Soleil70 Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden Jeg har gått 1,5 time i skogen i dag og det ble 10 800 skritt. Har før talt skritt per minutt så nå ganger jeg det tallet med antall minutter. Jeg synes det er godt med fisk luft og fuglekvitter, men synes Stjernestøv må få velge det som kjennes tryggest/best for henne 💕 1 Siter
Glitter Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) stjernestøv skrev (5 timer siden): Jo takk ❤️ Gikk før regnet kom. Det er bra du prøver. Etter hvert kan du klare å flytte noe av aktiviteten ute. Som en annen sa, start med 500 m fra huset ditt og tilbake. Det kan jo du gjøre på 10-13 minutter tenker jeg. Før jeg ble skadet så gikk jeg 5 km på 45 min. Hvis jeg ikke husker feil. Dvs det jeg husker var at jeg brukte 9,5 minutter per km gåing og da jeg kunne jogge så jogget jeg 5 km på 29 minutter. Verken raskt eller tregt. Hvis du kommer i gang ute så kan du gradvis i ditt komfortable tempo først bli trygg på å gå 2x500 meter fram og tilbake også gradvis øke både distanse og hastighet. Å i tillegg til lengde også fokusere på hastighet kan hjelpe deg til å øke puls og bedre kondisjon. Bare ikke gjør alt over natta. Å konkurere med seg selv er artig. Og spesielt i starten så er den fysiske framgangen ganske raskt. Du vil merke forskjell på bare en uke sannsynligvis. Endret 6 timer siden av Glitter 1 Siter
stjernestøv Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden Glitter skrev (2 minutter siden): Det er bra du prøver. Etter hvert kan du klare å flytte noe av aktiviteten ute. Som en annen sa, start med 500 m fra huset ditt og tilbake. Det kan jo du gjøre på 10-13 minutter tenker jeg. Før jeg ble skadet så gikk jeg 5 km på 45 min. Hvis jeg ikke husker feil. Dvs det jeg husker var at jeg brukte 9,5 minutter per km gåing og da jeg kunne jogge så jogget jeg 5 km på 29 minutter. Verken raskt eller tregt. Hvis du kommer i gang ute så kan du gradvis i ditt komfortable tempo først bli trygg på å gå 2x500 meter fram og tilbake også gradvis øke både distanse og hastighet. Å i tillegg til lengde også fokusere på hastighet kan hjelpe deg til å øke puls og bedre kondisjon. Bare ikke gjør alt over natta. Jeg går ganske fort ute for vil fort hjem hehe 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden stjernestøv skrev (1 minutt siden): Jeg går ganske fort ute for vil fort hjem hehe Hvor lenge har du holdt på med disse gåturene i huset, da? Du er jo flink, da! Anonymkode: 0407f...227 0 Siter
stjernestøv Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor lenge har du holdt på med disse gåturene i huset, da? Du er jo flink, da! Anonymkode: 0407f...227 Jo takk Har holdt på noen måneder, begynte med fire tusen skritt da. Det holdt i begynnelsen, så økte jeg etter hvert, gjør det for helsa da og har en fettlever jeg vil bli kvitt. chatgpt sier det er bra å gå da. 0 Siter
Glitter Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden stjernestøv skrev (11 minutter siden): Jeg går ganske fort ute for vil fort hjem hehe Hehe ok. Bra for da får du mer puls noe som er bra for hjerte og kar. Hvis du er i nærheten av en bakke så kan du ta tiden på hvor raskt opp du kommer deg til toppen også registrere framgangen både når det gjelder tid og puls. Også kjenne selv på hvor sliten du er oppover og på toppen. @Vhanja er veldig flink til å monitorere status ved oppstart av prosjekt bli i bedre form og hvilken framgang hun opplever mtp tid, puls og ja. Bare all framgang som er målt ved oppstarts fysiske form og fra gang til gang. Du kommer til å få motivasjon til å øke egen kapasitet hvis du registrerer den dårlige formen din og fortsetter å registrere den for å se hvor mye framgang du opplever. Det er jeg sikker på. Og når du når ett mål så kan du lage deg et annet. husker ieg hadde som mål å jogge ei mil på en time. Det var digg å få til. Ved oppstart så orket jeg kun 5 km før jeg var helt dau. Men det tok ikke lang tid før jeg klarte å øke distansen. Jogget litt mer hver joggetur. Da jeg var oppe i 1 mil på max én time så satte jeg meg et nytt mål. Dvs 1 mil og 100 meter (husker ikke helt lengde) på en time og 1 minutt. Dvs både litt lenger på distanse og litt mer på tid. Kunne kanskje med tiden klart mer, men jeg var fornøyd med egne prestasjoner og fortsatte å jogge samme distanse til samme tid. Du vil mye mulig oppleve mindre prikking og svimmelhet som følge av angst etter hvert som du er sterkere fysisk og får luft hver dag. Kanskje det vil dempe rarheten også. Mine egne erfaring er den samme som hvor enn man leser om emnet, og det er at fysisk aktivitet, dagslys, søvn, sosial kontakt og næringsrik mat demper angst og øker livskvalitet. I tillegg til å erfare helt tydelig at angsten ikke er farlig så den trenger man ikke gi oppmerksomhet. Bare la den være i bakgrunn og kanskje til og med ta seg ei økt med fysisk aktivitet da det kan dempe angsten der og da under en den enkelte episode med angstanfall. Når man blir stresset og urolig av angst og begynner å sterkt selvmonitorere både kroppslige og mentale symptomer så kan det virke i motsatt retning, at angsten heller blir verre. Å flytte fokus til noe annen enn fysisk og psykisk angst er bra. Men alt dette blir lettere både fysisk og psykisk angst ved at man er i mer fysisk aktivitet noe som også vil påvirke hjernens framgang/mentale kapasitet. Siste avsnitt ble litt surrete. Men jeg har trent fra jeg var 16 år, så jeg har drevet med trening i 19 år med unntak som graviditet og siste året med lite trening. Så si 18 år da. Det har vært helt tydelig for meg hvor mange positive effekter regelmessig fysisk aktivitet har. Positive effekter. Finnes ingen negative effekter ved å bevege seg enten det er gåturer med 140 i puls eller det er hard kondisjon med 180 i puls og til en er helt utslitt. Å øke din fysiske aktivitet er ett vinn vinn prosjekt. Du kan få det til ved å finne din baseline og ut fra den sette opp det neste målet og når det er nådd sette opp nytt mål igjen. Kjøp ei bok og skriv ned fysiske tester for å finne baseline, planlegge hvor ofte en trener, hva en trener og hvor raskt en merker framgang. Og én gang i måneden så tar du de samme testene som du tok til å begynne med for å se og dokumentere fysisk form og framgang. Det er motiverende. Ble litt langt, men jeg brenner litt for fysisk aktivitet og psykisk velvære. Det er så mye en kan gjøre for å få rask bedring på disse punktene jeg har listet opp. Kroppen går veldig fort fra svært dårlig fysisk form til mer ok/nøytral form både ved kondisjon og styrke. Etter hvert vil framgang gå saktere, men tenker det er bra det går raskt framover i starten for det kan booste motivasjon og prestasjonsglede. Takk for meg. 😂 1 Siter
Osten Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Vhanja skrev (2 timer siden): Men da er det vel kanskje akkurat da det er viktig å gå ut? Gradvis, selvsagt, over tid. Tja, jeg vet ikke helt. Kanskje det da bare er viktig å få gjort noe i det hele tatt? Men jeg skjønner godt hva du mener. Ja, over tid. Endret 5 timer siden av Osten 0 Siter
stjernestøv Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden (endret) Glitter skrev (16 minutter siden): Hehe ok. Bra for da får du mer puls noe som er bra for hjerte og kar. Hvis du er i nærheten av en bakke så kan du ta tiden på hvor raskt opp du kommer deg til toppen også registrere framgangen både når det gjelder tid og puls. Også kjenne selv på hvor sliten du er oppover og på toppen. @Vhanja er veldig flink til å monitorere status ved oppstart av prosjekt bli i bedre form og hvilken framgang hun opplever mtp tid, puls og ja. Bare all framgang som er målt ved oppstarts fysiske form og fra gang til gang. Du kommer til å få motivasjon til å øke egen kapasitet hvis du registrerer den dårlige formen din og fortsetter å registrere den for å se hvor mye framgang du opplever. Det er jeg sikker på. Og når du når ett mål så kan du lage deg et annet. husker ieg hadde som mål å jogge ei mil på en time. Det var digg å få til. Ved oppstart så orket jeg kun 5 km før jeg var helt dau. Men det tok ikke lang tid før jeg klarte å øke distansen. Jogget litt mer hver joggetur. Da jeg var oppe i 1 mil på max én time så satte jeg meg et nytt mål. Dvs 1 mil og 100 meter (husker ikke helt lengde) på en time og 1 minutt. Dvs både litt lenger på distanse og litt mer på tid. Kunne kanskje med tiden klart mer, men jeg var fornøyd med egne prestasjoner og fortsatte å jogge samme distanse til samme tid. Du vil mye mulig oppleve mindre prikking og svimmelhet som følge av angst etter hvert som du er sterkere fysisk og får luft hver dag. Kanskje det vil dempe rarheten også. Mine egne erfaring er den samme som hvor enn man leser om emnet, og det er at fysisk aktivitet, dagslys, søvn, sosial kontakt og næringsrik mat demper angst og øker livskvalitet. I tillegg til å erfare helt tydelig at angsten ikke er farlig så den trenger man ikke gi oppmerksomhet. Bare la den være i bakgrunn og kanskje til og med ta seg ei økt med fysisk aktivitet da det kan dempe angsten der og da under en den enkelte episode med angstanfall. Når man blir stresset og urolig av angst og begynner å sterkt selvmonitorere både kroppslige og mentale symptomer så kan det virke i motsatt retning, at angsten heller blir verre. Å flytte fokus til noe annen enn fysisk og psykisk angst er bra. Men alt dette blir lettere både fysisk og psykisk angst ved at man er i mer fysisk aktivitet noe som også vil påvirke hjernens framgang/mentale kapasitet. Siste avsnitt ble litt surrete. Men jeg har trent fra jeg var 16 år, så jeg har drevet med trening i 19 år med unntak som graviditet og siste året med lite trening. Så si 18 år da. Det har vært helt tydelig for meg hvor mange positive effekter regelmessig fysisk aktivitet har. Positive effekter. Finnes ingen negative effekter ved å bevege seg enten det er gåturer med 140 i puls eller det er hard kondisjon med 180 i puls og til en er helt utslitt. Å øke din fysiske aktivitet er ett vinn vinn prosjekt. Du kan få det til ved å finne din baseline og ut fra den sette opp det neste målet og når det er nådd sette opp nytt mål igjen. Kjøp ei bok og skriv ned fysiske tester for å finne baseline, planlegge hvor ofte en trener, hva en trener og hvor raskt en merker framgang. Og én gang i måneden så tar du de samme testene som du tok til å begynne med for å se og dokumentere fysisk form og framgang. Det er motiverende. Ble litt langt, men jeg brenner litt for fysisk aktivitet og psykisk velvære. Det er så mye en kan gjøre for å få rask bedring på disse punktene jeg har listet opp. Kroppen går veldig fort fra svært dårlig fysisk form til mer ok/nøytral form både ved kondisjon og styrke. Etter hvert vil framgang gå saktere, men tenker det er bra det går raskt framover i starten for det kan booste motivasjon og prestasjonsglede. Takk for meg. 😂 Jo takk for langt innlegg men vet nå ikke om jeg orker det men jeg begynte jo med 4 tusen skritt og da var det tungt, det er tungt nå og men setter på musikk og går. Begynt med musikk nylig da. Og pulsen har gått ned. Endret 5 timer siden av stjernestøv 1 Siter
stjernestøv Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Osten skrev (1 minutt siden): Tja, jeg vet ikke helt. Kanskje det da bare er viktig å få gjort noe i det hele tatt? Ja det er det jeg tenker, før var jeg helt inaktiv i mange år. 0 Siter
Vhanja Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Osten skrev (2 minutter siden): Tja, jeg vet ikke helt. Kanskje det da bare er viktig å få gjort noe i det hele tatt? Men jeg skjønner godt hva du mener. Ja, over tid. Det er absolutt viktig å bare få gjort noe i det hele tatt. Også gradvis øke derfra, alt etter hvor man er. For noen er det nok å bare stå opp og ikke tilbringe hele dagen i senga. For andre er det å gå ut ti meter. For andre er det å gå 1 km tur ute og andre igjen å gå i butikken osv. Man starter der man er og så bygger gradvis på. 2 Siter
stjernestøv Skrevet 5 timer siden Forfatter Skrevet 5 timer siden Vhanja skrev (4 minutter siden): Det er absolutt viktig å bare få gjort noe i det hele tatt. Også gradvis øke derfra, alt etter hvor man er. For noen er det nok å bare stå opp og ikke tilbringe hele dagen i senga. For andre er det å gå ut ti meter. For andre er det å gå 1 km tur ute og andre igjen å gå i butikken osv. Man starter der man er og så bygger gradvis på. Er enig i at man må gjøre det man klarer, og gjør jeg andre ting som å handle eller besøke foreldrene mine går jeg ikke 10000 skritt. Det begrenser seg hva man klarer. 1 Siter
Osten Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Vhanja skrev (6 minutter siden): Det er absolutt viktig å bare få gjort noe i det hele tatt. Også gradvis øke derfra, alt etter hvor man er. For noen er det nok å bare stå opp og ikke tilbringe hele dagen i senga. For andre er det å gå ut ti meter. For andre er det å gå 1 km tur ute og andre igjen å gå i butikken osv. Man starter der man er og så bygger gradvis på. Ja, sånn er det. Det kan være mange «stadier» av å ikke klare å komme seg ut. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden stjernestøv skrev (2 timer siden): Jo takk Har holdt på noen måneder, begynte med fire tusen skritt da. Det holdt i begynnelsen, så økte jeg etter hvert, gjør det for helsa da og har en fettlever jeg vil bli kvitt. chatgpt sier det er bra å gå da. Det har jeg ikke fått med meg, det er jo imponerende! Har du skrevet noe om det på DOL, da? Jeg har ikke fått det med meg. Anonymkode: 0407f...227 0 Siter
stjernestøv Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det har jeg ikke fått med meg, det er jo imponerende! Har du skrevet noe om det på DOL, da? Jeg har ikke fått det med meg. Anonymkode: 0407f...227 Takk Har kanskje skrevet det i dagboken, begynte da jeg begynte å gå ned i vekt og spise mindre. Vil gjerne være sunnere og det er jo bra å gå, og som sagt så leste jeg her om hvor inaktiv jeg var for mange år siden og. noe måtte gjøres. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.