at "det ønsker jeg ikke å snakke om". Da ble spørsmålet stilt 2 ganger til. Det hadde vært mye bedre å svart med en gang...

AnonymBruker
Skrevet

Ville aldri sagt noe som «jeg var dum» eller «tok dårlige valg». Synes Eva Sofie sitt svar er best. 

Anonymkode: a77c9...abe

skogbrann
Skrevet

Har aldri opplevd at noen bryr seg, eller har spurt om det. Har hvite arr fra selvskading på både lår og høyre arm. Folk bryr seg generelt ikke. De forstår generelt sett hva det er, og at arrene er hvite forklarer at det tilhører en tilbakelagt periode. En gang «datet» jeg en kirurg som påpekte at jeg burde ha sydd enkelte av dem, men ingenting utover det. Før ble sammen med min kjæreste fortalte jeg de jeg datet om min bipolare lidelse på date nr. 3. Kunne si noe om at jeg «slet psykisk» i tenårene eller «mine yngre dager» før, men ikke noe utover det. Det er bare et problem om det ikke er et tilbakelagt kapittel, man ikke fungerer i hverdagen, er ufør eller lignende. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å skamme seg over dette, men det beste du kan gjøre er å eie det. Er derfor også imot selvkritiske uttalelser som "jeg var dum" eller "jeg tok dårlig valg". Flere av mine kjærester har kommentert arrene jeg har på underarmen (som ligger over 20 år tilbake i tid), eller jeg har på et tidspunkt tatt det opp selv. Jeg kan f.eks. si: Jeg la merke til at du så på arrene mine i sted. De er fra langt tilbake i tid og en periode hvor jeg hadde det vanskelig. Det er ikke noe jeg gjør lenger.

Men jeg dømmer ikke meg selv for at jeg gjorde det. Jeg hadde det vanskelig og jeg hadde mine grunner. Selv tenker jeg på det som da jeg var i krigen, og har sikkert formulert det sånn også.

Anonymkode: 12432...45f

Skrevet

Jeg lyver så det renner av meg om mine arr på den ene armen. Det er for de fleste antageligvis tydelig hva det er, men jeg forteller om et visst uhell (vil ikke si hva historien er) så ofte at jeg nesten tror på den selv. Eller jeg har faktisk bare bestemt meg for at "dette er storyen"! Og jeg holder meg til den, også/særlig ovenfor barna, men arrene er såpass synlig at folk jevnlig legger merke til dem i sommerhalvåret. De som spør får servert en røverhistorie. Eneste som funker for meg... 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...