AnonymBruker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Jeg lurer veldig på om andre har erfaringer med å ringe 113 pga suicidalitet? Eventuelt andre psykiske utfordringer? For da jeg sendte sms til min behandler i kommunen for å spørre om å få en ekstra time pga suicidaltitet så skrev hun tilbake at jeg måtte kontakte fastlegen eventuelt 113 hvis det var akutt. Men er 113 virkelig det rette stedet å ringe og hvor akutt skal det være før det er ok å ringe dit? Anonymkode: 5f17e...503 0 Siter
stjernestøv Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg lurer veldig på om andre har erfaringer med å ringe 113 pga suicidalitet? Eventuelt andre psykiske utfordringer? For da jeg sendte sms til min behandler i kommunen for å spørre om å få en ekstra time pga suicidaltitet så skrev hun tilbake at jeg måtte kontakte fastlegen eventuelt 113 hvis det var akutt. Men er 113 virkelig det rette stedet å ringe og hvor akutt skal det være før det er ok å ringe dit? Anonymkode: 5f17e...503 Da bør du heller ringe legevakten. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden stjernestøv skrev (5 minutter siden): Da bør du heller ringe legevakten. Jeg har ikke planer om å ringe altså, bare lurte på "i tilfelle". Anonymkode: 5f17e...503 1 Siter
FjellOgDalar Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Ingen erfaring med det. Jeg ville nok ringt legevakta først, men hvor mye hjelp det er å få der kan jo diskuteres. 1 Siter
Glitter Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg har kun ringt 113 dersom selvmordsforsøket allerde var unnagjort i form av overdose fordi jeg har fått kalde føtter. Hvis jeg ikke har gjort noe, men sannsynligvis blir å gjøre det, så har jeg ringt legevakten. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg ringer 113 bare når det står om liv. Anonymkode: bef5f...350 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Jeg har ringt 113 når en person som sa de skulle henge seg nå i det øyeblikket klar i skogen med tau nektet å søke hjelp selv, jeg visste ikke hvor denne personen var, og jeg ikke kjente denne personen. Personen kontaktet med fordi jeg laget videoer om hvordan det var å leve med min diagnose. Hadde fler som kontaktet meg i desperasjon. Jeg måtte bare si jeg ikke var helsepersonell. Men mange av de ga seg ikke og la liksom hele ansvaret for livet deres på meg. Ville ikke til legevakt, vil ikke det og det. Men fortelle meg at de skal dø, det kunne de gjøre. Føler for de menneskene selvfølgelig men blir til slutt lei når systemet ikke gjør noe med saken og jeg må liksom forsvare meg selv når jeg ringer. Noen av de jeg ringte var sånn «dette må du bestemme som venninne» når jeg spurte om det var trygt å slutte å snakke. Jeg hadde ringt for en fremmed sier jeg og jeg bare spurte om bekreftelse på at jeg hadde gjort mitt som sivil person. Jeg fikk jo bekreftelse men det var mange som gjorde at jeg følte meg til bry til de grader når jeg bare var en sivil person som prøver å varsle. Så jeg har bare ringt en gang for en person. 0 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Så ja det jeg prøver å si at hvis du som pasient klarer å ringe til 113 pga selvmordsplaner så er kanskje legevakten mer riktig. Hvis du klarer å ringe til 113 så ønsker man jo hjelp innerst inne. En situasjon jeg kan se for meg der du som pasient kan ringe 113 er om legevakten har så lang ventetid på tlf at du føler du kommer til å ta livet ditt uten hjelp der og da eller at legevakten avviser deg og du virkelig trenger hjelp. Så tenker det skal mye til før man ringe 113 for selvmordsplaner som pasient. Men ja tenker alt er bedre enn ingenting. 0 Siter
ISW Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Dette beror på så mange faktorer at det er klin umulig å gi et presist svar på det. For kroniske sykdommer: Det er svært sjeldent noe god psykiatrisk hjelp å få på legevakten eller hos AMK/ambulanse. Hvis formålet er å ha noen og snakke med, så må man se etter andre alternativer. For sannsynligvis møter man bare en brutal og travel legevaktslege som spør hvorfor man er der og hiver deg ut igjen. Beklager, men dette er virkeligheten for altfor mange som har det vanskelig. AMK er for akutt fare for liv og helse. Det vil si at du har bestemt deg for å ta ditt eget liv innen meget kort tid. Hvis man har bestemt seg for det før fastlegekontoret åpner neste dag, så kan man kontakte legevakten. I alle andre tilfeller er fastlegen rett person å kontakte. Dette skriver jeg ikke for å være slem, men fordi jeg begynner å ha sett noen hundre tilfeller av mennesker som drar på legevakten for å få snakke med noen. Med mindre det er en privat legevakt hvor du betaler selv, vil jeg si at du med 98% sikkerhet får kjeft eller en dårlig opplevelse. Jeg forstår at mange blir frustrerte. En bedre kriseplan kan for mange være til hjelp for å unngå akutte legevaktsbesøk. Endret 3 timer siden av ISW 1 Siter
nachnoo Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det er påfallende at akutt «suicidalitet» aldri oppstår i den tiden fastlegen er på arbeid. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Får du hjelp til de underliggende problemene, HI? Anonymkode: 29eb1...fa1 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.