Gå til innhold

Andre som strever med å finne riktig dosering/serumkonsentrasjon av Litium?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Målet er s-konsentrasjon på 0,7. Jeg lå på 0, 5. Da økte vi opp dosen og jeg havnet på 0,7. Vi reduserte dosen og jeg sank til 0,5 igjen. Fastlegen prøver så godt han kan tenker jeg, men har nok ikke mye erfaring på området.

Anonymkode: ef9b8...b52

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Målet er s-konsentrasjon på 0,7. Jeg lå på 0, 5. Da økte vi opp dosen og jeg havnet på 0,7. Vi reduserte dosen og jeg sank til 0,5 igjen. Fastlegen prøver så godt han kan tenker jeg, men har nok ikke mye erfaring på området.

Siden du har fått litium, antar jeg du har vært i kontakt med en psykiater. Hva med å konferere denne?

Anonymkode: 6fe7b...338

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Siden du har fått litium, antar jeg du har vært i kontakt med en psykiater. Hva med å konferere denne?

Avsluttet på DPS nå, men ja; har vært i kontakt med psykiater tidligere. At fastlegen tar kontakt mener du?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Avsluttet på DPS nå, men ja; har vært i kontakt med psykiater tidligere. At fastlegen tar kontakt mener du?

Be fastlegen henvise deg på nytt, du. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Be fastlegen henvise deg på nytt, du. 

Sier du det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sier du det? 

?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ser at jeg har skrevet feil i innlegget. Jeg havnet på 0, 9, ikke 0, 7. Da hadde saken vært løst😃

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

?

Er det god nok grunn til re-henvisning? Er ikke DPS'ene overbelastet?

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen din kan kontakte DPS/psykiater og rådføre seg, det er nok ikke nødvendig å bli henvist på nytt.

Anonymkode: dfb4e...648

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Fastlegen din kan kontakte DPS/psykiater og rådføre seg, det er nok ikke nødvendig å bli henvist på nytt.

Anonymkode: dfb4e...648

Da skal jeg spørre fastlegen om det:)

Skrevet

Har du vært nøye på å ta siste dose 12 timer før prøven? Har du endret når/hvordan du tar medisinen? Vært veldig dehydrert? Har du gjort andre endringer som kan påvirke prøvesvaret?

For meg var det veldig enkelt å treffe på riktig dose - matematikken stemte ift den første målingen jeg tok. Jeg har deretter ligget stabilt på 0,8 frem til siste måling som var 0,7 (tar hele døgndosen på kvelden). 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (7 minutter siden):

Har du vært nøye på å ta siste dose 12 timer før prøven? Har du endret når/hvordan du tar medisinen? Vært veldig dehydrert? Har du gjort andre endringer som kan påvirke prøvesvaret?

For meg var det veldig enkelt å treffe på riktig dose - matematikken stemte ift den første målingen jeg tok. Jeg har deretter ligget stabilt på 0,8 frem til siste måling som var 0,7 (tar hele døgndosen på kvelden). 

Jeg har levd under et veldig stress/krise i det siste. Teller det? Vært nøye med 12 timer, ja.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har levd under et veldig stress/krise i det siste. Teller det? Vært nøye med 12 timer, ja.

Jeg fant denne her med oversikt over en del ting som kan påvirke serumkonsentrasjonen av litium. Det står at mani kan påvirke målingene, men jeg vet ikke om stress også kan det. Det er uansett verdt å diskutere med legen din dersom du kommer på noe som kan ha påvirket prøvesvarene.

https://www.psychiatrictimes.com/view/lithium-levels-what-increases-and-decreases-them-

Ellers synes jeg det er et godt tips å foreslå for legen din at vedkommende diskuterer med en spesialist dersom han/hun er usikker.

På bipolarkurs ble vi også tipset om muligheten for legen vår til å stille spørsmål til Relis. Der ligger det også mange spørsmål og svar som man kan lese selv, jeg har lært en del om litium ved å lese der. 

AnonymBruker
Skrevet
Sokk skrev (7 minutter siden):

Jeg fant denne her med oversikt over en del ting som kan påvirke serumkonsentrasjonen av litium. Det står at mani kan påvirke målingene, men jeg vet ikke om stress også kan det. Det er uansett verdt å diskutere med legen din dersom du kommer på noe som kan ha påvirket prøvesvarene.

https://www.psychiatrictimes.com/view/lithium-levels-what-increases-and-decreases-them-

Ellers synes jeg det er et godt tips å foreslå for legen din at vedkommende diskuterer med en spesialist dersom han/hun er usikker.

På bipolarkurs ble vi også tipset om muligheten for legen vår til å stille spørsmål til Relis. Der ligger det også mange spørsmål og svar som man kan lese selv, jeg har lært en del om litium ved å lese der. 

Tusen takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...